تبیین اهمیت مدارس تاریخی شیراز با هدف حفظ آن

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز گفت: یکی از وظایف مهم روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه تلاش برای حفظ هویت و آثار تاریخی و فرهنگی ایران و شهرهایی نظیر شیراز با معرفی و تبیین اهمیت این آثار براساس اسناد قابل اتکای موجود است.

تبیین اهمیت مدارس تاریخی شیراز با هدف حفظ آنبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احمد تنوری گفت: در شیراز مانند سایر نقاط کشور، علاوه بر اماکن و آثار تاریخی و فرهنگی متعدد، مدارسی نیز وجود داشته و دارد که هم به لحاظ تاریخی و هم از نظر فرهنگی، هویت شهر و ساکنان آن محسوب می‌شود.

او با تاکید براینکه حفظ و نگهداری و احیای این مدارس، مانند سایر اماکن تاریخی و فرهنگی یک الزام است، گفت: حفظ و احیای آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی به عنوان عناصر تاثیرگذار در هویت یک شهر، نیازمند تلاشی همگانی است.

تنوری، تخریب مدرسه‌ی شاپور یا ابوذر یا شعاعیه را یک فاجعه دانست و گفت: اینکه در زمان تخریب یک اثر تاریخی و فرهنگی نظیر مدرسه، دلیل اینکه هیچ واکنشی از سوی مردم و حتی نهادهای مدنی حوزه مرتبط را شاهد نبودیم آنست که اهمیت چنین مکان‌هایی به درستی تبیین نشده است.

او با اشاره به وجود اسناد بسیار موثر و قابل اتکا در مورد مدارس تاریخی شیراز، گفت: امروز هم مدارسی نظیر سلطانیه، مشیر، فرصت، عمارت سالار، سلطان، حیات، و بخشی از مدرسه نمازی، وضعیت چندان مناسبی ندارد.

تنوری یکی از مهمترین وظایف خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها را پرداختن به ابعاد مختلف مدارس تاریخی شیراز و تبیین اهمیت موضوع برای مسئولان و آحاد جامعه است، گفت: مرکز شیراز شناسی و سازمان فرهنگی شهرداری هم در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

او بیان کرد: وقتی چیزی کم اهمیت جلوه داده شد و مردم هم نسبت به گذشته تاریخی و هویت خود بی توجه باشند، یا به دلیل نداشتن آگاهی کافی، به این مسائل توجهی نداشته باشند، تخریب اماکن تاریخی با ارزش حادث می‌شود؛ حال این آثار می‌تواند مدرسه، باغ، کوشک‌های مهم و خانه‌های تاریخی را شامل شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه مرکز شیراز شناسی و سازمان فرهنگی شهرداری باید معرفی بهتر این آثار را با تکیه بر اسناد موجود، دنبال کند، گفت: اگر اهمیت تاریخی محل کنونی شورای شهر، حمام گلشن و قدمت پیش قاجار اماکن و گذرهای تاریخی شیراز با رجوع و اتکاء به اسناد تاریخی موجود، توضیح داده شده بود، کمتر کسی جرات می کرد چنین آثاری را تخریب کند.

تنوری از روزنامه‌نگارانی که در حوزه فرهنگ و تاریخ دغدغه دارند درخواست کرد که به این موضوع ورود کرده و به معرفی دقیق آثار و اماکن تاریخی ارزشمند شیراز و فارس پرداخته و اهمیت حفظ و احیای آنها را تبیین کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ورود به این موضوعات، اقدامی قانونی است و هیچ خط قرمز سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را نمی‌شکند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.