مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی و صیانت از منابع آب کشور گفت: آب به عنوان حیاتی‌ترین منبع انرژی اهمیت بسیار زیادی برای حفظ حیات کشور داشته وجلب مشارکت مردم برای حفظ منابع آبی استان زنجان ضروری است.

لطیفی مدیر کل صدا و سیمای زنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،لطیفی مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان در دیدار مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان به وضعیت کم آبی در استان و ضرورت فرهنگ سازی در جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به مصرف بالای سرانه آب، می‌بایست ارزش واقعی این منبع مهم انرژی را در بین مردم تبیین کرد و صداوسیما با توجه به فراگیر بودن آن در میان مردم قطعا می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

او با بیان اینکه جلب مشارکت مردم برای حفظ منابع آبی در استان و کشور ضروری است افزود: باید جدی بودن خطر کمبود آب در کشور و مخاطرات جبران ناپذیرآن را به در بین مردم اطلاع رسانی کرد تا بتوان از این طریق الگوی مصرف انرژی به ویژه آب را در جامعه اصلاح کرد.

رئیس رسانه استانی در ادامه به اقبال عمومی به شبکه استانی در سطح استان اشاره کرد و اظهار داشت:شبکه اشراق در نظرسنجی‌های اخیر مرکز تحقیقات رسانه ملی، دومین شبکه پربیننده استانی معرفی شده و این خود یک ظرفیت بزرگ برای استان است و می‌توان از این ظرفیت در فرهنگ سازی برای مصرف بهینه منابع آب در استان استفاده‌های فراوانی کرد.

او بر آمادگی کامل صداوسیمای استان برای تولید برنامه‌های مختلف در زمینه‌های متعدد برنامه سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف آب در جامعه با مشارکت شرکت آب منطقه‌ای استان، تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم با تقدیر از توجه رسانه استانی به مقوله مهم صرفه جویی در مصرف آب گفت: میزان بارش در سال آبی جاری معادل ۳۷۷ میلی متر است که در مقایسه با سال گذشته نشانگر ۱۰ درصد کاهش و در بازه بلند مدت ۲۰ درصد افزایش داشته است.

 افشاری اظهار داشت: امسال بارندگی‌های بسیار مطلوبی در اغلب استان‌های کشور از جمله زنجان رخ داد که این میزان بارندگی به استثنای سال ۹۸ که شرایط ویژه‌ای در کشور و استان از لحاظ بارندگی ایجاد شد، از آرامش و نظم خاصی برخوردار بود.

او متوسط بارندگی استان را ۸۰ میلیمتر بیشتر از میزان بارش کشور اعلام کرد و افزود: با این وجود وضعیت ۶ دشت از ۷ دشت استان با ۱۵ متر افت سطحی آب‌های زیزمینی، بحرانی است.

او افزود:در سال‌های اخیر با توجه به بارش‌های مناسب، منابع آب زیرزمینی استان بهبود نسبی یافته که این بهبود نسبی با توجه به شرایط بحرانی و افت مستمر سال‌های قبل جزئی بوده و تلاش داریم با اتمام عملیات سد‌های استان شاهد کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بیشترین میزان مصرف آب را در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: بخش صنعت و خانگی مجموعا کمتر از ۱۰ درصد و حوزه کشاورزی ۹۰ درصد مصرف آب به خود اختصاص داده اند.

او به لزوم توجه ویژه به فرهنگ سازی در جامعه در خصوص نحوه استفاده از منابع آبی در استان اشاره کرده و افزود: صداوسیمای استان با توجه به فراگیری و مقبولیت آن در استان بستر خوبی برای ما جهت اصلاح الگوی مصرف در بین مردم است و برآنیم تا با مشارکت رسانه استانی بتوانیم توجه عمومی را بیش از پیش به این حوزه مهم جلب کرده و سرانه مصرف آب را در استان کاهش دهیم.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.