مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۱۸ مورد آتش سوزی امسال ۵۵ هکتار از مراتع استان را طعمه ی حریق کرد.

۵۵ هکتار از مراتع استان همدان در آتش سوختندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ اسفندیار خزائی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه متوسط حریق مراتع همدان طی چهار سال اخیراستان ۱۵۰ هکتار است، گفت: امسال حدود ۵۵ هکتار از پوشش گیاهی مراتع استان با ۱۸ مورد حریق از بین رفت.

خزائی با بیان اینکه زاگرس از بحرانی‌ترین مناطق کشور در آتش‌سوزی مراتع است، اظهار کرد: مراتع ۱۱ استان زاگرس‌نشین به‌ دلیل پوشش گیاهی، نوع بارندگی‌ها و کاهش بارندگی در فصل خشک  مستعد حریق می‌شوند.

او با تأکید بر اینکه میزان تولید علوفه در مراتع استان نشان‌دهنده وضعیت مناسب پوشش گیاهی در همدان است، افزود: افزایش بارندگی های امسال باعث بالا رفتن پوشش گیاهی مراتع شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: در مراتع درجه یک که عشایر مستقر هستند، طی امسال هیچ‌گونه حریقی در این مراتع نداشتیم که نشان از نتیجه‌بخشی ارائه آموزش‌ها به مرتع‌داران دارد.

خزائی به وجود ۱۰۰ هکتار آتش‌بر در مراتع استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۵ درصد حریق در مراتع منشا انسانی دارد.

خزایی با توصیه به کشاورزان و باغ‌داران، تصریح کرد: کشاورزان و باغ‌داران به‌ هیچ‌ وجه پسماند‌های مزارع و داخل باغات خود را آتش نزنند، چراکه در صورت سرایت حریق به مراتع، این افراد مشمول مجازات خواهند شد و با همکاری جهاد کشاورزی هیچ‌گونه خدماتی به این افراد ارائه نمی‌شود.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.