کارشناس مسائل اروپا گفت: انجام اولین تراکنش کانال مالی سوئیس در عین حال که خوشایند است، اما به هیچ عنوان کافی نیست.

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه یک شرکت داروسازی سوئیسی اولین معامله خود را تحت یک کانال تجاری بشردوستانه با ایران انجام داده است، گفت: این کانال بعد از خروج آمریکا از برجام از سوی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت، این کانال ترسیم و ظرفیت‌های آن طراحی و مجاری انتقال دارو‌ها و کالا‌های بشر دوستانه در آن تعبیه شد و مورد توجه قرار گرفت.

او افزود: در طول یک سال گذشته به دلیل کارشکنی مستقیم آمریکا علیه شرکت‌های سوئیسی این معاملات بشر دوستانه عملا صورت نگرفت تا جایی که سخنگوی وزارت خارجه سوئیس صراحتا اعلام کرد که ما نتوانستیم معامله‌ای را ذیل این کانال با ایران ایجاد کنیم.

غفاری ادامه داد: آمریکا بر شرکت‌های دارویی و شرکت های تولیدی اقلام  بشر دوستانه فشار مضاعف و مضمنی وارد می‌کرد، همچنین مقامات آمریکایی از جمله شخص برایان هوک مسئول کارگروه ایران، تاکید کرده بود که تحریم‌های بشر دوستانه را علیه ایران اعمال نمی‌کنیم و اقلام دارویی و خاص از این قضیه مستثنی هستند، اما واشنگتن در قبال بحث کانال بشر دوستانه سوئیس نهایت کارشکنی ممکن را انجام داد.


بیشتر بخوانید


او افزود: در ماه‌های اول شیوع کرونا که لازم به کانال بشر دوستانه سوئیس بود، این مسئله صورت نگرفت، بنابراین اولیه مبادله‌ای که در این خصوص صورت گرفته را نمی‌توانیم خیلی رسمی و صریح  به فال نیک بگیریم، چراکه این موضوع نشان از اصلاح این کانال ندارد و می‌تواند نشان دهنده توافق بین آمریکا و سوئیس باشد.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: کشور‌های اروپایی حتی سوئیس که رویکرد مستقلی تری نسبت به آن‌ها دارد باید در ترسیم کانال‌های دو جانبه‌ای یا حتی چند جانبه اقدام کنند و  نباید رویکرد آن‌ها به به گونه‌ای باشد که حتی در یک مرحله از کار خصوصا در مرحله ارسال اقلام فشار آمریکا بر شرکت‌های خصوصی حتی نیمه خصوصی و دولتی بتوانند تاثیر گذار باشد.

او افزود: معامله شرکت‌های داروسازی سوئیسی تحت یک کانال تجاری بشردوستانه با ایران در عین حال که خوشایند است، اما به هیچ عنوان کافی نیست و به آن اهدافی که کانال بشر دوستانه سوئیس تاسیس شد مغایرت دارد، چراکه قرار نبود بعد از بیش از یک سال و نیم مذاکره در نهایت کار به جایی برسد که اعلام شود که اولین مبادله به صورت کلی انجام گرفت و هنوز تا آن هدف فاصله زیادی وجود دارد.

غفاری تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید پیگیری کند تا تمامی ظرفیت‌ها، کانال‌ها و مجاری که در کانال‌ها تعبیه شده در این کانال قرار بگیرد  تا بتوانند کار خود را به صورت کامل انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
آمريكا كه تو دارو و تجهيزات پزشكي و غذا تحريممون نكرده كه محتاج اينستكس باشيم و گر و گر داريم ام آر آي و تجهيزات پزشكي و غذا و خوراك دام وارد ميكنيم
آخرین اخبار