مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تحریم‌ها باعث شده که ظرفیت‌های ما در حوزه دریایی کاهش یابد، اما به زودی به دوران طلایی ناوگان دریایی باز خواهیم گشت.

محمد راستادبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانورد با بیان اینکه دریانوردان در شرایط سخت کار می‌کنند، گفت: برخی از آن‌ها در ناوگان‌های سنتی فعال هستند که این باعث می‌شود در این شرایط سخت کار صادرات و واردات را با دشواری بیشتری انجام دهند.

او گفت: دریانوردان ناوگان صیادی سهم قابل توجهی در حوزه آبزیان داشته و دریانوردانی که در پایانه‌های نفتی برای استخراج نفت فعال هستند تمامی آن‌ها جزء دریانوردان پر قدرت و فعال به شمار می‌روند.

او با بیان اینکه هر دریانوردی روی هر ناوگانی که فعالیت می‌کند متناسب با حوزه فعالیت خود باید کمترین دغدغه را داشته باشد، گفت:  یکی از حوزه‌های تمرکز ما افزایش کنترل کشتی‌ها و مسائل دریانوردان است که باید مطابق با کنوانسیون جهانی فعالیت کند.

او گفت: امیدواریم شرایطی فراهم کنیم که دریانوردان بتوانند در مأموریت‌ها و ناوگانی که از طریق آن‌ها فعالیت می‌کنند با انگیزه بیشتر و تمرکز بیشتر بتوانند وظایف حرفه‌ای‌تری را داشته باشند.


بیشتر بخوانید

راستاد گفت: انجمن صنفی واسط بین دریانوردان و کارفرمایان است بنابراین باید در مسئله ارتقاء توانمندی‌ها و آموزش دریانوردان بتواند کار‌های جدی‌تری را انجام دهد.

او توضیح داد: کسانی که وارد حرفه دریانوردی می‌شوند در حین آموزش نباید گرفتار موضوعاتی شوند که فرآیند آموزش را به تأخیر بیندازد و اخذ گواهینامه‌های آموزشی را با مشکل مواجه کند.

راستاد ادامه داد: یکی از مهم‌ترین معضلات برای کارورزان آن است که طی فرآیند کارورزی قبل از آموزش باید شایستگی لازم را داشته باشد که متأسفانه در این زمینه باید اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد.

او ادامه داد: از سال گذشته نفتکش همکاری بسیار خوبی با سازمان بنادر داشته و کشتیرانی هم توانسته همکاری‌های لازم را داشته باشد و ما در حال برنامه‌ریزی برای توسعه ناوگان در این بخش هستیم.

راستاد ادامه داد: نباید برنامه به این گونه باشد که حرفه دریانوردی فارغ التحصیل زیاد داشته باشد، اما فرصت شغلی برای آن‌ها فراهم نباشد و امروزه فارغ التحصیلانی داریم که گواهی شایستگی هم دارند، اما متأسفانه برای آن‌ها فرصت شغلی ایجاد نشده که در این زمینه در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد فرصت شغلی هستیم.

او توضیح داد: در زمینه ناوگان سنتی تلاش شده تا کارایی به مرور ارتقاء یابد و کماکان احتیاج است که مقوله پیشگیری از سوانح به خوبی دنبال شود.

راستاد اظهار کرد: حریق‌های گسترده‌ای که ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی ایجاد شده وجود دارد و باید بتوانیم این سوانح بر روی ناوگان را به حداقل ممکن برسانیم.

او بیان کرد: دریانوردی کار ویژه و خاصی است و سفر‌های طولانی که دریانوردان به ویژه در اقیانوس پیما‌ها انجام می‌دهند باید از لحاظ انگیزه و آمادگی ذهنی بر روی آن‌ها بسیار کار شود و ما امیدواریم بتوانیم این آمادگی را برای دریانوردان فراهم کنیم. تحریم‌ها گذراست و ما به زودی به دوران طلایی ناوگان دریایی بازمی‌گردیم.

او توضیح داد: دریانوردان ایرانی توان تخصصی و ظرفیت‌هایی که دارند بسیار بالاست و این تحریم‌ها باعث شده که این ظرفیت‌ها دیده نشود، اما ما به زودی به دوران گذر طلایی بازمی‌گردیم و با وجود تحریم‌ها این اقدامات را با گستردگی بیشتری دنبال خواهیم کرد.

راستاد بیان کرد: در این روز از دریانوردان تشکر می‌کنیم که با وجود تحریم‌ها پرچم‌ها را برافراشته نگه داشتند و مصداق بارز آن ۵ کشتی نفتکش است که با بهترین کیفیت و با همت و توان داخلی این مأموریت‌ها را به خوبی انجام دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار