محققان سوئیسی موفق به ابداع یک پانسمان جدید برای زخم شدند که با استفاده از آن دیگر نیازی به تعویض و ضدعفونی کردن مداوم زخم نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، باکتری‌ها و عوامل بیماری زا می‌توانند به راحتی از هر گونه جراحتی وارد بدن شوند. از این رو، بسیار اهمیت دارد در زمانی که فرد دچار جراحت می‌شود، سطحی از بدن که دچار زخم شده است پیوسته ضدعفونی شود.

برای این کار باید زخم را با پماد‌های ضدمیکروب ضدعفونی کرد و از باند و گاز استریل تمیز بهره گرفت. با این حال، محققان به تازگی پانسمان جدیدی را برای زخم ابداع کرده اند که با استفاده از آن دیگر نیازی به تعویض پانسمان و ضدعفونی کردن زخم نیست.

بر این اساس، محققان موسسه تحقیقاتی «اِمپا» سوئیس موفق شدند یک پانسمان جدید زخم ابداع کنند که به طور عمده از فیبر سلولوز و یک غشای نازک ساخته شده است. هر کدام از این فیبر‌ها از لایه‌ای به قطر یک میکرومتر ساخته شده است. محققان سوئیسی می‌گویند این پانسمان می‌تواند مانع از تکثیر باکتری‌ها و نابودی آنها شود.


بیشتر بخوانید


دانشمندان در فرآیند الکتروریسی و با استفاده از فیبر، پلی اورتان را به سلولوز اضافه و این پانسمان را تولید کردند. این کار باعث می‌شود این پانسمان انعطاف پذیر شود و در عین حال به توان در طولانی مدت از آن بهره گرفت.

الکتروریسی فرآیندی است که در آن نانوالیاف و میکروالیاف از محلول‌های موادی پلیمری تولید می‌شود. فرآیند الکتروریسی به طور گسترده در بخش تجهیزات و مواد بهداشتی مورد نیاز در پزشکی، داروسازی و مواد آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیب غشا و بافت سلولوزی می‌تواند باعث ضدباکتریایی شدن پانسمان شود. این پانسمان جدید نسبت به ساخت مواد پروتئین ضدباکتریایی راحت‌تر تولید می‌شود و نیز ماندگاری بیشتری نسبت به آن دارد. محققان می‌گویند در صورت استفاده از این پانسمان برای جراحت، دیگر نیازی به عوض کردن مداوم پانسمان زخم نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.