سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۷۰۰ بیمار در استان قزوین در انتظار اهدای عضو به سر می‌برند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، نامدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست گروه کاری سلامت و امنیت غذایی، گفت: از سال ۸۶ تاکنون خانواده ۱۲۵ بیمار مرگ مغزی به اهدای عضو رضایت دادند و ۷۰۰ بیمار در استان در انتظار اهدای عضو به سر می‌برند.

وی افزود: عمل اهدای عضو ۴۰ بیمار به دلیل تأخیر در رضایت، موفقیت آمیز نبود و تنها اعضای بدن ۸۶ بیمار مرگ مغزی در استان اهدا شده است.

نامدار گفت: از سال ۹۵ تا ۹۸، نود و چهار بیمار مرگ مغزی در استان فوت شده اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳ مورد مرگ مغزی در استان ثبت شده است، اضافه کرد: باید برای اهدا عضو فرهنگسازی کرد.

وی افزود: کارت اهدای عضو ۱۴ سال قدمت دارد و فقط ۷ هزار نفر عضو هستند.

به گفته نامدار، داشتن کارت اهدای عضو برای اهدا، لازم نیست و حتماً برای اهدای عضو نیازمند رضایت خانواده هستیم.

وی افزود: با توجه به سالمند شدن جمعیت در چند سال آینده، میزان اهدای عضو، کاهش پیدا می‌کند و در واقع به خاطر سالمندی جمعیت؛ امکان اهدای عضو فراهم نخواهد شد.

دکتر نسرین تنکابنی، رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم گفت: تبلیغات برای کالا‌های آسیب رسان به سلامت ممنوع است و این ممنوعیت قانونی است.

وی افزود: کالا‌های آسیب رسان، قند، چربی، نمک و مواد نگهدارنده دارند و مصرف آن‌ها منجر به افزایش بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت، سرطان و فشار خون بالا می‌شود.

تنکابنی خاطرنشان کرد: مواد آرایشی و دخانیات هم جز کالا‌های آسیب رسان است.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در سطح شهر مواردی از این تبلیغات را می‌بینیم و برای کاهش مصرف، این مواد باید با قیمت بیشتری عرضه شوند، و از سوی دیگر تبلیغات محیطی آن‌ها هم کم شود و ارشاد هم مجوز تبلیغات را ندهد.

وی افزود: دادگستری استان هم باید بر حسن اجرا، نظارت داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار