ویروس کرونا علیرغم تهدیدهایش، سبب فرصت هایی ناب شد تا خدمت در لباسی دیگر جان تازه ای بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور عزیزمان، شاهد جنگی نا برابربودیم که از هر نظر، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی به ایران عزیز آسیب زد، ولی دوباره با عزم آهنین مردمان این سرزمین، شاهد دفاعی همه جانبه در مواجهه با این ویروس منحوس بودیم، ویروسی که تهدیدهایش، سبب فرصت‌هایی ناب برای ما شد تا خدمت در لباسی دیگر جان تازه‌ای بگیرد.
 
مسئولین و مردم، دوش به دوش هم با صلاح همدلی و وحدت، در تلاشند تا با یاری خدا کرونا را شکست دهند، از بدو شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌ها و اقدامات خوبی توسط مسئولین و مردم در شهرستان گناباد صورت پذیرفته است که در این گزارش به اختصار به آن‌ها پرداخته می‌شود.
 
آتش به اختیار مردم و مسئولان گنابادی برای شکست کرونا/جهاد در لباسی دیگر ادامه دارد
 

راه اندازی چهار کارگاه تولید ماسک توسط بسیجیان جهادگر در گناباد

حامد قربانی فرماندار گناباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: با شروع کرونا در شهرستان کمبود‌هایی در بحث مواد ضدعفونی و ماسک وجود داشت که سه واحد تولیدکننده مواد ضدعفونی در شهرستان فعال شدند که یکی از این واحد‌های تولیدی بعد ۱۵ سال تعطیلی مجددا به چرخه تولید بازگشت.
 
او با بیان اینکه سه هزار لیتر الکل دولتی در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جهت توزیع قرار گرفته و توزیع شده است، می افزاید: با راه اندازی چهار کارگاه تولید ماسک توسط بسیجیان جهادگر در شهرستان نیز، روزانه شش هزار عدد ماسک در شهرستان گناباد تولید می‌شود که این حیث  در شهرستان بی‌نیاز است.
 
فرماندار گناباد ادامه می دهد: گروه‌های جهادی و مردمی هم توسط سمن‌های شهرستان برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پای کار آمدند که گروه دهه شصتی‌های گناباد پس از راه اندازی، روزانه در ضد عفونی معابر شهری و روستایی با شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان، همکاری می‌ کنند.
 
قربانی بیان می کند: پس از شروع طرح فاصه‌گذاری اجتماعی، از هفدهم اسفند ماه، شش ورودی شهری و ۳۳ ورودی روستایی را کنترل کردیم که سبب کاهش ۸۰ درصدی ورود خودرو به شهر ستان بوده و در حدود ۶۰۰  خودرو را نیز برگشت داشته‌ایم.
 
او در خصوص بحث پذیرش بیماران غیربومی در بیمارستان علامه بهلول، تصریح می دهد: گناباد یکی از معدود شهرستان‌هایی است که در حوزه گردشگری سلامت طی یکسال اخیر موفق عمل کرده و در طول سال ما بیش از یک میلیون نفر خدمات ارائه می‌کنیم به افراد شهرستان‌های همجوار که این ارزشمند است.
 
فرماندار گناباد تاکید می کند: در حوزه تامین کالا‌های اساسی هم توسط اداره صنعت، معدن تجارت شهرستان، ۲۶ تن شکر، یک و نیم تن گوشت قرمز منجمد و ۸۰۰ حلقه لاستیک بین مردم توزیع شد.
 
قربانی اظهار می کند: یکی از موضوعاتی که ما پیگیری می‌کنیم بحث نقاهتگاه‌ها است که ۳ نقطه در سطح شهر پیش بینی شده که اولین نقاهتگاه تجهیز شده و به زودی تحویل دانشگاه علوم پزشکی خواهد شد و آزمایشگاه تشخیص کرونا نیز در گناباد با اعتبار یک میلیارد تومانی افتتاح شده در درمان افراد مبتلا نقش بسزایی خواهد داشت.

آتش به اختیار مردم و مسئولان گنابادی برای شکست کرونا/جهاد در لباسی دیگر ادامه دارد

 

قابلیت انجام ۳۰ تست روزانه تشخیص کرونا در گناباد

 
با افتتاح آزمایشگاه تشخیصی،پژوهشی میکروب‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی گناباد، در هر روز تعداد ۳۰ تست تشخیص کرونا قابل انجام است.
 
جواد باذلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با بیان اینکه این آزمایشگاه با اعتبار یک میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است، می گوید: در این آزمایشگاه در هر روز تعداد ۳۰ تست قابل انجام بوده و بنابراین به تشخیص سریع و درمان به موقع کمک خواهد کرد.
 
او می افزاید: این آزمایشگاه که در در محل ساختمان سابق بیمارستان ۲۲ بهمن گناباد واقع است، می‌تواند در زمینه تشخیص به موقع بیماران مبتلا به این ویروس و جلوگیری از انتقال کرونا به خانواده و نزدیکان بسیار مؤثر باشد، به طوری که در کمتر از ۲۴ ساعت نتیجه این آزمایش مشخص می‌شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد با اشاره به اینکه تا پیش از این، به دلیل انجام تست‌های تشخیص کرونا در تهران و مشهد، نتیجه آزمایش شش تا هفت روز زمان لازم داشت، ادامه می دهد: پیش‌بینی می‌شود با افتتاح این آزمایشگاه، به دلیل افزایش میزان کشفیات از موارد مثبتی که تاکنون گمنام مانده و تشخیص داده نشده‌اند، موارد مثبت کرونا در منطقه افزایش یابد.
 
گناباد سومین شهرستان خراسان رضوی بوده که با پیگیری‌های متعدد، توانسته از این امکان تشخیصی برخوردار شود، بیش از ۹۱ درصد از جمعیت شهرستان‌های گناباد و بجستان، تحت غربالگری کرونا قرار گرفتند.
 
آتش به اختیار مردم و مسئولان گنابادی برای شکست کرونا/جهاد در لباسی دیگر ادامه دارد

 

غربالگری ۹۱ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد

 
 جواد صادقی‌نسب معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: ۹۱ درصد از جمعیت تحت پوشش این دانشگاه تحت غربالگری علائم کرونا قرار گرفتند.
 
او می افزاید: به تاکید وزارت بهداشت مبنی بر لزوم مراجعه مردم به سایت خود مراقبتی کرونا به آدرس https://salamat.gov.ir تکمیل پرسشنامه مربوطه توسط مردم در این سامانه، کمک خوبی به سیستم بهداشت و درمان در زمینه غربالگری بیماری کرده است.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد می گوید: علاوه بر این خوداظهاری، مراقبین سلامت در تماس‌های تلفنی با خانواده‌ها، به ثبت اطلاعات مربوطه پرداختند.
 
صادقی‌نسب بیان می کند: پس از ثبت اطلاعات در این سامانه، چنانچه فردی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا مورد شناسایی قرار می‌گرفت، از طریق ارسال پیامک، راهنمایی‌های لازم به فرد ارائه می‌شد.
 
او تصریح می دهد: با هدف پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ویروس، ۶۱۰ مورد بازرسی نیز از کارخانجات، معادن، کارگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت حوزه تحت پوشش این دانشگاه انجام شده است.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد تاکید می کند: ۵۷۰ مورد از کارخانجات، معادن و کارگاه‌ها و ۴۰ مورد از جایگاه‌های سوخت شهرستان‌های گناباد و بجستان مورد بازرسی قرار گرفت و در این مدت دو هزار ۶۹۶ نفر از شاغلین صنایع و ۵۷۰ نفر از کارفرمایان، آموزش‌های لازم در خصوص مقابله با کرونا را فراگرفتند.
 
صادقی‌نسب با بیان اینکه توزیع بیش از هزار بسته آموزشی در واحد‌های صنعتی، آموزش ۱۰۰ بهگر، بهداشت یار و رابطین اصناف و هفت مورد بازرسی از شرکت‌های خدماتی پسماند را از دیگر فعالیت‌های انجام شده است، اظهار می دهد: در این مدت دو کارخانه به دلیل عدم رعایت قوانین بهداشت کار به دادگاه معرفی شدند.
 
او با بیان اینکه طی یک ماه قبل، ۳۲۸ کارگاه در زمینه گندزدایی اقدام کردند، می افزاید: همچنین در این مدت با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ۲۹۶ واحد صنفی، کارگاه و کارخانه با پیگیری بازرسین بهداشت حرفه‌ای به صورت داوطلبانه اقدام به تعطیلی کردند.
 
آتش به اختیار مردم و مسئولان گنابادی برای شکست کرونا/جهاد در لباسی دیگر ادامه دارد


توزیع بسته‌های حمایتی میان نیازمندان گنابادی

علی ابراهیم‌زاده جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گناباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: با مشارکت ستاد بازسازی عتبات عالیات و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان گناباد، تاکنون بیش از ۱۰۰ بسته حمایتی میان افراد و خانواده‌های نیازمند شهرستان گناباد توزیع شده است.
 
او می افزاید: این ۱۰۰ بسته حمایتی شامل برنج، گوشت و روغن میان افراد و خانواده‌های نیازمندی که تحت پوشش هیچ نهاد و دستگاه اجرایی حمایتی نیستند و به واسطه شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند، توزیع شد.
 
جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گناباد با اشاره به تأمین ۱۰ تن مواد اولیه تولید ماسک در گناباد، ادامه می دهد: با مشارکت این ستاد و با هدف تأمین ماسک مورد نیاز برای پیشگیری از کرونا، ۱۰ تن مواد اولیه تولید این اقلام شامل پارچه، نخ و کش به ارزش سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تأمین شده است.
 
ابراهیم‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰۰ ماسک تولید و میان مردم و نیازمندان به‌صورت رایگان توزیع شده است، بیان می کند: ستاد بازسازی عتبات عالیات گناباد با هدف مشارکت در پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا و کاهش مشکلات کمبود ماسک موجود در بازار و با مشارکت مردم و اداره بهزیستی، اقدام به تولید ماسک در قالب دو کارگاه تولیدی در شهرستان گناباد کرده است.
 
او تصریح می دهد: همچنین حدود ۴۰ هزار ماسک دیگر هم با نرخ مصوب در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفت که این اقدام ستاد بازسازی عتبات عالیات گناباد، نقش مهمی در کاهش کمبود ماسک در این شهرستان داشت.
 
جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گناباد تاکید می کند: ضدعفونی هشت روستا و شهرک توحید این شهرستان و تهیه و توزیع ۵۰۰ بسته بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین نیازمندان با مشارکت نهاد‌های حمایتی را از دیگر اقدامات انجام شده توسط این ستاد می باشد.

آتش به اختیار مردم و مسئولان گنابادی برای شکست کرونا/جهاد در لباسی دیگر ادامه دارد
 

فعالیت داوطلبانه ۱۲۴۰ شهروند گنابادی در ضدعفونی معابر گناباد

 
مهران حسین زاده شهردار گناباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: بیش از ۱۲۴۰ شهروند گنابادی تاکنون در فرآیند محلول پاشی و ضد عفونی سطح شهر، همیار مجموعه مدیریت شهری بودند.
 
او می افزاید: برابر دستور عمل‌های ابلاغی اقدامات ضدعفونی مکان‌های عمومی شهر توسط ستاد مقابله با کرونا ویروس شهرداری گناباد از ۱۵ اسفند ماه آغاز شد.
 
شهردار گناباد با بیان اینکه در این مدت، بیش از دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال صرف امور ضدعفونی شده است، ادامه می دهد: از روز دوم فرآیند ضدعفونی سطح شهر، گروه‌های مردمی برای همکاری به شهرداری مراجعه کردند.
 
حسین زاده با اشاره به اینکه جهت ساماندهی، اقدامات کمپین مردمی شهریاران شهرداری گناباد تشکیل شد، بیان می کند: تقریبا تمامی معابر و محلات ضدعفونی شد و معابر اصلی و پرتردد هر روز ضدعفونی می‌شوند.

 
آتش به اختیار مردم و مسئولان گنابادی برای شکست کرونا/جهاد در لباسی دیگر ادامه دارد
 

جهاد کشاورزی حامی مردم و کشاورزان گناباد

علیرضا حسین زاده مدیر جهاد کشاورزی گناباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: باعنایت به اهمیت موضوع سلامت جامعه و ممانعت از شیوع ویروس، کلیه سمپاش‌های موجود در مدیریت جهاد کشاورزی در اختیار ستاد مبارزه با ویروس کرونا شهرستان قرار گرفت.
 
او می افزاید: در این مدت تراکتور‌های کشاورزان نیز برای ضدعفونی و پاکسازی معابر و خیابان‌های شهری و روستایی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
مدیر جهاد کشاورزی گناباد می گوید: اطلاع رسانی در فضای مجازی به تراکتور داران و تولید کنندگان که به سوخت گازوئیل یا نفت نیاز داشته اند، انجام مراحل تایید سوخت بدون حضور و مراجعه به جهاد کشاورزی، پیگیری در خصوص بازگشایی صنوف توزیع کننده سموم دفع آفات نباتی برای ارائه خدمت به کشاورزان، هماهنگی، خرید و حمل کود مورد نیاز کشاورزان از شرکت خدمات حمایتی و پیگیری تامین نهاده هی دامی جو، ذرت و سویا از جمله اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

و حالا همه با هم در کنار مدافعان سلامت، یکدل و یکصدا بر آن شده اند تا با عزمی بالا و در جبهه‌ای دیگر با یاری خدا کرونا را شکست دهند.
 
گزارشگر:حسین توکلی
 
انتهای پیام//ح.ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.