وزیر نفت گفت: ارزش تولیدات پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و تا سال ۱۴۰۳ به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

افزایش ۲۵ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایرانبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نفت که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد گفت: صنعت پتروشیمی مانع خام فروشی در کشور است به طوری که سالیانه ۵ میلیارد دلار جلوگیری از خروج ارز می‌کند.

او ادامه داد: در سال ۷۶ کل ارزش پتروشیمی ما کمتر از ۱ میلیارد دلار بود ولی با یک جهش در سال ۹۲ این رقم به ۱۱ میلیارد دلار رسید.


بیشتر بخوانید


وزیر نفت افزود: ارزش تولیدات پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و تا سال ۱۴۰۳ به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

این مقام مسئول اضافه کرد: در سال ٧۶ ارزش کل تولیدات پتروشیمی کشور کمتر از ١ میلیارد دلار بود. با جهشی که در دو دولت اصلاحات اتفاق افتاد، این درآمد در سال ٩٢ به ١١ میلیارد دلار و به قیمت‌های ثابت سال ٩۵ رسید.

زنگنه گفت: خوشبختانه با تدابیر انجام شده تولید پتروشیمی از ابتدای این دولت تا پایان دولت تدبیر و امید دو برابر خواهد شد و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۳ این عدد ۳ برابر شود و امروز با افتتاح این طرح‌ها به‌ویژه دو طرح متانول، ۴ میلیون تن به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود.

او بیان کرد: در حال حاضر ۳۵ درصد از بازار سرمایه برای صنعت پتروشیمی است و ارزش طرح‌هایی که امروز مورد افتتاح و بهره برداری قرار می گیرند، ۱.۶ میلیارد دلار، است.

وزیر نفت گفت: تولید پتروشیمی تا پایان این دولت نسبت به ابتدای دولت ۲ برابر شده و با ریل‌گذاری که انجام شده است تا پایان سال ۱۴.۴، سه برابر می‌شود.

زنگنه بیان کرد: از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸، ۱۸ طرح پتروشیمی به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری ۲۷ طرح تا سال ۱۴۰۰ و با سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری ارزش محصولات پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

او تصریح کرد: صنعت پتروشیمی سالانه از خروج بیش از ۵ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند و این صنعت نخستین تامین‌کننده ارز کشور در سامانه نیماست.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نفت ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار