رییس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: استفاده از سیگار‌های الکترونیک با تضعیف سیستم ایمنی زمینه ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را فراهم می‌آورد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   علیرضا نیکزاد با اعلام "محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفند‌های صنایع دخانی و بیماری کرونا " به عنوان شعار امسال وزارت بهداشت در هفته ملی بدون دخانیات گفت: شایع‌ترین سن استعمال دخانیات در سنین بین ۱۵ تا ۲۵ سال است که عوامل مختلفی در آن تاثیر گذار است.

نیکزاد با بیان این که در حال حاضر سیگار‌های الکترونیکی وارد بازار شده که شبیه خودکار است و با باطری شارژ می‌شود، افزود: بر خلاف تصور عموم این سیگار‌ها عوارض مخربی دارد و به دلیل دارا بودن مواد و ترکیبات حلقوی سرطان زا سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.

او با اشاره به شباهت این نوع سیگار با سیگار‌های معمولی، اظهار داشت: این سیگار‌ها دارای کپسول حاوی نیکوتین است که به جای آن که نیکوتین را بسوزاند بخار آب تولید می‌کند و فردی که از آن استفاده می‌کند، نیکوتین را وارد بدن خود می‌کند که خطر ساز و تهدید کننده سلامت است.

نیکزاد به روش‌های پیشگیری از اعتیاد به سیگار اشاره و عنوان کرد: تقویت قدرت نه گفتن در برابر خواسته‌های غیر منطقی، فراهم آوردن محیطی امن و آرام برای فرزندان، خودداری از حضور در مکان‌هایی که سیگار مصرف می‌شود و ... در پیشگیری از اعتیاد تاثیر به سزایی دارد.

او خاطرنشان کرد: تهوع، استفراغ، سرگیجه، افزایش فشارخون و ... از عوارض جانبی مسمومیت با نیکوتین است که فرد را آزار می‌دهد و با آگاهی از اثرات ترک و مشاوره موثر می‌توان از دام اعتیاد رها شد و ازعوارض آن کاست.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.