دریاچه مصنوعی دانشگاه اراک به منظور ذخیره سازی آب و ایجاد تفرجگاه دانشگاهی احداث شد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،چشمه یا رودخانه دریاچه مصنوعی به منظور خیره سازی آب در کشاورزی برای حقابه چاه، قنات، چشمه یا رودخانه دریاچه مصنوعی در ضلع جنوبی دانشگاه اراک احداث شد و در راستای این احداث میزان سهمی از سند آب قنات شرکت به نام دانشگاه اراک به ثبت رسید و دانشگاه مجوز استفاده از آن را اخذ کرد.

دریاچه مصنوعی دانشگاه اراک تفرجگاه دانشگاهی

سعید حمیدی رئیس دانشگاه اراک در گفت و گو با  خبرنگار،گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک گفت: این استخر در ظرفیت حدود ۹ هزار مترمکعب احداث شده که ذخیره سازی آب بارندگی و برف در فصول پاییز و زمستان و نگهداری برای مصرف آن در فصل آبیاری را بر عهده دارد.

حمیدی افزود: ذخیره حقابه برای انجام آبیاری تحت فشار (بارانی یا قطره ای) و یا بهره برداری دو منظوره برای پرورش ماهی و شیلات و همچنین ایجاد فضایی مطلوب و تفریحگاه در همجواری دانشکده علوم ورزشی از دیگر مزایای دریاچه مصنوعی دانشگاه اراک است.

او اضافه کرد: بدنه این دریاچه مصنوعی از لایه‌ای باعنوان ژئوممبران از پوشش‌های عایق پلیمری جدید تشکیل شده که و مزایای بسیاری دارد و روز به روز نیز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه اراک بیان کرد: در این دریاچه از روش‌هایی از جمله استفاده از پت‌های پلاستیکی، سقف متحرک و ســلول خورشیدی و پوشش‌های شناور و... استفاده شده تا از تابش مستقیم نور خورشید به آب جلوگیری شــود و میزان تبخیر کاهش یابد.

او ادامه داد: از آنجایی که این دریاچه در موقعیت ورودی کلانشهر اراک قرار دارد تاثیر بسزایی در زیبایی و خنک شدن هوا در فصول گرم سال نیز دارد.

از مزایای ورق ژئوممبران بکار رفته در دریاچه مصنوعی دانشگاه اراک می‌توان به کاهش هزینه اجرای دریاچه نسبت به استخر‌های سنگی، آجری و یا سیمانی، کاهش زمان پوشش‌دهی دریاچه نسبت به استخر‌های سیمانی و نفوذ ناپذیری و همچنین عایق بندی بسیار بالا تقریبا نفوذ ناپذیر و مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل محیطی مانند نور آفتاب، یخ زدگی و اثرات بیولوژیکی خزه و جلبک اشاره کرد.

محوطه پردیس دانشــگاه اراک حدود ۱۸۲ هکتار وسعت دارد که مساحت ۳۲ هزار مترمربع جمعا ۷۱ هزار متر مربع سطوح آبگیر باران را پشــت بام و مســاحت ۳۹ هزار متر مربع معابر تشــکیل می‌دهند.

با احتســاب میانگین بارندگی ۳۲۷ میلیمتر در ســال حدود ۲۳ هزار متر مکعب در ســال آب از این سطوح جاری می‌گردد که اگر ذخیره شود در فصول کم آبی برای آبیاری فضای ســبز گزینه مناسبی می‌باشد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.