متخصص اعصاب و روان در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: بیماران اعصاب و روان برای روزه گرفتن باید با روانپزشک خود مشورت کنند تا دچار آسیب نشوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رضا خدامان متخصص اعصاب و روان در دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان کرد: برخی بیماران اعصاب و روان می توانند روزه بگیرند و بعضی هم نمی توانند، گروهی نیز از روزه گرفتن سود درمانی می برند مانند بیماران دچار سوء مصرف سیگار با کمک روانپزشک، در دوران روزه داری می توانند سیگار را ترک کنند.

او، تصریح کرد: برخی از بیماران مبتلا به افسردگی شدید با شروع ماه رمضان خود را موظف می دانند روزه بگیرند و روزه نگرفتن را  برای خود حرام تلقی می کنند که این بیماران نباید روزه بگیرند.

خادمان ادامه داد: بیمارانی که بیماری های شدید روانپزشکی مانند اختلال دو قطبی خلق و یا اسکیزوفرنی یا افسردگی شدید دارند  و نیاز به مصرف منظم دارو دارند و هرگونه تغییر در مصرف داروها یا رژیم غذایی و حتی خواب و بیداری آن ها می تواند سبب بدتر شدن حال آن ها شود نباید روزه بگیرند.

متخصص اعصاب و روان در دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود: ماه مبارک رمضان فرصت خودسازی و تمرین تقوا برای همه ما است ولی طبق دستورات اسلامی اگر روزه برای سلامتی فرد ضرر داشته باشد نه تنها ثواب ندارد که گناه نیز محسوب می شود.

او، اضافه کرد: از آن جا که داروهای روانپزشکی ممکن است به شکل چندبار در روز تجویز شوند، برخی از بیماران ممکن است برای روزه‌داری، بدون مشورت با پزشک اقدام به کاهش دفعات مصرف داروها کنند.

خادمان اظهار کرد: بسیاری از داروهای روانپزشکی این قابلیت را دارند که در صورت صلاح‌دید روانپزشک معالج، به شکل یک بار در روز مصرف شوند.

متخصص اعصاب و روان در دانشگاه علوم پزشکی فسا تاکید کرد: بسیاری از داروهای ضد افسردگی، برخی از داروهای ضد تشنج (تثبیت‌کننده خلق)، داروهای بنزودیازپینی، لیتیوم و آنتی‌سایکوتیک‌ها در صورت صلاح‌دید روانپزشک معالج، به شکل یک بار در روز مصرف شوند.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار