عشایر استان کرمان از یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام، سالیانه ۲ هزار تن کُرک خام تولید می کنند که به دلیل نبود مراکز فرآوری به صورت خام به کشور چین صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با آغاز فصل بهار پشم چینی در استان کرمان نیز شروع می شود، این استان در واقع دومین استان عشایر خیز ایران و مهمترین قطب‌ تولید کُرک در کشور محسوب می شود، دامداران و عشایراستان کرمان با تولید کُرک مرغوب، این استان را در رتبه یک کشور از نظر میزان تولید و کیفیت قرارداده اند.

مروارید سفید کویر، درپیچ و خم بازار‌های جهانی

تولید سالیانه ۲ هزار تن کرک خام در کرمان

رضا نیکزادی، مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان گفت: در استان کرمان سالیانه ۲ هزار تن کُرک خام تولید و به بازار‌های خارج از کشور صادر می‌شود.

او بیان داشت: با تولید ۲ هزار تن کُرک خام در استان کرمان، ۸۰ درصد کُرک تولیدی کشور در این استان تولید می‌شود و همین امر سبب شده است که رتبه یک تولید کُرک در کشور از آن استان کرمان باشد، در حقیقت رونق تولیدی که امسال عشایر مناطق مختلف و دامداران را راضی کرده است و از این نعمت خدادادی بهره مندند.

نیکزادی افزود: طول الیاف، رنگ کُرک و مرغوبیت آن د رصنایع نساجی و بافندگی سبب شده است که این محصول استراتژیک از بازار پسندی مطلوبی در بازار‌های جهان برخوردار باشد.

مروارید سفید کویر، درپیچ و خم بازار‌های جهانی

نبود صنایع تبدیلی در کرمان دلیلی برای صادرات کرک به چین

مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان تصریح کرد: به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان کرمان، کُرک تولیدی عشایر استان به صورت خام به کشور چین ارسال می‌شود و عمده بازار مصرف آن در این کشور است.

نیکزادی گفت: عشایر ما هر ساله از حضور دلالان و واسطه‌ها برای خرید محصول عشایر ناراضی اند، اما یکی از دلایل عمده برای حضور دلالان نبود مراکز خرید ثابت و مراکز فرآوری است.

او بیان کرد: تنها کارخانه موجود دراستان کرمان، کارخانه موکشی کرُک در شهرستان بافت است که صرفاً برای پاکیزگی اولیه کُرک فعالیت دارد، این درحالیست که برای اینکه بتوانیم حامی تولید کننده و قشر زحمت کش عشایر باشیم، بایستی چرخ این کارخانه بچرخد و صنایع تبدیلی را در کنار این کارخانه راه اندازی کنیم.

مروارید سفید کویر، درپیچ و خم بازار‌های جهانی

سالی که نکوست از بهارش پیداست

سالی که ازابتدای فروردین ماه با بارندگی‌ها آغاز شده است، نشان از رونق تولیدات و محصولات دارد و در این بین دامداران و عشایر هم از فراوانی نعمت خوشحال و راضی اند.

یکی از دامداران و عشایر منطقه سیرجان گفت: امسال به دلیل بارندگی مطلوب و خوبی که داشته ایم، شریط تولید کُرک راضی کننده بوده است.

مروارید سفید کویر، درپیچ و خم بازار‌های جهانی

او افزود: یکی از مشکلات هرساله فراروی عشایر، نبود حامی مالی و مرکز خرید ثابتی است که بتواند دست دلالان را قطع کند، این در حالیست که کرک به قیمت کم از طریق دلالان خریداری و با چندین واسطه صادر می‌شود که این به نفع عشایر نیست.

مروارید سفید کویر، درپیچ و خم بازار‌های جهانی

نبود بازار ثابت برای خرید کرک، عمده مشکل فراروی عشایر

سالاری کارشناس اداره کل امور عشایر استان کرمان نیز با اعلام اینکه کرک، گنج با ارزشی است که با زحمت و تلاش به دست عشایر تولید و به راحتی از دستشان خارج می‌شود، نبود بازار ثابت برای خرید محصول کُرک تولیدی و دسترنج عشایر را از عمده مشکلات فراروی عشایر دانست.

او بیان داشت: با توجه با جلسات متعددی که تاکنون با اتاق بازرگانی داشته ایم یکی از دلایل ایجاد مشکلات برای عشایر، تعیین حامی مالی برای خرید محصول کُرک است که تا کنون در استان نداشته ایم.

 

مروارید سفید کویر، درپیچ و خم بازار‌های جهانی

لزوم راه اندازی مراکز فرآوری کُرک در کرمان

استان کرمان دارای ۱۴ هزارو ۲۵۰ خانوار شامل ۶۹ هزار نفر جمعیت است که دامداران و عشایرآن با تولید کُرک مرغوب، این استان را در رتبه یک کشور از نظر میزان تولید و کیفیت قرارداده است.

مروارید سفید کویر، درپیچ و خم بازار‌های جهانی

بدین ترتیب، عشایر کرمان از یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سالیانه ۲ هزار تن کُرک خام تولید که به دلیل نبود مراکز فرآوری به صورت خام به کشور چین صادر می‌شود، این در حالیست که می توان با ایجاد این مراکز فرآوری، علاوه بر ایجاد اشتغالزایی، پتانسیلی برای رونق اقتصادی منطقه ایجاد کرد تا ارزش افزوده بیشتری نصیب بهره‌برداران شود.

انتهای پیام/ب

گزارش از کلثوم نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار