مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی قیروکارزین:

مصرف مانکوزب در مزارع سبزی و صیفی ممنوع است

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: با توجه به سرطان زایی قارچ کش مانکوزب، مصرف آن در مزارع ممنوع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهرام فلامرزی مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی قیروکارزین اظهار کرد: با توجه به عوارض و سرطان زایی قارچ کش مانکوزب در انسان، توصیه و مصرف این قارچ کش در مزارع سبزی، صیفی و دیگر محصولات تازه خوری ممنوع است.

او ادامه داد: پایش فروشگاه‌های سموم و مزارع کشاورزان حاکی از مصرف این سم در برخی از محصولات سبزی و صیفی بوده است.

شهرام فلامرزی تصریح کرد: در صورت محرز شدن توصیه به مصرف از طرف هر فروشگاه سموم کشاورزی، بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی فروشگاه قطعا پلمب و از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.

این کارشناس با بیان اینکه مصرف مانکوزب در مواردی همچون ضد عفونی بذور گندم برای مبارزه با سیاهک پنهان منعی ندارد، اضافه کرد: استفاده ناآگاهانه یا سود جویانه از این سم در مزارع کاهو، گوجه فرنگی، خیار سبز، بادمجان و کدو می‌تواند مشکلات جدی برای تمام اقشار جامعه ایجاد و عواقب جبران ناپذیری را به بار آورد.

فلامرزی با بیان اینکه مصرف صحیح ترکیبات شیمیایی قارچ کش در عرصه‌های کشاورزی به منظور کنترل بیماری‌های قارچی باعث افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی می‌شود، توصیه کرد: کشاورزان از قارچ کش‌ها به نحو صحیح، به جا و عالمانه استفاده کنند.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود: بیش از ۳۱ قارچ کش ثبت شده در ایران دارای توان بالقوه در ایجاد عوارض مزمن از جمله انواع سرطان، جهش، اختلالات تولید مثلی و اختلال در هورمون‌های غدد درون ریز هستند.

او به سیاست و اولویت سازمان متبوع خود برای تولید محصولات کشاورزی گواهی شده و استاندارد نیز اشاره کرد و گفت: محصول گواهی شده پس از تولید بدون باقیمانده آفت کش‌ها و سموم هستند و میزان عناصر آلاینده‌ها و نیترات در آن‌ها کمتر از حد استاندارد است.

فلامرزی بیان کرد: تولید محصولات گواهی شده توام با هزینه‌های بیشتری برای کشاورزان است که انتظار دارند تا محصولات آن‌ها در بازار با قیمت بالاتری به فروش برسد.

او از ترویج و گسترش مصرف محصولات کشاورزی گواهی شده و استاندارد در جامعه و اعمال سیاست‌های تشویقی به عنوان اصلی‌ترین مشوق‌ها برای ترغیب کشاورزان به منظور تولید محصول استاندارد نام برد.

قیروکارزین با بیش از ۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول، در فاصله ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار