مدیر عامل شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمان گفت: فناوران این شرکت موفق به تولید کپسول زیر سطحی برای حل مشکلات آبیاری تحت فشار شدند.

کاهش مصرف آب کشاورزی، با تولید کپسول زیر سطحیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ امان الله جوانشاه، مدیر عامل شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمان گفت: آبیاری قطره‌ای یکی از بهترین راهکار‌ها برای افزایش راندمان و کاهش مصرف آب است، اما این سیستم دارای معایب خاص خود است، به خصوص در ایران که درصد قابل توجهی از جغرافیای آن در محدوده اقلیم خشک و نیمه خشک است.

او افزود: سیستم آبیاری روی سطحی به دلیل قرار گرفتن در معرض نور شدید و باد‌های خشک درصد قابل توجهی از این آب به سرعت تبخیر می‌شود و برای جبران آن و افزایش عمق آبیاری باید زمان آبیاری را افزایش داد.

جوانشاه تصریح کرد: تیم تحقیق و توسعه شرکت ما توانست پس از ثبت اختراع، طراحی و ساخت کپسولی به نام هادر را آغاز کند و مشکلات آبیاری تحت فشار زیر سطحی و رو سطحی را تا ۳۰ درصد کاهش و آب و مواد غذایی را مستقیم در معرض ریشه گیاه قرار دهد.

او گفت: بومی بودن، سازگار با اقلیم ایران، قیمت پایین، کاهش علف‌های هرز، کاهش مصرف آب تا ۳۰ درصد، جلوگیری از تجمع نمک در سطح خاک و افزایش راندمان آب از دیگر مزایای این محصول دانش بنیان است.

کپسول هادر دارای سه قسمت از جمله مخزن قیف مانند است که دارای درپوش و قطره چکان بوده و وظیفه آن جمع کردن آب و هدایت آن به قسمت نازل است و سپس ناز قرار دارد که از یک لوله عمودی ته بسته به طول ۳۰ سانتی متر که یک سوم بالای آن بدون شکاف و دو سوم پایین آن دارای ۴ شکاف سراسری طراحی شده است و نهایتاً پلیت که داخل لوله نازل را پرکرده تا آب خروجی بصورت یکنواخت در سراسر نازل پخش شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار