بماندشتی گفت: با افزایش جا به جایی دام‌های اهلی، احتمال شیوع بیماری‌هایی مثل طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) افزایش می‌یابد.

واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک علیه بیماری PPRبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به عنوان یک بیماری ویروسی مهم و واگیر همواره حیات وحش و نشخوارکنندگان کوچک را تهدید می‌کند، اما جزء بیماری‌های قابل انتقال و مشترک بین انسان و حیوانات نیست.

او با اشاره به علائم این بیماری افزود: این بیماری در بین نشخوارکنندگان کوچک مانند گوسفند و بز و با علائمی مانند تب، کاهش اشتها، ترشحات چشم و بینی، اسهال، اختلال تنفسی و زخم در دهان بروز می‌کند.

بماندشتی گفت: متاسفانه جا به جایی دام بدون مجوز دامپزشکی و رعایت اصول قرنطینه‌ای بهداشتی، قاچاق دام اهلی و دام‌های غیرواکسینه که احتمال آلوده بودن آن‌ها به بیماری‌هایی نظیر تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک و سایر بیماری‌های واگیر دامی وجود دارد، از دلایل مهم شیوع و گسترش بیماری‌های واگیر دامی است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج افزود: در شهرستان فهرج واکسیناسیون علیه بیماری PPR در حال انجام است و این بیماری تنها از طریق واکسن قابل پیشگیری است. همچنین از دامداران خواست رعایت اصول بهداشتی در جا به جایی دام و ضدعفونی جایگاه‌های نگهداری را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار