مدیر کل زندان های استان کرمان گفت:ا مسال برای آزادی ۱۷۰نفر مددجوی واجد جرایم به بیش از ده میلیارد و ۸۳۰میلیارد تومان هزینه در کل استان نیاز داریم.

۱۷۰مددجوی جرائم غیر عمد نیازمند کمک خیرینبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رمضان امیری، مدیرکل زندان های استان کرمان امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری جشن های گلریزان گفت: امسال جشن های گلریزان به دلیل شیوع بیماری کرونا متفاوت و به صورت مجازی، چهره به چهره یاتلفنی برگزار می شود.

او افزود: برکسی پوشیده نیست نقش زندان در امنیت جامعه نقش خوبی را ایفا می‌کند و زندان در کنار سایر دستگاه‌های امنیتی و قضایی وظیفه نگهداری متهمین و محکومین را برعهده دارد که بنا بر تشخیص مقامات قضایی به زندان ورود پیدا می‌کند.

امیری اظهار داشت: دراستان کرمان ده زندان، یک بازداشتگاه موقت و یک کانون اصلاح و تربیت وجود دارد که در مکان براساس جرایم تفکیک شده اند.

مدیر کل زندان‌های استان کرمان گفت: بازداشتگاه موقت برای این است که پای مددجو به زندان باز نشود و در مدت یک ماه فرصت داشته باشد که باوکیل و یاشاکی ارتباط داشته باشند و دراین مدت زمینه آزادی آن‌ها فراهم شود.

او افزود: کانون اصلاح و تربیت هم برای افراد زیر ۱۸سال است که به زندان و محیط آن ورود پیدا کنند و در ان مکان با اقدامات مهم و موثر در زمینه اصلاح رفتار زمینه بازگشت مجدد آن‌ها به زندگی فراهم شود.

امیری در رابطه با اقامتگاه موقت درکرمان گفت: استان کرمان به عنوان پایلوت راه اندازی اقامتگاه موقت متهمین بین ۳۱ استان انتخاب شد و رای اولین بار درکشور اقامتگاه موقت نگهداری متهمین در کرمان راه اندازی شد.

او افزود: درگذشته متهمینی که برای آن‌ها قرار‌های تامینی ازجمله قرار کفالت یا وثیقه صادر می‌شود، اما به دلیل ناتوانی از تودیع قرار در زمان مقرر به زندان ورود پیدا می‌کردند، اما باافتتاح این اقامتگاه ازورود افراد بی جهت به زندان جلوگیری می‌شود.

او اظهار داشت:از آنجایی که تلاش رییس قوه قضاییه دردوره جدید در راستای کاهش جمعیت کیفری است و یکی ازسیاست‌های ابتکاری آن آغاز شده است اقامتگاه‌های موقت نگهداری متهمین است تا علاوه بر اینکه سوء سابقه‌ای برای آن‌ها نمی‌شود ازورود زندان نیز جلوگیری می‌شود.

او گفت: این اقامتگاه راه اندازی شده است تامتهمین در حال حاضر در مدت ۱۵روز کاری در خصوص قرار وثیقه و ازادی خود اقدام کنند درغیر اینصورت به زندان ورود میکنند.

او ابراز امیدواری کرد: انتطار داریم باکشوری شدن این طرح سالیانه ازورود بی جهت بیش از ۱۰۰۰تا هزارو ۵۰۰ نفر به زندان جلوگیری شود.

مدیر کل زندان‌های استان کرمان در ادامه تصریح کرد: از مجموعه آمار زندانیان استان یک و نیم درصد جرایم غیر عمد از جمله نفقه مهریه و... را تشکیل می‌دهند که برای آزادی آن‌ها ده میلیاردو و ۸۳۰میلیون تومان هزینه نیاز داریم که امیدواریم امسال هم با کمک خیرین همچون سال‌های گذشته بتوانیم زمینه آزادی مددجویان جرائم غیر عمد را برگزار کنیم چراکه نام زندان از خود زندان سنگین‌تر است و بار اقتصادی و روانی زیادی برای زندان، زندانی و خانواده زندانیان به همراه دارد و خانواده آن‌ها بیشتر آسیب می‌بینند.

او گفت: استان کرمان در زمینه آزادی جرائم غیر عمد و کمک خیرین جز استان‌های اول است.

امیری ادامه داد: در سه ماه اخیر اقامتگاه‌های موقت در استان کرمان از ورود ۳۵۰ نفر به زندان و ثبت نام آن‌ها به عنوان زندانی جلوگیری شد.

مدیر کل زندان‌های استان کرمان بیان کرد: در طول سال ۲۰۰جلسه صلح و سازش باحضور هیات امنا و شاکیان برگزار می‌شود که ۸۶میلیارد تومان شکات از طلب خود می‌گذرند و این گذشت باعث شده طلبکاران و شکات خودشان جز خیرین باشند.

در ادامه این نشست موسوی قوام، مدیر عامل ستاد دیه استان کرمان بااشاره به شرایط حساس کنونی و بیماری کرونا گفت: امکان برگزاری جشن‌های گلریزان امسال به صورت غیرحضوری، فضای مجازی و دیدار چهره به چهره و تماس با خیران برگزار می‌شود.

او افزود: کمیته فضای مجازی در راستای برگزاری جشن‌های گلریزان تشکیل و برنامه‌های مختلفی طراحی و در حال اجراست که تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

او تصریح کرد: ازابتدای فعالیت ستاد دیه درکرمان تاکنون ۳هزار و ۵۹۷ نفر مددجوی واجد شرایط غیرعمدی از زندان‌های استان کرمان آزاد شده اند که۶۷ میلیارد تومان بابت زندانی این افراد پرداخت شده است.

او اظهار داشت: ۶۴۲ نفر از این افراد از محل اعتبارات قرض الحسنه به میزان ۱۳ میلیارد تومان، ۵۵۹ نفر از محل کمک‌های ستاد دیه کشور به مبلغ ۱۶ میلیارد تومان، ۲۱۶ نفر از محل اعتبارات صندوق تامین خسارت‌های بدنی که بیشتر بدهکاران دیه تصادفات بوده با مبلغ بیش از ۱۷ میلیارد تومان آزاد شده اند.

مدیر عامل ستاد دیه استان کرمان در ادامه افزود: از محل کمک‌های خیران هزار و ۴۷۸ نفر طی چند سال گذشته از زندان‌های استان کرمان با پرداخت مبلغ بیش از ۲۰ میلیارد تومان آزاد شده اند.

او ادامه داد: ۲۰۴ جشن گلریزان تاکنون در استان کرمان برگزار شده که بیش از ۳۳ میلیارد تومان تعهد خیران و ۲۲ میلیارد تومانی وصولی خیران بوده است.

موسوی قوام تصریح کرد:۷۰۲ نفر از مددجویان جرائم غیرعمد نیز بدون پرداخت وجه و با اخذ رضایت شاکی آزاد شده اند.

او گفت: در سال گذشته ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعهد خیران در ۲۲ جشن گلریزان داشته ایم و ۷ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان آن وصول شد.

مدیر عامل ستاد دیه استان کرمان با اشاره به اینکه در شب‌های قدر امسال ۱۱ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از زندان آزاد می‌شوند گفت: شش نفر مربوط به شهرستان کرمان، سه نفر رفسنجان و دو نفر بم است که مجموع بدهی این ۱۱ نفر حدود ۲ میلیارد تومان بوده و توانستیم ۷۰ درصد تخفیف بگیریم.

موسوی قوام باتاکید براینکه هرکس براساس توان مالی خود میتواند در این امر کمک کند گفت: خیران می‌توانند از طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۷۴۲۰۲ بانک ملی، شماره کارت ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۰۱۳۲۴۱۱ بانک تجارت و شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۷۸۰* کمک‌های نقدی خود را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد واریز کنند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار