معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خواستار مشارکت مردم برای اجرای طرح های آبخیزداری و حفظ مراتع و کنترل سیلاب ها شد.

حفظ منابع طبیعی استان در گرو مشارکت مردم در طرح‌های آبخیزداریبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمد مهدی آرتیمانی، معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در حفظ منابع پایه آب وخاک در استان، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان نیاز به افزایش مشارکت مردم در این حوزه دارد.

او به آشنا نبودن برخی از مردم با طرح‌های آبخیزداری و اهمیت این طرح‌ها در توسعه بخش کشاورزی و همچنین جلوگیری از خروج روان‌آب و هدایت به سمت قنوات و چشمه‌ها و سد‌ها اشاره کرد و گفت: باید ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای مردم فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی شود.

به گفته ی او، با تقویت مشارکت مردم در این حوزه می‌توان سرمایه‌گذاری مردم و کشاورزان را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزایش داد به گونه‌ای که تاکنون این استان، پیش‌رو در حوزه خیران حوزه آبخیز درکشور بوده است.

معاون آبخیزداری استان افزود: با مدیریت صحیح منابع آب وخاک و همچنین افزایش مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری، می‌توان به توسعه بخش کشاورزی کمک کرد و از هدر رفت روان‌آب‌ها و خسارت ناشی از سیل و فرسایش خاک جلوگیری کرد.

آرتیمانی اظهار داشت: در کشورما میزان مصرف و بهره برداری از آب بسیار بالا و در حد بحرانی است،

اجرای طرح‌های آبخیزداری شامل سازه‌های مکانیکی، بیومکانیکی، بند‌های خاکی و انجام اقدامات مدیریتی که منجر به حفظ و پایداری پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، تغذیه آبخوان‌ها و مهار آب‌های سطحی است.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.