مرمت و ساماندهی مساجد تاریخی پنجه‌علی، حاج ابراهیم و ملامهدی در شهر قزوین با مشارکت هیات امناء آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، احسان نورانی معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین گفت: مرحله جدید مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی پنجعه‌علی از آثار ارزشمند دوره صفوی در خیابان پیغمبریه آغاز شده و نازک‌کاری، مرمت درب و پنجره‌ها، کاشیکاری‌ها و ساماندهی منظر کلی آن در دست اجراست.

نورانی افزود: پارسال بام‌سازی این بنا شامل برداشت ایزوگام قبلی، خاک‌برداری و دوغاب‌ریزی، شیب‌بندی و عایق‌کاری بام انجام شد.

او اضافه کرد: مسجد حاج ابراهیم از بنا‌های دوره قاجار هم که در انتهای بازار آهنگر‌ها و محله دیمج شهر قزوین قرار دارد، در سنوات گذشته مرمت بدنه ضلع شرقی و غربی آن، نوسازی درب ورودی، بندکشی بدنه و تعویض آبرو‌های پشت‌بام انجام شد و در مرحله جدید ساماندهی و مرمت این بنای تاریخی شامل برداشت الحاقات، قفل و بست آجرکاری‌ها، بام‌سازی و مرمت و بازسازی درب و پنجره‌ها در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی استان با اشاره به مرحله جدید مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی ملامهدی، گفت: این مسجد تاریخی دارای شبستان و متعلق به دوره قاجار در خیابان مولوی است که در اردیبهشت ماه استحکام بخشی گنبدک‌ها و سبک‌سازی بام آن انجام شد و مرمت این بنای تاریخی با برداشت کف‌سازی، اجرا و تثبیت پی‌بندی و اجرای کانال‌کشی ادامه دارد.

مسجد حاج ابراهیم در سال ۱۳۹۱ با شماره ۳۰۹۷۳، مسجد پنجعه علی در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۶۰۹ و مسجد ملامهدی در سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۲۰۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار