به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی متفقین بر اروپای غربی، آخرین پیام رمزگشایی شده از نازی‌ها در جنگ جهانی دوم منتشر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا هیل، روز جمعه و به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی متفقین در اروپا، آخرین پیام رمزگشایی شده نازی‌ها که در مقر ارتباط انگلیس در جنگ جهانی دوم رمزگشایی شده بود، انتشار یافت.

در این پیام که ستاد ارتباطات انگلیس آن را منتشر کرده آخرین کلمات یک ستوان آلمانی پیش از تسلیم نیروهایش در مقابل انگلیسی‌ها پخش می‌شود.

یکی از مقامات ستاد ارتباطات انگلیس به خبرنگاران گفت: «اهمیت این پیام‌ها در این است که کم با نگرش افرادی که در جنگ جهانی نقش داشتند، آشنا می‌شویم.»

این پیام در تاریخ ۷ ماه مه ۱۹۴۵ (۱۷ اردیبهشت ۱۳۲۴) از رادیو منتشر شده و در آن ستوانی از نازی‌ها رسیدن نیرو‌های انگلیس را اعلام کرده و می‌گوید: «نیرو‌های انگلیس به کوکسهاون وارد شده‌اند، از حالا به بعد تمامی رادیو‌ها برای همیشه تعطیل خواهند بود، با آرزوی بهترین‌ها، خداحافظ برای همیشه.»

در پیام دیگری که چند روز پیش رمز گشایی شده نیز یک سرباز آلمانی از پایگاهش در ساحل دانمارک از کنترل رادیویی خود می‌پرسد که آیا سیگار اضافی دارد؟

و این پاسخ را دریافت می‌کند: «اینجا سیگار موجود نیست.»

این اخبار در هفتاد و پنجمین سالگرد روز پیروی متفقین انتشار یافته است.

روز پیروزی در ۸ ماه مه (۱۸ اردیبهشت) در سراسر کشور‌های اروپای غربی جشن گرفته می‌شود. چندین کشور هر ساله این روز را تعطیلات عمومی در نظر گرفته و نام‌های مختلفی از جمله روز پیروزی بر فاشیسم، روز آزادی یا روز پیروزی برای آن برگزیده‌اند.

البته امسال شیوع ویروس کرونا بر برگزاری این مراسم نیز بی‌تاثیر نبوده و شیوه اجرای آن را تغییر داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار