حضور استادان دانشگاه در مزارع کشاورزی فارس فرصت بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و کشاورزان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس در جلسه شورای کشاورزی گفت: حضور استادان دانشگاه در مزارع و واحد‌های تولیدی بخش کشاورزی فرصت بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط تنگانگ بین دانشگاه و کشاورزان است و دانشگاه باید با یک نگاه باز و تعهد بیشتر با سازمان جهاد کشاورزی تعامل داشته باشد.

او، با اشاره به مصوبه استفاده از ظرفیت علمی اساتید خبره حوزه کشاورزی و انتقال یافته‌های محققان دانشگاه شیراز در واحد‌های تولیدی بخش کشاورزی، بیان کرد: این مصوبه و جمله دانشگاه باید در خدمت تولید باشد را معنا می‌بخشد که انتظار می رود دانشگاه این فرصت را به این راحتی از دست ندهد و جهاد کشاورزی امکانات اجرای این مصوبه را فراهم کند.

 ظفر افشون با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در شرایط تحریم‌های ظالمانه نشان داد می‌تواند کشور را نجات دهد، تصریح کرد: استان فارس به عنوان پایلوت بخش کشاورزی در کشور مطرح بوده است.

محمد قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز ادامه داد: این نقشه بر اساس آسیب شناسی و اصول مشخص تهیه و مورد وفاق دانشکده کشاورزی و بخش تحقیقات است، و در کارگروه پژوهش و فناوری که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استاندار حضور داشتند تاکید شد.
 
 او،افزود: بر اساس گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، مطالعات عملیات آبخیزداری حوزه تنگ قرآن انجام و در کمیته فنی مصوب اعتبارات لازم از محل صندوق توسعه ملی سال ۹۸ تامین و از طریق روزنامه رسمی اعلام عمومی شد که  در حال انجام است و در مورد خشت و کنار تخته نیز شهرستان کازرون  پس از انجام مطالعات با عنوان طرح میدانک، اعتبار اجرایی از محل ردیف ملی صندوق توسعه ملی ۹۸ مشخص  و پس از انجام مراحل پیمان سپاری عملیات میدانی خشت با ۱۵ درصد و کمارج با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.
 
قاسمی، اضافه کرد: بر اساس این گزارش در رابطه با دامنه‌های جنوبی پارک بمو و انتهای شمالی آبراهه تنگ سعدی از طریق شهرداری شیراز و از سوی مشاور مطالعاتی آب استان فارس طرح مورد نیاز در حال تهیه است که در خصوص طرح‌های پیشنهادی از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در حال حاضر طرح پخش سیلاب و تنظیم آبخوان در روستای چاه گزی شهرستان لارستان در دست انجام  بوده و ظرف سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

حق النظاره شرکت بهره برداری آب پرداخت نشده است

همچنین حمیدرضا دهقانی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان فارس اظهار کرد: در پایین دست سد درودزن افزون بر ۳۲۰ میلیون متر مکعب آب  در ۱۳۰ هزار هکتار رها سازی شد که براسای مصوبه‌های تصویب شده در حصول حق النظاره توفیق چندانی نداشتیم.
 
او، گفت: با همکاری فرمانداران، خانه کشاورز و انجمن صنفی کشاورزی در ۲۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان فارس موفق به عقد قرارداد با کشاورزان شدیم و ۱۲ هزار هکتار از مطالبات وصول شد که در مقایسه با ۱۳۰ هزار هکتار بسیار کم است.
 
دیلمی عضو خانه کشاورز نیز با تاکید بر اینکه هر کشاورز در شرایط خشکسالی، دو تا سه سال بدهکار بوده و در نتیجه بدهکاری آنان خیلی زیاد شده است، بیان کرد: با توصیه‌هایی که شد کشاورزان در حال عقد قرارداد هستند، اما باقیمانده بدهی‌های سنواتی را نمی توان امسال تامین کرد بنابراین شرکت بهره‌برداری باید کمک کند ۵۰ تا ۶۰ درصد بدهی‌ کشاورزان پرداخت و مابقی نیز در سال آینده تسویه می شود.
 

تسهیل ارائه خدمات و تسهیلات مورد نیاز توسعه گلخانه‌ها

نادر نگهداری معاون امور اعتباری و بانکداری شرکتی بانک کشاورزی استان فارس نیز تصریح کرد: با توجه به نبود تامین و تخصیص یارانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی دستورالعملی از سوی اداره کل اعتبارات صادر شد و آن دسته از متقاضیان که تمایل به گرفتن تسهیلات بدون یارانه و به صورت تلفیقی منابع بانک و صندوق توسعه ملی را دارند می‌توانند درخواست خود را به بانک اعلام کنند تا بدون تعهد یارانه تسهیلات مصوب و پرداخت شود.
 
او، ادامه داد: در مدت زمان دستورالعمل ابلاغ شده، پرونده متقاضیان جدید که بر این اساس به بانک معرفی می‌شوند بررسی می شود.

نگهداری افزود: نرخ تسهیلات در حوزه گلخانه‌ها در مناطق محروم ۷ درصد و مناطق کمتربرخوردار ۹ درصد بود که در حال حاضر این اعداد به ترتیب به ۱۲ تا ۱۴ و نیم درصد افزایش یافته است.

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/ت

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.