فرامرز رستگار درباره کالا‌های مخابراتی که واردات آن‌ها برای حمایت از تولید داخلی ممنوع است توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: به دنبال اشکالاتی که به تازگی برای واردکنندگان تجهیزات رایانه‌ای و فناوری اطلاعات در موقع ثبت سفارش پیش آمده، به نظر می‌رسد که این مشکل از طرف چند سازمان صنعت استان رخ داده که امیدواریم سازمان‌های استانی با استفاده از نظرات کارشناسی دفتر‌های تخصصی در حوزه‌ی وزارتی وزارت صمت، نسبت به انجام امور اقدام نمایند

رستگار پیرامون مشکلات اخیر در رابطه با ثبت سفارش برای ورود کالای رایانه‌ای و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباط ممنوعیت ۲۱ قلم کالای مخابراتی با مشکلات اخیر در ثبت سفارش، گفت: ابتدا باید پیرامون داستان ۲۱ قلم کالای ممنوعه عرض کنم که از سال ۱۳۹۳ طبق تصمیم هیات وزیران برای حمایت از تولیدات داخلی، برخی از کالا‌ها برای ممنوعیت ورود مصوب می‌شد. البته قبل از طرح موضوع در هیات وزیران ابتدا کمیسیون‌های تخصصی با حضور وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط برگزار می‌شد و نتیجه‌ی آن به دولت می‌رفت.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ هم اقلام اضافه بر قبل پس از طی مراحل برای تصویب به هیات دولت ارائه می‌شد. در سال ۱۳۹۶ چنین تصمیم گرفته شد که مستقل از لیست‌های سه سال گذشته، یک لیست تکمیل و بروز توسط هر وزارتخانه تخصصی جهت بررسی، تایید در کمیسیون تخصصی و نهایتا تصویب در هیات دولت تهیه و به وزارت صمت ارسال شود.


بیشتر بخوانید: پست اینستاگرامی شرکت مخابرات درباره یادگیری تکنیک‌های برنامه ریزی و مدیریت زمان


رستگار خاطرنشان کرد: ۲۱ قلم مورد اشاره اوایل سال ۱۳۹۷با پاراف سازمان تنظیم مقررات و امضای وزیر ارتباطات به وزارت صمت ارسال شد. بعد از بررسی لیست مذکور در کمیسیون تخصصی و با حفظ اقلامی که در سه سال قبل مصوب شده بود، فقط هشت مورد از ۲۱ مورد در سال ۱۳۹۷در هیات دولت مصوب و ابلاغ گردید که در آن هیچ کالایی برای ورود در حوزه IT ممنوع نشده بود؛ پس لیست ۲۱ قلم، ارتباطی با محدودیت‌های جدید ندارد.

دبیر و عضو هیات مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران گفت: از آن تاریخ به بعد وزارت صمت با ایجاد سامانه توانمندی‌های تولید داخل، لیست توانمندی‌ها را برحسب قابلیت‌ها و ظرفیت‌های جدید همواره بروز رسانی نموده است و مرجع برای رد یا قبول ثبت سفارشات همین سامانه می‌باشد.

وی افزود: حال سوال این است وقتی که اطلاعات این سامانه در سال جاری تا این لحظه با اطلاعات اواخر سال ۹۸ تفاوتی ندارد پس چرا امسال رد ثبت سفارشات در حوزه‌ی ICT به شدت افزایش داشته است.

رستگار خاطرنشان کرد: قبل از ورود به این بحث ابتدا توضیحی در مورد مفاهیم واژه‌ها و تفاوت ویژگی‌ها عرض می‌کنم. اول اینکه واژه‌ها در صنایع مختلف معانی مختلفی دارد، مثلا معنی واژه‌ی سوئیج در برق، الکترونیک، مخابرات و فناوری اطلاعات که تازه دریک خانواده هستند متفاوت است. دوم اینکه حتی سوئیچ فقط در همان حوزه‌ی مخابرات هم می‌تواند ویژگی‌های متفاوتی مانند نوع فناوری، ظرفیت، ترافیک، اینترفیس‌ها و ... داشته باشد.

وی افزود: به همین علت هم ثبت سفارشات در دفاتر تخصصی وزارت صمت با بررسی‌های همه جانبه صورت می‌گرفت و خطا‌های کمی داشت و اشکالات احتمالی هم با جلسات حضوری با مشارکت ذینفعان مورد بررسی قرار می‌گرفت.

رستگار خاطرنشان کرد: به دنبال اشکالاتی که اخیرا پیش امده و بررسی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد که این مشکل از طرف چند سازمان صنعت استان رخ داده که امیدواریم سازمان‌های استانی با استفاده از نظرات کارشناسی دفتر‌های تخصصی در حوزه‌ی وزارتی وزارت صمت، نسبت به انجام امور اقدام نمایند تا خدای ناکرده مشکلاتی برای بخش‌های مختلف صنعت و بازارکار پیش نیاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار