این روزها که همه در شهرها درگیر ضد عفونی و بیماری کرونا هستند عشایر در دامان طبیعت با رعایت نکات بهداشتی زندگی آرام همراه با تلاش همیشگی را در پیش گرفته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  عشایر شهرستان ریگان در این روز‌های کرونایی لذت زندگی را در طبیعت پیدا کرده واین سبک زندگی آن‌ها را به تولید کنندگانی بی ادعا تبدیل کرده است عشایر شهرستان ریگان که سال‌ها خشکسالی آن‌ها را به حاشیه شهر ریگان سوق داده بود، اما با نزول رحمت الهی به مناطق خود بازگشته اند وبه تولیدات دامی مشغولند.

قشر زحمت کشی که در این روز‌های کرونایی که در بعضی از بخش‌ها فعالیت‌ها تعطیل ونیمه تعطیل شده است، اما این قشر کارشان دو برابر و تولیداتشان ۱۰ برابر افزایش یافته است.

تلاش و شور زندگی در دشت های ریگان

ریگان به واسطه دارا بودن مراتع مستعد از دیر باز مورد توجه ایلات وعشایر زیادی بوده است به طوری که این شهرستان در گذشته تولید کننده برتر دامی در شرق کشور بوده است.

بارش‌های زیاد ومراتع سر سبز عشایر این منطقه را نسبت به افزایش تولید وکسب درآمد بیشتر خوش بین‌تر از سال‌های قبل کرده است به طوری که همه عشایر امسال برای افزایش تولیدات بسیج شده اند.

زن ومرد ، پیر وجوان همه با اتحاد وتلاش شبانه روزی خود در صدد تولیداتی هستند که در این روز‌های کرونایی بر سر سفره مردم قرار دهند.

کار تلاش از صبح تا شب ادامه دارد

خدامراد هاشم زهی از عشایر ریگان تصریح کرد: بعد از نماز صبح دام‌ها را به طبیعت روانه می کنیم این دام‌ها با توجه به مراتع غنی در ۳ نوبت به مراتع می‌روند حتی شب‌ها تا پاسی از شب در کنار دام‌ها در طبیعت هستیم .

تلاش و شور زندگی در دشت های ریگان

او افزود: همه ماعشایر در اطراف شهرستان پراکنده بودیم، اما به برکت نزولات جویی اکنون همه ما به مناطق گذشته خود روی آورده ایم.

امین الله هاشم زهی چاه قنبری از دیگر عشایر این شهرستان گفت: دام‌های ما به لطف خداوند متعال چندین برابر افزایش یافته است.

او افزود: بنده به همراه تمامی اعضای خانواده سخت مشغول دامپروری هستیم تا بتوانیم بهترین محصولات لبنی را  بر سفره مردم قرار دهیم.

تلاش و شور زندگی در دشت های ریگان

ماه بی بی جرجندی هم گفت: سالها پیش  به منطقه عشایری آمده ایم هنوز رنگ شهر ریگان را ندیده ومشغول تهیه لبنیات  هستیم.

 او افزود: با نماز صبح فعالیت ما آغاز وتا نیمه‌های شب ادامه داد فعالیت ما  تهیه ماست، کشک، روغن و شیر از دام‌های خود است.

این بانوی عشایر ریگانی تصریح کرد: شیر دوشی در شهرستان ریگان از اول فروردین آغاز و تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد.

جرجندی عنوان کرد: تمام فرزندانم در تهیه لبنیات برای عرضه به بازار‌ فعالیت دارند.

تلاش و شور زندگی در دشت های ریگان

رقیه هاشم زهی هم عنوان کرد: در کنار تولیدات دامی ما عشایر به دوخت صنایع دستی نیز مشغول هستیم

اوبیان داشت:دوخت پته، گلیم ،صنایع دستی لباس شامل زی گفتان ،قالی وقالیچه فعالیت ما بانوان عشایری است.

افزایش تولیدات دامی عشایر ریگان

رئیس اداره عشایری شهرستان ریگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: امسال به دلیل بارش رحمت الهی در مناطق عشایری شهرستان عشایر ما در تمامی این مناطق پراکنده ومشغول دامپروری ودامداری هستند.

علی اکبر صابری  تصریح کرد:امسال با توجه به شرایط آب وهوایی تولیدات عشایر این شهرستان ۱۰ درصد افزایش یافته  که این امر بر رونق عشایر این شهرستان افزوده است.

تلاش و شور زندگی در دشت های ریگان

او بیان داشت: در شهرستان ریگان بیش از ۲۵۰۰ خانوار عشایری زندگی می‌کنند که بیشترین عشایر شرق استان در این شهرستان ساکن هستند.

رئیس اداره عشایری ریگان تصریح کرد:در حال حاضر بیش از ۱۸۰ هزار راس دام سبک در مناطق عشایری ریگان وجود دارد که قسمتی از لبنیات وگوشت قرمز استان از این دام‌ها تهیه می شود.

صابری افزود:پیش بینی می شود به همت عشایر بیش از ۲ هزار تن تولیدات لبنی و ۷۰۰ تن گوشت قرمز در شهرستان تولید که نسبت به پارسال ۱۰ برابر افزایش یافته است.

تلاش و شور زندگی در دشت های ریگان

او بیان داشت: عشایر این شهرستان امسال نیز بیش از ۲۰ تن پشم و ۵۰ تن کرک روانه بازار‌های داخلی وخارجی خواهند کرد.

رئیس اداره عشایری ریگان عنوان کرد: عشایر این شهرستان بیش از ۱۰ هزار متر مربع صنایع دستی شامل گلیم ،قالی، قالیچه ،پته و زی گفتان تولید وروانه بازار‌های داخلی وخارجی کرده اند.

اوتصریح کرد: تا کنون هیچ علائمی از بیماری کرونا در بین عشایر شهرستان ریگان مشاهده نشده است که پروتکل‌های بهداشتی نیز به عشایر شهرستان ارائه می شود.

تلاش و شور زندگی در دشت های ریگان

رئیس اداره عشایری ریگان با اشاره به مشکلاتی از جمله راه ،نبود پوشش دهی تلفن همراه وبرق در این مناطق ،عنوان کرد:پوشش تلفن همراه در شورای عشایر استان مطرح شده که با پیگیری‌های اداره مخابرات برطرف خواهد شد.

صابری افزود: با توجه به پراکندگی عشایر پنل‌های خورشیدی در اختیار عشایر سخت کوش ریگان قرار خواهد گرفت.

او بیان داشت با توجه به اینکه بارندگی‌های اخیر در شهرستان ۴۰۰ کیلومتر از را‌ه های عشایری این شهرستان را دچار خسارت کرد به وسیله دو بولدوز کار تسطیح را‌هها در این مناطق آغاز شده است.

شهرستان ریگان بیشترین عشایر شرق استان کرمان را دارد که تا مرکز استان ۲۸۵ کیلومتر فاصله دارد.

گزارش از موسی مولائیان 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار