در روز‌هایی که صداوسیما کلاس‌های درس را به نقاط مرزی و دورترین مناطق آورده ، شبکه‌های اجتماعی پیش بینی شده برای آموزش دانش آموزان هنوز موفق به تامین عدالت آموزش نشده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، با تغییر سبک زندگی این روزها، کرونا سبک تدریس و آموزش دروس را هم تغییر داد . هرچند نرم افزار‌ها و اپلیکشن‌های متفاوتی برای آموزش از راه دور دانش آموزان معرفی شده و برخی از دانش آموزان از این نرم افزار‌ها بهره می‌برند، اما به نظر این سبک از آموزش هنوز خلا آموزش‌های حضوری این روز‌ها را پر نکرده است.

عدالت آموزشی این روز‌ها چرا و چگونه؟

در استان خراسان شمالی که حدود نیمی از جمعیتش را روستا نشینان تشکیل می‌دهند تهیه و بهره گیری از چنین نرم افزار‌هایی آنطور که انتظار می‌رفت نتوانسته خلا آموزشی را رفع کند . به گفته معاون امور آموزشی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی نرم افزار‌های آموزشی در حال حاضر فقط در مقطع ابتدایی راه اندازی شده است.

مقطع آموزشی که به رغم رضایت برخی دانش آموزان مرکز استان و شهرستان‌ها در روستا‌ها و نقاط مرزی به سختی قابل دسترسی است.هزینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری، نبود زیر ساخت‌های مخابراتی متناسب با این روز‌های نیاز دانش اموزان از چالش‌های مهم نبود عدالت موزشی است.

عدالت آموزشی این روز‌ها چرا و چگونه؟

عدالت آموزشی این روز‌ها چرا و چگونه؟

موضوعی که با سفر به تعدای از روستا‌ها در غلامان شهرستان مرزی راز و جرگلان بیش از پیش نمود پیدا کرد.

تعدادی از دانش آموزان که پیش از این در کلاس‌های فشرده مختلط آموزش می‌دیدند حالا از نبود اینترنت پرسرعت و همچنین هزینه‌های بالای متحمل شده بر خانواده هایشان می‌گویند.

این دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، می‌گویند: آموزش‌های خود را از صداو سیما دنبال می‌کنند.

صداو سیمای خراسان شمالی با پوشش بیش از ۹۷ درصدی خود به ویژه در نقاط مرزی و کم برخوردار کلاس‌های درس را به خانه‌های دانش آموزان در مقاطع مختلف برده است.

این روز‌ها بیشترین مخاطب رسانه استانی دانش آموزانی هستند که دغدغه آموزش دارند اموزش‌های تلویزیونی که بر خلاف نرم افزار‌ها برای همه به صورت یکسان ضبط و پخش می‌شود.

جدا از آموزش دانش آموزان در نقاط مرزی که همراه با کم و کاستی‌های شبکه اینترنت همراه است ، عدالت آموزشی حتی در شهرستان‌های استان هم با کمبود‌هایی مواجه است. هنوز همه مقاطع تکلیف خود را برای آموزش اینترنتی نمی‌دانند هرچند گفته می‌شود طرح شاد یا همان شبکه اجتماعی دانش آموزی برای آموزش الکترونیکی دانش آموزان طراحی شده، اما تعدای از والدین در مرکز استان هم از مشکلات این طرح می‌گویند.

عدالت آموزشی این روز‌ها چرا و چگونه؟

عدالت آموزشی این روز‌ها چرا و چگونه؟

 برات پور اولیای یکی از دانش اموزان در مقطع ابتدایی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  گفت : فرزندم هنوز هیچ بهره‌ای از این طرح نبرده و شاید اگر موفق به تامین معلم خصوصی نشویم ممکن است به رغم حضور فرزندمان در دو سوم کلاس‌های سال تحصیلی ، سال آینده مجدد در همین مقطع به تحصیل خود ادامه دهد.

هر چند پوشش تدریس مجازی در همه جای استان یکسان نیست، اما هستند برخی از معلمان که به صورت داوطلبانه و با هدف عقب نماندن دانش آموزان از آموزش‌ها با تماس‌های صوتی و تصویری در جریان چگونگی مطالعات درسی دانش آموزان خود هستند.

 ساجدی معلم مقطع ابتدایی بجنورد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  می‌گوید: هر روز در ساعات مشخصی پیگیر آموزش تک تک دانش آموزان هستم هرچند همه شاگردانم به صورت یکسان نمی‌توانند از آموزش‌های مجازی بهره ببرند، اما تمام تلاشم این است که دانش آموزان دچار افت تحصیلی نشوند.

 یزدانی از دیگر معلمان مقطع ابتدایی بجنورد هم گفت: از روز‌های ابتدایی کرونا با برنامه ریزی و ارتباط مستمر و هماهنگ با دانش آموزان و با شناخت قبلی از پیشرفت‌های تحصیلی و همچنین روحیات شاگردان سعی در آموزش از راه دور با همکاری والدین داشتم و این نوع آموزش همچنان در کنار آموزش‌های مجازی ادامه دارد.

عدالت آموزشی این روز‌ها چرا و چگونه؟

با تمام این تفاسیر حال باید ببینیم علاوه بر صداو سیما که به علت پوشش مناسب شبکه هایش در دورترین نقاط استان به آموزش دانش آموزان می‌پردازد آیا شبکه‌های مجازی آموزشی هم همپای رسانه ملی می‌تواند عدالت آموزشی را در حد مطلوب برسانند؟

عدالت آموزشی این روز‌ها چرا و چگونه؟

گزارش از فاطمه رستمی

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.