بندرشهید باهنر از مهمترین بنادر کشور است که امسال با افزایش عملکرد جهش چشمیگری در صادرات یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ، افزایش صادرات محصولات کشاورزی از بندرشهید باهنر این بندر را به کانون صادرات کانتیر‌های یخچالی کشور تبدیل کرده است .

حمیدرضا محمد حسینی مدیر اداره بنادر و دریا نوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال تا کنون با برنامه ریزی‌های مدون در دپو یخچال‌های کانتینری، صادرات سنتی به مکانیزه تبدیل شده است.

او می‌گوید روند صادرات کالا‌های یخچالی از ابتدای سال تا کنون بیش از دو برابر افزایش یافته است که عمده صادرات محصولات کشاورزی، صیفی جات و لبنیات است و امکان افزایش ظرفیت تاچند برابردیگر دور از انتظار نیست.

مدیر اداره بنادر ودریا نوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان  بااشاره به اینکه محفوظ ماندن کالا، کاهش زمان عملیات بندری، استفاده بهینه از فضای عرشه  از مهم ترین مزایای حمل کانتینری است ، افزود:این خود عامل مهمی در جلب رضایت صاحبان کالابه شمار می‌آید و سبب رونق و افزایش صادرات می‌شود. 

محمدحسینی" ضمن اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر راه اندازی خط صادرات از بندر سیریک به بندر شناص کشور عمان می‌گوید: نخستین محموله صادراتی با ظرفیت ۱۲۰ تن خرداد امسال به عمان صادر شد که عمده‌ کالای صادر شده شامل، آب معدنی، دوغ و خشکبار بوده که با توجه به نوع کالا بخشی از اقلام از طریق کانتینر یخچالی به کشور هدف صادر شد.

جهش  صادرات محصولات کشاورزی به صورت کانتینر‌های یخچالی از بندر شهید باهنر

با یکی از ملوانان شناور‌های کانتیربر در مورد میزان تردد شناور فلزی کانتینربر  گفت و گو می‌کنیم او می گوید :در هفته حدودیک سفر به بندر شارجه داریم و کالا‌هایی  نظیر پیاز، سیب زمینی، فلفل سبز، میوه، محصولات زراعی و باغی را  با استفاده از کانتینر‌های مخصوص مواد یخچالی به مقصد شارجه می‌بریم.

او می‌گوید سال گذشته در ماه حدود یک سفر به عمان و کشور‌هایی حوزه خلیج فارس برای تخلیه بار داشتیم که اکنون میزان تردد به این مقاصد بیش از دو برابر شده است.

جهش  صادرات محصولات کشاورزی به صورت کانتینر‌های یخچالی از بندر شهید باهنر

با سالاری معاون دریایی اداره بنادر ودریا نوردی شهید باهنر در مورد میزان افزایش صادرات از این بندر به گفت و گو نشستیم  او اشاره به روند چشمگیر افزایش صادرات از این بندر می‌گوید: روزانه بیش از ۳۰۰TEU کانتینر بیش از ۵۰ هزار تن محصول کشاورزی و لبنی را به کشور‌های حوزه خلیج فارس حمل می‌ شود که  با توجه به ظرفیت ۶۰ هزاری TEU بندر این مقدار تا پایان سال رشد صعودی چشمگیری نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

او در رابطه با روند رو به رشد ایجاد اشتغال دراین بندر می‌گوید اکنون هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم دراین بندر مشغول به کار هستند که پیش بینی می‌شود با توجه روند پرشتاب افزایش صادرات کانتینری این رقم تا پایان سال دو برابر شود.

معاون دریایی اداره بنادر ودریا نوردی شهید باهنر افزایش تولید محصولات کشاورزی و استفاده مناسب از کانتیر‌های یخچالی را از دلایل عمده رشد صادرات از این بندر ذکر می‌کند و افزود: اکنون روزانه بیش از ۲۰ فروند شناور سنتی و فلزی در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شوند.

سالاری گفت:پیش بینی می‌شود تا پایان سال میزان صادرات ازاین بندر به بیش ا ز ۷۰۰ هزار تن برسد.

جهش  صادرات محصولات کشاورزی به صورت کانتینر‌های یخچالی از بندر شهید باهنر

او با اشاره به اینکه بندرشهید باهنر دارای دو پست اسکله نفتی هست که با توجه به دسترسی این پست‌ها به مخازن ذخیره سازی محصولات نفتی صادرات محصولات نفتی هم امسال  رونق چشمگیری از این بندر یافته است و میزان آن نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از دو برابر شده است.

آقای حسینی از رانند‌ه های کامیون هست که از یزد بار گوجه دارد می‌گوید: امسال تولید صیفی جات از جمله گوجه در یزد افزایش یافته و هر هفته یک کانتیر صیفی جات را از یزد به این بندر برای صادرات به دبی می‌آورد.

آقای مسعودی هم که یک کامیون هندوانه از شیراز برای تخلیه در لنج‌های باری و صادرات به عمان به این بندر آورده است بااظهار خوشحالی از رونق صادرات محصولات کشاورزی می‌گوید: شکر خدا امسال نسبت به پارسال باتوجه به افزایش برداشت محصولات کشاورزی بار بیشتری به اینجا می‌آورم که سبب شده درآمد بهتری داشته باشم.

جهش  صادرات محصولات کشاورزی به صورت کانتینر‌های یخچالی از بندر شهید باهنر

اتصال به خط ریلی برای تخلیه و بارگیری کالا از بندر شهید باهنر از برنامه های پیش روی این بندر است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به مرحله اجرا برسد و این امر نوید بخش جهش چند برابری تخلیه و بارگیری و صادرات از این بندر مهم کشور خواهد بود.

توسعه زیر ساخت‌های مناسب طی سال‌های اخیر، دارا بودن حوضچه وسیع و پسکرانه مطلوب همچنین دسترسی به آب‌های آزاد از مهمترین عوامل و مزایایی است که اقبال تجار و فعالان اقتصادی را برای تجارت از طریق این بندر تقویت می‌کند.

اکنون حدود ۶۵ درصد از محصولات کشاورزی کشور از بندر شهید باهنر بندرعباس به کشور‌های مقصد صادر می‌شود.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.