ترمز نگرفتن یک خودرو می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما مهمتر از دانستن دلایل آن، انجام کار‌هایی است که در صورت ترمز نگرفتن خودرو، موجب توقف آن بدون آسیب رسیدن به شخص یا خودرو می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید در یک جاده، شهر یا اتوبان در حال حرکت باشید و متوجه شوید که ترمز شما عمل نمی‌کند. اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که خونسردی خود را حفظ کنید، چون استرس هیچ کمکی به شما نمی‌کند و باعث می‌شود تا وضعیت بدتر شود.


بیشتر بخوانید


*بررسی رفتار پدال ترمز: پس از آن باید رفتار پدال ترمز را بررسی کنید. اگر پدال نرم بود و زیاد پایین می‌رفت، به احتمال زیاد سطح روغن ترمز در آن کاهش یافته است یا سیلندر اصلی خراب شده که در این صورت با فشردن چندین باره پا بر روی پدال ممکن است بتوانید از سرعت خودرو بکاهید. اگر پدال ترمز سفت باشد، باید بررسی شود که آیا چیزی در قسمت پشت پدال قرار دارد که مانع ترمزگیری شود یا خیر.

*دنده معکوس: یکی دیگر از راه‌های موثر، استفاده از دنده معکوس مناسب است. دنده معکوس موجب می‌شود تا شما از ترمز موتور (Engine Brake) استفاده کنید و سرعت خودرو را کم کنید. البته قابل ذکر است که معکوس دادن باید اصولی باشد؛ برای مثال اگر در دنده ۴ هستیم، به دنده ۳ معکوس دهیم. در غیر این صورت موتور شما آسیب جدی می‌بیند.

*استفاده از نیروی اصطکاک: اگر جاده خلوت است، شما می‌توانید با آرام فرمان دادن و حرکات زیگزاگی، با ایجاد نیروی اصطکاک باعث شوید تا سرعت خودرو رفته رفته کاهش بیابد. همچنین پستی بلندی‌های جاده نیر می‌توانند سرعت شما را کاهش دهند.

*استفاده از ترمز دستی: استفاده از ترمز دستی می‌تواند باعث کاهش سرعت شما شود. دقت داشته باشید که باید آرام آرام ترمز دستی را بکشید تا خودرو سرعتش کاهش پیدا کند. در صورتی که ترمز دستی را با تمام قدرت و تا انتهای بکشید، چرخ‌های عقب قفل می‌کند و این امر بدتر موجب به هم خوردن تعادل خودرو و اتفاق‌های ناگوار می‌شود.

*موانع طبیعی: اگر روش‌های بالا موثر واقع نشد، می‌توان با استفاده از موانع طبیعی خودرو را متوقف کرد. برای مثال کیسه‌های سیمان یا بشکه‌های آب موانع خوبی هستند که با تماس دادن کناره تایر خودرو با آن‌ها می‌توانید سرعت خود را کاهش دهید.

همچنین درختچه‌های کوچک (کمتر از ۱ متر ارتفاع) هم می‌توانند وسیله خوبی برای کاهش سرعت خودرو باشند.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
باید پا رو کلاچ مزاری گاز هم ندی خود ماشین سرعتش میاد پایین راهنما بزنی بگیری بغل آروم آروم بابستی
Iran (Islamic Republic of)
کمر شکسته
۲۱:۳۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
حالا که مسولین ترمز بریدن
نرخ سکه طلا دلار
تمام مسولین ترمز دستیها را از جا کندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چه تجربیات جالبی از کاربران کاملا مفیدبود
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۱۹:۲۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
در این جور مواقع همیشه باید به اندازه ی یک کاسه آب و مقداری خاک همراه داشته باشیم تا بتوانیم با اون آب و خاک ، گل درست کنیم و بر سرمان بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
قبل از سفرترمزهارابردم چک کردندوبعد لنتها راعوض کردندبعد از سه هزار کیلومتررانندگی طی ۴ روز شب به پارکینگ خانه رسیدم فرداعصر وقتی ماشین را دنده عقب خارج میکردم ترمز نبو دنه ترمز دستی سر سیلندر از روی کفشک لنت در رفته گیر کرده بود وباعث خروج کامل روغن وقفل شدن لنت وعدم کارترمز دستی همیشه لنت خوب بگیرید وقتی کاسه چرخ خارج میشه نوک دقیقا وسط زایده خروجی سیلندر باشه تا از رو فرار نکنه وقتی لنت زیاد تموم بشه نیز این باید سر جاش باشه اگر نه ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
من ترمز بریده بودم ینی روغنش خالی شده بود
بهترین راه اینکه ترمز دستی رو تا نصفه بالا بکشید و به راهتون ادامه بدید اگه وسط اتوبان بودید بعد دنده معکوس بدید تا سرعت رو کمکم کم کنید و نهایتا وقتی سرعت مثلا رو ۵۰ تا اومد ماشینو خاموش کنید فقط مواظب باشید موقع خاموش کردن ماشین سوئیچو یه بار برگدونید اگه ۲ بار برگردونید فرمون قفل میشه و بیچاره میشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
همش رو میدونستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
آفرین به تو
Iran (Islamic Republic of)
آرشام
۱۱:۰۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اگر سرعت کم بود می توانیم به زنیمش به کوهی یا دری دیواری !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ترمز برید فاتحه
چه سوالایی می کنی ادمین
کمرمون شکست زیر بار گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
حالا وسط اتوبان کیسه سیمان و بشکه آب از کجا پیدا کنیم !!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمدقاسمی ازمبارکه(اصفهان)
۰۲:۰۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام علیکم.بعدازحفظ خونسردی،این دوراهکار،کمک شایانی به راننده،خواهندکرد:
1.دنده معکوس
2.بازی بافرمان و یا اسفاده ازنیروی اصطکاک(سایش چرخ هابرروی جاده)
ممکنه ماشین درمسیرکوهستانی ترمزبریدکه دریک سمت دره ودرسمت دیگرکوه بود ودرضمن گادریلی چیزی هم وجودنداشت.پس راننده میتواندازاین دوروش استفاده کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
دنده اتومات دنده معکوس داره؟ چجوری اونهایی که اتومات دارند باید دنده معکوس بذارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۶ تير ۱۳۹۹
حالا شما از مراحل دیگش استفاده کن ، نمیخواد معکوس بکشی.
Iran (Islamic Republic of)
اتابکی
۰۶:۵۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام
اگر دنده اتومات شما از نوع قدیمی باشد با گذاشتن آن روی 3 و بعد 2 عمل معکوس انجام می دهد اگر هم از نوع جدید باشد با گذاشتن روی حالت تیپ ترونیک یا همان دستی می توانید معکوس بکشید. یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۰۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
من فقط با ساندرو اتومات رانندگی کردم ،دنده معکوسش به این صورته که پال گاز رو یهو و سریع یک بار تا ته فشار میدی،دنده معکوس میکشه خودش