وزارت دفاع روسیه اسناد محرمانه مربوط به آزادسازی پراگ، پایتخت چکسلواکی، در دوره جنگ جهانی دوم را عمومی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اسناد مربوط به آزادسازی پراگ از سوی نیرو‌های شوروی سابق را از حالت طبقه‌بندی شده خارج کرد. این اسناد در بخش «آخرین نبرد قبل از پیروزی» در وب‌سایت این وزارت‌خانه منتشر شده است.

وزارت دفاع روسیه یادداشت‌ها، گزارش‌ها و دستورات نظامی که در جریان عملیات پراگ استفاده شده را منتشر کرد، در این عملیات که ارتش سرخ از ۶ تا ۱۱ مه ۱۹۴۵ (۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۲۴ هجری شمسی) انجام داد، با هدف نابود کردن گروهی از سربازان آلمانی در پایتخت چکسلواکی انجام شده بود.

ساکنان پراگ علیه اشغال سرزمینشان از سوی آلمان نازی قیام کردند و پرچم‌های ملیشان را در خیابان‌ها آویزان کردند و علائم آلمانی را از بین بردند.

نبرد در پایتخت چکسلواکی تمام روز ۹ ماه مه ادامه داشت. خاطرنشان می‌شود که در نتیجه این عملیات، ارتش سرخ آخرین گروه بزرگ ورماخت را در جبهه شوروی-آلمان شکست داد. در این نبرد ۲۵ هزار سرباز و افسر آلمانی اسیر شدند. سربازان اتحاد جماهیر شوروی همچنین ۲۶۵ تانک، ۲۲۰ وسیله نقلیه زرهی، ۸۰ هواپیما را به تصرف خود درآوردند و توانستند به مواد غذای دسترسی پیدا کنند که آن‌ها را بعدا به ساکنان پراگ و دیگر شهر‌های چکسلواکی اهدا کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار