دو واژه حسابداری و حسابرسی از نظر ظاهری شبیه به یکدیگر هستند اما هر یک از این عبارات مفهوم و معنی متفاوتی دارند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دو واژه حسابداری و حسابرسی از نظر ظاهری شبیه به یکدیگر هستند و در برخی مواقع نیز به طور اشتباه و جابجا استفاده می‌شوند. با اینکه هر یک از این عبارات مفهوم و معنی متفاوتی دارند اما بسیاری از افراد این لغات را در جایگاه اشتباه استفاده می‌کنند. در این مقاله به صورت کلی نگاهی به تعاریف این دو واژه و معانی آن‌ها خواهیم داشت تا با درک محوریت هر یک، به درستی و در جای صحیح از آن‌ها استفاده کنید.

حسابداری چیست؟

برای آنکه بخواهیم تفاوت دو مورد را بررسی کنیم ابتدا باید نگاه کلی و کامل نسبت به هر یک داشته باشیم. در این قسمت تعاریف کوتاهی از هر دو عبارت حسابداری و حسابرسی ارائه می‌کنیم و در قسمت بعدی به بررسی تفاوت‌ها و مقایسه آن‌ها خواهیم پرداخت.

اگر بخواهیم تعریفی برای حسابداری داشته باشیم باید بگوییم که حسابداری مجموعه‌ای از فرآیندهای ثبت، شفاف‌سازی، محاسبه و موارد مشابه است که با هدف درک فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌شود. از الزامی‌ترین موارد در حسابداری می‌توان به نرم‌افزار حسابداری اشاره کرد که از بهترین آن‌ها می‌توان به نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم اشاره کرد.

انجام وظایف حسابدار به شکل اصولی و شفاف از دیگر موارد مهم در حسابداری است زیرا عدم انجام امور حسابدار با دقت بالا، منجر به ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر خواهد شد.  ثبت و ضبط انواع تراکنش‌های مالی یک کسب‌وکار و دسته‌بندی آن‌ها از مهم‌ترین فرآیندهای حسابداری است.

فرد حسابدار وظایف متفاوتی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • جمع‌آوری کلی و تحلیلی انواع اطلاعات مالی با هدف ارائه گزارش اظهارنامه مالیاتی
  • بررسی و شفاف‌سازی هزینه‌ها، بودجه، درآمد، فاکتور و موارد مشابه
  • تحلیل روند درآمد کسب‌وکار
  • تهیه انواع صورت‌های مالی
  • بررسی و پردازش حقوق و دستمزد و ...

حسابرسی چیست؟

حسابرسی را می‌توان فرآیندی معرفی کرد که در آن، صحت تمامی اطلاعات و گزارش‌های ارائه شده حسابداری، بررسی خواهد شد. فرد حسابرس با توجه به اطلاعاتی که به او می‌دهند و توسط حسابدار گردآوری شده، گزارشی را مبنی بر صحیح بودن یا نبودن اطلاعات در تهیه می‌کند.

 انطباق اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط حسابدار با استاندارهای حسابداری از مهم‌ترین مواردی است که در حسابرسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. حسابرسی هیچ ارتباط مالی با یک شرکت ندارد.

مهم‌ترین تفاوت‌های حسابداری و حسابرسی

با توجه به مفاهیمی که درباره حسابداری و حسابرسی ارائه دادیم اکنون به سادگی می‌توان تفاوت ماهیت این دو مورد را متوجه شد. اما مواردی وجود دارد که با شناخت حسابرس و حسابدار بازهم نمی‌توان نسبت به آن‌ها آگاه بود. مگر اینکه درباره حسابداری و حسابرسی تحقیقات و بررسی‌های زیادی داشته باشید. اما مواردی که عمومی و کلی‌تر هستند عبارت‌اند از:

  • در انواع حسابداری، اعم از حسابداری تولیدی، حسابداری صنعتی، حسابداری مالیاتی و موارد دیگر، استاندارد‌های بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود اما در فرآیند حسابرسی، عملکردها طبق قوانین حسابرسی شکل می‌گیرید.
  • آنچه به عهده حسابدار است، تنظیم صورت‌های مالی و شفاف‌سازی هزینه‌ها و تمامی تراکنش‌های مالی است اما وظیفه حسابرس، بررسی صحت و درستی صورت‌های مالی خواهد بود.
  • حسابرسی نسبت به حسابرسی، درک دقیق‌تری نسبت به اقدامات و قوانین مالیاتی و دانش استاندارهای حسابداری نیاز دارد.
  • تفاوت حسابداری و حسابرسی چیست؟

تفاوت معنی عبارات و برخی از مفاهیم در حسابداری و حسابرسی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از معانی و مفاهیم نیز معنای متفاوتی در حسابداری و حسابرسی دارند. در این قسمت به بررسی برخی از این عبارات و معنی هر یک در حسابداری و حسابرسی خواهیم پرداخت.

آغاز دوره

آغاز حسابداری زمانی است که دفتر دارای تمام شود. به عبارتی ساده‌تر شروع حسابداری با پایان دفتر دارای همراه است. حال آغاز دوره حسابرسی زمانی شروع می‌شود که فرآیند حساب داری به پایان رسیده باشد.

دوره

نمی‌توان گفت حسابداری یک دوره دارد!  هرچند که این واژه‌ها رایج شده‌اند و افراد بسیاری از آن‌ها استفاده می‌کنند اما به صورت کلی، حسابداری یک فرآیند است. فرآیند حسابداری و کار با انواع سیستم‌های حسابداری، نرم‌ افزار محاسبه حقوق و دستمزد و دیگر برنامه‌های حسابداری به صورت موقت یا پایان‌پذیر نیست. بلکه این فرآیند ادامه دارد. ازآنجایی‌که ثبت تراکنش‌ها به صورت روزانه ادامه دارد، حسابداری یک دوره نیست. برخلاف حسابداری، می‌توان گفت حسابرسی یک فرآیند دوره‌ای است.

مسئول

در میان تفاوت‌های حسابداری و حسابرسی، شخص انجام دهنده نیز سمت متفاوتی دارد. به فردی که فرآیند حسابداری را انجام می‌دهد، حسابرس نخواهیم گفت و دقیقاً به همین دلیل به فردی که فرآیند حسابرسی را انجام می‌دهد نیز حسابدار نمی‌گوییم. دو سمت حسابدار و حسابرس متفاوت از یکدیگر هستند.

تفاوت حسابداری و حسابرسی چیست؟

در این مقاله سعی داشتیم تا جای امکان با بیانی ساده تفاوت‌های میان حسابداری و حسابرسی را بررسی کنیم. هرچند که برای کسب اطلاعات بیشتر در این دو زمینه باید آگاهی بالاتری نسبت به هر یک داشته باشید. زیرا همان‌طور که حسابداری و حسابرسی تفاوت‌هایی دارند، در مواردی نیز به شدت شبیه به یکدیگر هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب سایت سپیدار سیستم مراجعه کنید. سپیدار سیستم مرجع فروش نرم‌افزارهای حسابداری است که بلاگ قدرتمندی دارد و به خوبی مباحث مرتبط با حسابداری را پوشش داده است.

 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نبض بازار ، معرفی شغل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار