خبرگزاری فرانسه به بررسی وضعیت این کشور اروپایی در روزهای اخیر پرداخت و از احتمال لغو محدودیت‌های کرونایی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد فشار بر بخش‌های مراقبت‌های ویژه همچنان رو به کاهش است و طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ بیمار این بخش‌ها کمتر شده است. این ویروس همچنین طی ۲۴ ساعت موجب مرگ ۱۶۶ نفر شد که با صد‌ها مرگ روزانه چند هفته گذشته فاصله زیادی دارد.

نقشه کرونای فرانسه حالا سبزتر شده است. شنبه مناطق جدیدی به مناطق سبز قبلی اضافه شدند و تنش و فشار در سیستم بیمارستانی نیز کاهش یافته است. در مناطق سبز که در مجموع شامل ۴۷ منطقه است، به دلیل وجود کمتر ویروس امکان سازمان‌دهی لغو قرنطینه گسترده‌تری وجود دارد.

با این حال دولت قصد ندارد دست از تلاش بردارد و شنبه از تمدید وضعیت فوق العاده بهداشتی تا ۲۴ ژوئیه خبر داد. این لایحه قرار است دوشنبه در سنا و یک روز بعد از آن در مجلس ملی مطرح شود تا قانونی شود. همان طور که انتظار می‌رفت دولت پیش از این قرنطینه را برای افرادی که وارد خاک فرانسه می‌شدند اجباری کرده بود، اما در روز‌های آینده قرار است اجرای آن متوقف شود و افراد تنها در صورت بیمار بودن جداسازی شوند.

«اولیویه وران» وزیر بهداشت فرانسه با تاکید بر این مسئله که بر روی مسئولیت پذیری فرانسوی‌ها حساب می‌شود، گفت برای افرادی که آلوده به ویروس هستند دولت هیچ ابزار قانونی برای تحمیل جداسازی در اختیار ندارد.

سوالات بسیاری در مورد اوضاع پس از ۱۱ مه وجود دارد که بخش عمده آن در مورد بازگشایی مدارس است که بسیاری از خانواده‌ها و معلمان را سردرگم کرده است. «ژان میشل بلانکه» وزیر آموزش فرانسه اعلام کرد اکثر مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها از ۱۱ مه و با حداکثر ۱۵ کودک در هر کلاس بازگشایی می‌شوند. مدارس برای پذیرش کودکان باید به پروتکل بهداشتی بسیار سختگیرانه مانند شستن مکرر دست‌ها، ضد عفونی کردن تجهیزات و ... پایبند باشند. برخی معلمان اجرای این پروتکل‌ها را به ویژه در مهدکودک‌ها بسیار دشوار می‌دانند.

به این ترتیب در لیون هیچ تاریخی برای بازگشایی مهدکودک‌ها در نظر گرفته نشده است. شهرداری لیون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اجرای تدابیر فاصله گذاری و موانع حرکتی بسیار پیچیده است.

«ژوهانا رولان» شهردار نانت هم اعلام کرد بازگشت همه کودکان به مدرسه از ۱۱ مه امکان پذیر نخواهد بود.

یکی دیگر از منابع تنش مربوط به ۱۱ مه فروش ماسک است که استفاده از آن در حمل و نقل عمومی اجباری خواهد بود. ده روز پیش از آغاز لغو قرنطینه دولت تصمیم گرفت بهای ماسک‌های جراحی را افزایش دهد و به ۹۵ سانتیم برساند. جنجال بر سر افزایش عرضه ماسک همچنان در جریان است.

بحران بهداشتی در عرصه اقتصادی همچنان ویرانگری می‌کند. «ژان پیر فاراندو» مدیرعامل شرکت ملی راه آهن فرانسه اعلام کرد این شرکت به دلیل شیوع ویروس کرونا متحمل زیان دو میلیارد یورویی شد. این شرکت به دنبال دریافت کمک دولتی و لغو فرصت‌های شغلی است.

در حوزه حمل و نقل هم نگرانی‌هایی بسیاری در مورد منطقه ایل دو فرانسه وجود دارد. «والری پکرس» مسئول حمل و نقل منطقه از حقوق بگیرانی که در حال حاضر مشغول دورکاری هستند خواست برای جلوگیری از ازدحام در خطوط مترو و قطار‌ها روز ۱۱ مه به محل کار خود نروند.

دوران پس از ۱۱ مه برای جهان فرهنگی هم که از زمان آغاز قرنطینه همه فعالیت هایشان متوقف شده است نگران کننده است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه شنبه وعده داد نخستین تدابیر برای جهان فرهنگی را روز چهارشنبه اعلام کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار