مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: بیش از ۷ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به گندم، جو و کلزا اختصاص دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین در نشست خبری که در مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد، با اشاره به پیش رو بودن برداشت از مزارع شتوی این شهرستان در روزهای آتی، بیان کرد: آمادگی کامل در این شهرستان ایجاد و برای به‌کارگیری بیش از ۸۰ کمباین برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

او، بیان کرد: شبکه نظارت بر عملیات برداشت در ستاد شهرستان با سه اکیپ سیار در بخش مرکزی و بخش افزر تشکیل شد و کارشناسان آموزش‌های لازم را برای کنترل کمباین‌ها ارائه کردند.

همتی با اشاره به لزوم نظارت دقیق و مستمر کشاورزان بر برداشت محصول از مزرعه تصریح کرد: مرحله برداشت از اصلی ترین مراحل زراعی بوده که نبود مدیریت صحیح در انجام آن می‌تواند موجب بروز خسارت سنگین برای کشاورزان شود.

آغاز برداشت مزارع جو و کلزا از نیمه اردیبهشت

مدیر جهادکشاورزی قیروکارزین ادامه داد: عملیات برداشت مزارع جو و کلزا از نیمه اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود که به ‌منظور برداشت اصولی محصول راهبردی کلزا، هماهنگی لازم برای ورود چهار کمباین با هد و غربالگر مخصوص انجام شده است.

او، افزود: کمباین‌های تجهیزشده به هد و غربالگر مخصوص، ساقه‌های کلزا را از یکدیگر جدا کرده و مانع ریزش دانه‌ها می‌شود و در نتیجه محصول پاک‌تری را فراهم می‌آورد.

همتی اضافه کرد: با توجه به سطح قابل‌توجه کلزا و وجود بزرگترین مزرعه کلزای استان فارس به مساحت ۱۰۶ هکتار در این شهرستان، انتظار می رود کمباین‌های اختصاصی بیشتری برای این محصول به قیروکارزین وارد شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با بیان اینکه سطح مزارع شتوی در شهرستان‌های هم‌جوار و جنوبی افزایش چشمگیری داشته است و احتمال همزمانی مدت برداشت در این مناطق با قیروکارزین به دور از تصور نبوده، اظهار کرد: کشاورزان به ‌منظور تسهیل در برداشت مزارع خود باید هماهنگی‌های لازم را با نمایندگان کمباین‌داران انجام دهند.

نرخ برداشت بر اساس مصوبات ستاد کشوری است

او، با تاکید بر اینکه برداشت مزارع گندم از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا پایان خردادماه ادامه دارد، تاکید کرد: نرخ برداشت از مزارع جو، گندم و کلزا بر اساس مصوبه ستاد برداشت غلات کشور است.

همتی گفت: نرخ برداشت بستگی به انواع کمباین‌های متوسط، نیمه‌سنگین و سنگین  دارد که به‌ صورت هکتاری یا ساعتی محاسبه می شود. 

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین بیان کرد: کشاورزان می توانند مسائل و مشکلات احتمالی خود درباره برداشت را از طریق پیامک به شماره تماس ۰۹۰۱۸۳۹۶۵۰۹ روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی قیروکارزین اطلاع دهند تا اکیپ‌های نظارتی برای بررسی موضوع اقدام کنند.

او، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰هزار تن غلات و  یک هزار و ۲۰۰ تن دانه روغنی کلزا از ۷ هزار هکتار اراضی قیر و کارزین برداشت شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.