مهرعلیان گفت: ما در سال ۹۹ حدود ۱۶۰ میلیون دلار ارز دارو دریافت کردیم و تاکنون ۵۰ درصد از این رقم به تولیدکنندگان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرعلیان مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل دارو سازمان غذا و دارو در نشست با شرکت‌های داروسازی و اعضای هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی اظهار کرد: در صورتی که شرکت داروسازی به دلیل چالش‌هایی مثل ارز و قیمت پایین دارو نتواند تولید و به تعهدات خود عمل کند، موضوع را بررسی می‌کنیم و در صورت تائید ارز دولتی به دارو می‌دهیم و قیمت دارو را هم بررسی و در صورت تائید افزایش می‌دهیم و اظهارات شرکت‌‌ها در پاسخ به علت عدم تولید بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

او ادامه داد: اگر کالایی مصرف ۲ گانه داشته باشد، ارز آن نیمایی خواهد بود به عنوان مثال ایبوپروفن ۲۰۰ بدون نسخه است و ایبوپروفن ۴۰۰ بدون نسخه نیست و برای همین ارز این دارو  نیمایی محسوب می‌‌شود.

میزان تخصیص ارز دارو در سه ماه نخست سال ۹۹ 

مهرعلیان بیان کرد: ما در سال ۹۹ حدود ۱۶۰ میلیون دلار ارز دارو دریافت کردیم و از ۱۶۰ میلیون تاکنون ۵۰ درصد پرداخت و به مرور به شرکت‌ها پرداخت خواهد شد.

او درباره رویکرد صادراتی دارو در سال ۹۹ اظهار کرد: رویکرد ما در صادرات دارو تغییر کرده است و بحث صادرات را به جدیت دنبال می‌کنیم و به طور میانگین از ابتدای خرداد هر روز ۳ تا ۴ مجوز صادرات دارو داده‌ایم و این نیازمند آن است که شرکت‌های داروسازی هم با ما همراهی کنند و در شرکت‌هایی که ذخیره کافی ندارند اعلام کرده‌ایم صادرات را در چند بخش انجام دهند تا به ذخیره مناسب برسند.


بیشتر بخوانید


نگرانی تعهدات ارزی صادراتی شرکت‌های داروسازی هستیم

 مهرعلیان در این باره افزود: نگرانی ما تعهدات ارزی صادراتی شرکت‌هاست و درخواست داریم که به این موضوع توجه داشته باشند چرا که سال گذشته برخی شرکت‌ها نتوانستند به تعهدات ارزی خود عمل کنند و ما مجبور شدیم داروی این شرکت‌ها را وارد کنیم.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره مارژین ۱۲ درصدی که در شورای عالی بیمه تعیین‌شده بیان کرد: طبق سنوات گذشته شورای عالی بیمه برای افزایش هزینه‌های دارو مارژین یا سودی بین ۱۲ تا ۱۵ درصد برای دارو در نظر می‌گیرند و ما با توجه به افزایش هزینه‌ها رقم مارژین را ۲۰ درصد اعلام کردیم اما به دلیل اینکه بودجه بیمه‌ها امسال افزایش نداشت این رقم ۱۲ درصد تعیین شد و داروهای بدون نسخه که تحت پوشش بیمه نیستند و افزایش قیمت‌ها تولید به دلیل تخصیص ارز نیمایی در این داروها خواهد بود، چالشی نخواهیم داشت.

رشد ۵ تا ۱۳۲ درصدی قیمت ۱۱۰۰ قلم دارو

مهرعلیان درباره قیمت‌گذاری داروها اظهار کرد: ما ۱۱۰۰ قلم مولکول دارویی را از نظر قیمت بررسی و قیمت‌ها را بازنگری کردیم و داروها بین ۵ تا ۱۳۲ درصد افزایش قیمت داشتند و در سال ۹۹ توانستیم ۴۰۰ مولکول دارویی را از نظر قیمت بررسی کنیم و ما به هیچ وجه قیمت را مانع تولید نمی‌دانیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار