پیشرفت ۶۵ درصدی مرمت باغ سالار کلانتر

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به پیشرفت ۶۵ درصدی مرمت باغ سالار کلانتر گفت: این باغ تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،مجتبی شفیعی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: مرمت  باغ باغ سالار کلانتر هم اکنون در حال انجام است که در فاز اول سازمان میراث فرهنگی با منابع ملی مرمت این بنا را آغاز کرده و فاز دوم مرمت این اثر با حمایت و پیگیری استانداری از طریق سازمان اوقاف در حال انجام است.

او با بیان اینکه متولی این باغ تاریخی سازمان اوقاف است، افزود: میزان پیشرفت فیزیکی مرمت و احیای کوشک این باغ حدود ۶۵ درصد است و پس از مرمت ساختمان، محوطه‌سازی و حصار پیرامون این بنا آغاز خواهد شد.

شفیعی تصریح کرد: متولی باغ سالار کلانتر، درخواست موافقت اصولی برای تبدیل این باغ به مجموعه گردشگری، تفریحی و پذیرایی داده است که در سازمان میراث فرهنگی در حال رسیدگی این تقاضا است.

او بیان داشت: حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سوی اوقاف تاکنون برای احیا و مرمت این بنا هزینه شده و مابقی هزینه‌ها را خود متولی تامین می‌کند و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته این باغ تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

شفیعی در ادامه به آخرین وضعیت مرمت و احیای باغ بیرم‌آباد اشاره کرد و افزود: این باغ در مالکیت آستان قدس رضوی است و آستان قدس رضوی با نظارت سازمان میراث فرهنگی به صورتی امانی و با هزینه خودش باغ بیرم‌آباد را مرمت و احیا می کند.

اوبا بیان اینکه در مجموع احیای باغ بیرم‌آباد تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: عمارت شاه نشین این باغ تقریبا تکمیل و فقط درب‌های آن باقی مانده است، عمارت حوضخانه این بنا حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و مقداری از محوطه‌سازی این بنا نیز انجام شده و هم اکنون کف سازی مسیر‌های پیاده در دست اقدام است.

شفیعی گفت: متولی این باغ نیز تمایل دارد که کاربری آن مرتبط با صنعت گردشگری باشد و کاربری آن به گردشگری، پذیرایی و تفریحی تبدیل شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار