این روزها در فضای مجازی شبهه ای رواج یافته که بازتاب گسترده رسانه ای انفاق و کمک های مردمی و فعالیت های جهادی این روزها ریا نیست؟پاسخ به این پرسش را در این خبر مشاهده کنید.

دکتر سمیرا خطیب زاده  کارشناس مدیریت رسانه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: این روزها شبهه ای در فضای مجازی منتشر شده  که بازتاب گسترده رسانه ای انفاق و کمک های مردمی و فعالیت های جهادیِ این روزها ریا نیست؟ پاسخ به این سؤال بیان چند نکته ضروری است.

آیا بازتاب رسانه ای انفاق ریا نیست؟

او افزود: در فرامین دینی وقتی صحبت از ریا می شودکه هر کار خیر را نباید نام خود را عنوان کنید آنچه در ریا وجود دارد که در کمک مومنانه وجود ندارد نام نبردن اسم شخص است گرچه افرادی و یا نهادی متولیان این امر هستند اما تک تک افراد مشخص نیستند.


بیشتر بخوانید: باتلاق تهاجم فرهنگی در پرسه زنی های اینستاگرامی


این کارشناس مدیریت رسانه ادامه داد:1- ما از نیت های درونی مردم آگاه نیستیم و کاملا شیوه ی اجرای این طرح ضد  ریا است چون خانواده ها به صورت داوطلبانه کمک های خود را به معتمدین می دهند بدون اینکه هیچ  ذکری از کمک شونده شود.

خطیب زاده بیان کرد: بازتاب رسانه ای این حرکت جمعی هم نه تنها ریا نیست که پخش و بازتاب رسانه ای اینگونه کمک های مومنانه، تشویق بیشتر مردم برای سهیم شدنندر این حرکت خداپسندانه است.

آیا بازتاب رسانه ای انفاق ریا نیست؟

او تصریح کرد: ریا معمولا با یک تبختر و تکبر همراه است چنانکه در قرآن در وصف افراد متکبر بیان شده بنابراین هر فعالیت علنی محکوم به ریا نیست.


این کارشناس رسانه تاکید کرد: باید بین ریاء و ترویج معروف، تفاوت قایل شد، خدای متعال هم در وصف مؤمنین می فرماید در پنهان و آشکار انفاق میکنند (بقره، ۲۷۴) و هم حتی مؤمنین را امر به انفاق آشکار میکند.(ابراهیم، ۳۱) چراکه نتیجه انفاقِ علنی، موجب ترویج انفاق و تشویق مردم به انفاق و عمومی شدن آن می شود.


 خطیب زاده اظهار کرد: امروز رسانه در دنیا نقش اول را به خود اختصاص داده و در واقع بخش معظمی از حکمرانی در دست رسانه است که با وارونه نمایی و جهت دهی افکار عمومی به سمتی که نظام های سلطه گر قصد دارند، بر علیه ملت ها و حکومت ها فعالیت میکنند.

او افزود:به عبارت دقیق تر مهم نیست که در واقعیت چه اتفاقی می افتد، مهم این است که روایت رسانه ای یک اتفاق چگونه رقم میخورد، و اگر اتفاقات به صورت واضح و کامل بازتاب رسانه ای داده نشود و روایت صحیح رسانه ای نداشته باشد، روایت های مخدوش، دروغین و وارونه به افکار عمومی منتقل می شود!

آیا بازتاب رسانه ای انفاق ریا نیست؟
این کارشناس مدیریت رسانه ادامه داد: در شرایطی که ملت ایران مورد هجمه شدید رسانه های بیگانه قرار دارد و سالهای سال ملت ایران یک ملت تروریست، غیرهمدل و خشن به دنیا معرفی شده ضرورت دارد که این انفاق ها و همدلی ها و ابراز انسانیت ها بازتاب گسترده صحیح داشته باشد تا چهره واقعی ملت عزیز ایران به دنیا معرفی شود، البته مراعات کرامت نیازمندان و دوری از خودنمایی ضروری و بدیهی است.

انتهای پیام//ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.