به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، شهر مدینه در یکم ذی القعده، روشن و لبریز از عطر شکوفه کرامت و بخشندگی شد.
میلادش تولد بهار است، تولد معصومیت و زلالی ها، سلام بر تو ای دختر امامت، سلام بر تو ای خواهر ولایت خوش آمدی یا معصومه(س)، شفیعه روز جزا.
در سالروز میلاد کریمه اهل بیت(س)هرکس به شکلی عشق و ارادت خود را به ساحت آن حضرت نشان میدهد، امروز تمام شهر شادمان میلاد سراسر نور بانویی از تبار کرامت است، ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در فضائل آن حضرت مدیحه سرایی میکنند.
در این روز پر خیر و برکت زائران و مجاوران بارگاه حضرت فاطمه معصومه (س) خود را به این مکان نورانی رسانده تا میلاد بانوی کرامت (س) را به ایشان تبریک بگویند.
از یکم ذی القعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) تا یازدهم این ماه شریف سالروز ولادت امام رضا (ع)، به نام دهه کرامت نامگذاری شده است، دهه کرامت دهه پاسداشت فضایل اهل بیت (ع) و دهه عشق بی مانند به خورشید امامت است.
یکم ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری، با ولادت حضرت معصومه(س) شهر مدینه فروغی دیگر یافت و خانه پرمهر امام کاظم (ع) و نجمه خاتون، غرق در نور و سرور شد.
بیست و پنج سال تمام، امام رضا (ع) تنها فرزند نجمه خاتون بود، تا اینکه ماه تابانی از افق امامت درخشیدن گرفت.
حجت الاسلام قاسمی نیا،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،گفت: نام مبارک ایشان فاطمه و القاب معروفشان معصومه، کریمه ، طاهره، حمیده، رضیه، رشیده و مرضیه است.
او ادامه داد: نام معصومه را حضرت امام رضا(ع)، برادر بزرگوار ایشان تعیین کردند؛ امام رضا (ع) در وصف جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها میفرمایند: هرکس معصومه (س)را در قم زیارت کند مثل کسی است که مرا زیارت کرده است.
کارشناس مذهبی بیان کرد: از القاب حضرت زاهده است، درباره زهد حضرت معصومه (س) همین قدر کافی که در مدت اقامت ایشان در قم مهمترین یادگاری که از آن حضرت باقی مانده است محراب عبادت ایشان است، مکانی که بدون شک به واسطه عبادتهای حضرت معصومه(س) محل نزول فرشتگان بوده است و مردم قم چه نام زیبایی برای این محل گذاشتهاند: «بیت النور» .
حجت الاسلام قاسمی نیا عنوان کرد:ایشان به لقب کریمه مشهور هستند چرا که کرامت ایشان بر همگان ثابت شده است و در برآورده ساختن حوائج، واسطه فیض الهی و شفیعه مردم در روز جزا هستند.
سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم با عنوان روز ملی دختر نامگذاری شدهاست، نامگذاری که ظاهرش ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت و تجرد ایشان دارد و باطنش نیز در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان است.
حجت الاسلام محمدی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،گفت: در اسلام بر امر ازدواج تاکید فراوان شده است تا آنجا که در قرآن آیات متعددی در این باره وجود دارد؛ از جمله میفرماید: از نشانههای او اینکه همسرانی از جنس خود شما برای شما آفرید، تا در کنار آنها آرامش بیابید.
او ادامه داد: در روایات نیز تعبیرات تامل برانگیزی درباره ازدواج آمده است ،همان طور که پیامبر اکرم (ص) فرمود؛ ازدواج سنت من است و هر کس از سنت من روی بگرداند، از من نیست.
این کارشناس مذهبی افزود:حال این پرسش وجود دارد که چرا حضرت معصومه (س) با آگاهی از دستور اسلام و سنت پیامبر اکرم (ص) ازدواج نکردند؟ از طرف دیگر بنا به موقعیت علمی و معنوی حضرت معصومه(س)، بسیاری از دختران امروز آن حضرت را به عنوان الگو انتخاب کرده اند که روشن نشدن راز ازدواج نکردن آن حضرت، ممکن است بهانهای برای فرار از ازدواج باشد.
وصیت امام موسی کاظم(ع)
حجت الاسلام محمدی با بیان این که سه نظریه در مورد ازدواج نکردن کریمه اهل بیت(س)عنوان شده است، ادامه داد: يعقوبی از مورخين شيعه می نويسد، حضرت امام موسی كاظم(ع) وصيت فرمود كه دخترانش ازدواج نكنند اما مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی نقل میکند: حضرت امام موسی کاظم (ع) در وصیت نامه ای به فرزندانشان فرموده اند هرکدام از آنها اگر بخواهد خواهرش را به ازدواج درآورد، بدون اجازه و فرمان امام رضا (ع) چنین حقی را ندارند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج از همه آگاهتر است و در اینجا هرگز سخن از ترک ازدواج دختران موسی بن جعفر و خواهران حضرت رضا (ع) نیست؛ سخن در این است که بر ازدواج آنان حضرت رضا (ع) باید نظارت داشته باشد.
او افزود: بنابراین نظریه یعقوبی مبنی بر وصیت پدر بزرگوار ایشان بر ازدواج نکردن بی اساسی است و نمی توان به آن اعتماد کرد و به همین جهت، برخی محققین صریحا سخن او را جعلی و بی اساس دانسته اند.
هم کفو نبودن
حجت الاسلام محمدی گفت:نظریه دوم این است که نبود فردی هم کفو بانو در زمان ایشان سبب تجرد حضرت بیان شده است.
او ادامه داد:این نظریه هم نمی تواند قابل تایید باشد زیرا سیره ائمه اطهار این نبوده که دختران خود را به جهت پیدا نشدن همسنگ در خانه نگه دارند و مانع ازدواج آنان شوند، از طرفی در عصر امام کاظم (ع) جوانان شایستهای از تبار امام حسن مجتبی (ع) و حضرت سیدالشهدا (ع) و نیز در میان شیعیان افرادی وجود داشتند که میتوانستند همسران مناسب برای آنان باشند.
اختناق شدید دروه هارون الرشید
کارشناس مذهبی با بیان این که شیعیان در عصر خلافت هارون الرشید در تنگنا و فشار قرار داشتند،گفت:در آن زمان کوچکترین حرکات زیر نظر بود، حتی کسی جرات نداشت برای پرسیدن مسائل شرعی به در خانه موسی بن جعفر(ع) مراجعه کند،تا چه رسد به اینکه به عنوان داماد آن حضرت رفت و آمد دائمی داشته باشد.
او ادامه داد: امام هفتم با بدترین وضعیت در زندان عباسی به سر میبردند و رفت و آمد ایشان کنترل میشد و از طرفی زندانی شدن امام نیز، انگیزه خواستگاری از دختران آن حضرت را کاهش میداد.
حجت الاسلام محمدی عنوان کرد: بعد از شهات امام موسی کاظم(ع) وحشت بیشتری بر مردم حاکم شد و حضرت رضا (ع) نیز تحت نظر قرار گرفتند. در زمان مأمون آن حضرت به خراسان احضار شد و بعد از یک سال، حضرت معصومه (س) و جمعی از برادران او به خراسان حرکت کردند، اما در راه، حضرت معصومه (س) پیش از دیدن برادر، دار فانی را وداع کرد و امر ازدواجشان تحقق نیافت.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: راز ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) را نه در وصیت پدر باید جستجو کرد و نه در نبود همسر هم کفو، بلکه علت آن، وجود اختناق شدید دوران خلافت عباسی در عهد هارون در زمان پدر و مامون در دوران امام رضا(ع)بود که باعث شد احدی جرات نکند به راحتی به خانه موسی بن جعفر(ع) و بعد از او فرزندش امام رضا(ع)رفت و آمد داشته باشد.
ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است. از لحظه ورود ایشان به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است.
وجود مضجع با برکت و نورانی بانوی کرامت در قم سبب شده این شهر معدن علم و تقوا و پایگاه حوزههای علمیه شود .
برکات حضرت معصومه(س) در شهر قم و تاثیر این شهر بر کل ایران آن چنان مهم بوده و هست که سالها دل و دیده میلیونها زائر و مجاور را به خود مشغول داشته است.
قم، خاستگاه انقلاب اسلامی
حسینی،کارشناس حوزوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،گفت:جایگاه قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و مرکزیت تشیع و ام القرای جهان اسلام و مرکز حوزه علمیه و محل علما و فضلا و مراجع معظم تقلید یک جایگاه ویژه است.
