مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بنای مزار روستای افکان بجستان، به شماره ۱۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مزار افکان از نظر موقعیت در شمال روستای بقچیر و افکان بخش مرکزی بجستان  قرار دارد.

او افزود: بنای این مزار مربوط به دوره قاجار است و وجه تسمیه آن برگرفته از نام روستا یعنی بقچیر و افکان است که به نام مزار افکان مشهور شده و فرد مدفون در این بنا به گفته روستاییان از عرفا بوده و مورد احترام اهالی و روستا‌های اطراف می‌باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه مزار افکان در پهنه شمالی روستا و در فاصله ۲۰۰ متری بافت روستا قرار دارد ادامه داد: این مزار بر فراز تپه‌ای قرار گرفته و از پیرامون به فضای آزاد دسترسی دارد.
 

ویژگی این اثر تاریخی


محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه فرم کلی پلان این بنا چلیپایی شکل است گفت: ورودی بنا به صورت طاق جناغی بوده و سازه و هسته اولیه بنا و فضا‌های معماری موجود در آن هنوز به قوت خود باقی است که از جنس خشت و آجر می‌باشد.


بیشتر بخوانید:


او  افزود: فرم چلیپایی منحصر به فرد این بنا، پوشش گنبدی و اجرای آن به صورت عرقچین با سنگ و ملات خاک و گچ از ویژگی‌های خاص این اثر تاریخی است.
 
انتهای پیام/ ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.