او ادامه داد:قم با این ویژگیها در میان شهرهای شیعه نشین از شهرت جهانی برخوردار شده و یکی از شهرهای مهم جهان اسلام است؛ و از همه مهمتر به عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگترین و باشکوهترین انقلاب در تاریخ جهان گردید.
حسینی گفت: یکی دیگر از برکات مزار مقدس بانوی دو عالم، حضرت معصومه (س) در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علمیه است. تاریخ این کانون علم و فقاهت به قرنها قبل بر میگردد، دهها محدث و عالم شیعی از اوایل قرن سوم هجری به بعد، زمینه گسترش علم و ادب و حدیث را در این شهر ایجاد کرده بودند.
کارشناس حوزوی عنوان کرد: رشد علمی قم همچنان رو به بالندگی بود تا در سال ۱۳۱۵ شمسی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری پرچمدار علم و فضیلت از اراک به قم آمده و روحی تازه به کالبد این کانون فقاهت و معنویت دمید.
او افزود: جامعه المصطفی نهادی آموزشی و یکی از ارگانهای مهم ایران برای اشاعه اسلام شیعه در سایر کشورها است، این نهاد به برکت وجود سراسر خیر و برکت بانوی کرامت در شهر مقدس قم ساخته شده است و در حال حاضر در ۶۰ کشور جهان شعبه دارد.
حسینی ادامه داد:این مرکز حدود ۴۰ هزار طلبه خارجی دارد، از طریق جامعه المصطفی ۵۰ میلیون نفر در جهان به آیین تشییع گرویده اند.
او گفت:جامعه المصطفی در کشورهای مسلمان نماینده دارد و از طریق این نماینده، افراد مناسب برای آموزش اسلام را شناسایی کرده، و آنها را برای آموزش طلبگی به قم اعزام میکند.
فخر روحانی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، اظهار کرد:در سال ۲۰۱ قمری در پی انتقال اجباری امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت معصومه (س) بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان گردید.
او ادامه داد:از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه (س) پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوتهای زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که میفرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست. حضرت معصومه (س) در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفتهی اهل بیت (ع) قرار گرفت.
فخر روحانی ادامه داد:بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی بن خزرج در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.
عمر حضرت فاطمه معصومه (س) تنها ۲۸ سال بود و در عمر کوتاه و بابرکت خود توانستند به بلندترین مقام علمی، عصمت و ولایت پذیری برسند.
شفیعه روز جزا
حجت الاسلام قاسمی نیا،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت:یکی از مقامهایی که برای حضرت معصومه(س)ثابت و یقینی هست همان طور که در زیارت نامه آن حضرت میخوانیم "یا فاطمه المعصومه اشفعی لنا فی الجنه"مقام شفاعت است.
او افزود: امام صادق(ع) در مقام شفاعت حضرت معصومه(س) میفرمایند:باشفاعت ایشان شیعیان وارد بهشت می شوند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد:همه ما امیدمان به شفاعت اهل بیت(ع)من جمله حضرت فاطمه معصومه(س) است ولی نکتهای که باید به آن توجه کنیم این که چه عواملی باعث میشود تا از شفاعت این بزرگواران بهرهمند شویم.
حجت الاسلام قاسمی نیا گفت:کسانی که صلوات بر محمد و آل محمد میفرستند،گذشت دارند، در برابر سختیها و مشکلات صبورند؛ افرادی که اعتقاد قلبی به شفاعت داشته باشند؛ کسانی که شاکر باشند و سجده طولانی داشته باشند مورد شفاعت هستند.
این کارشناس مذهبی گفت: بعد از حضرت فاطمه زهرا (س) از جهت گستردگی مقام شفاعت،هیچ کس و حداقل هیچ بانویی به مرتبه شفیعه محشر، حضرت فاطمه معصومه (س) نمیرسد.
انتهای پیام/ش
گزارش از زهره شعبانی
مقاله خوب و جامعی بود . متشکرم
بانوی دوجهان
تولدت مبارک
ان شاءالله به یُمن ولادت نورانی ات
خداوند بر مردم مامنت نهاده و این بیماری کرونا را از مملکت عزیزمان
همچنین ممالک اسلامی بیماری را دور کند
و همه مرضای اسلام راشفای عاجل مرحمت فرماید . آمین