دکترای علوم تربیتی گفت: همه افراد توانایی دارند هیجانات خود را تغییر دهند، اما باید عادات بازدارنده برای دستیابی به شادی و موفقیت را بشناسند و به آن غلبه کنند.

طاهره بیات دکترای علوم تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: آنچه بیش‌تر افراد نمی‌دانند، این است که همگی توانایی تغییر هیجانات خود را در اختیار داریم و وقتی این کار را یاد بگیریم، به جای رفتار‌های اشتباهی که نتیجه هیجانات کنترل نشده است، جایگزین‌های درستی را انتخاب خواهیم نمود.

او  منشا هیجانات هر فرد را افکار آن شخص دانست و بیان داشت: افکار هر فرد همیشه حقیقت نیستند و معمولا با خطا‌های زیادی همراه هستند، برای مثال وقتی حال بدی داریم، صدا‌هایی در سر می‌پیچد که: چرا من؟ من مناسب این. نیستم، این عادلانه است؟ چرا اینجا زندگی می‌کنم؟ و صدا‌هایی از این قبیل ما را به خود مشغول می‌کند.

بیات اظهار کرد: ما می‌توانیم رگبار شلیک این گفت و گوی درونی غیر دوستانه را خاموش کرده و منطقی باشیم و گفتار و افکار مثبت را جایگزین هیجانات غیردوستانه کنیم، اما باید بدانیم "گفتگوی درونی قدرت بسیار زیادی در ایجاد حال خوب یا بد دارد.

۱۲ عادت بازدارنده برای دستیابی به شادی و موفقیت

او ادامه داد: ۱۲ عادت اشتباه وجود دارد که اغلب افراد را از دستیابی به شادی و موفقیت باز می‌دارد و افکاری که نتیجه این عادات هستند "خطای فکری" نامیده می‌شوند، چرا که ذهن ما آن‌ها را به عنوان حقیقت تلقی می‌کند، اگر چه هیچ دلیلی برای تاییدشان وجود ندارد.

بیات در تشریح ۱۲ عادت بازدارنده برای دست یابی به شادی و موفقیت گفت: من نمی‌توانم، فاجعه پنداری، همه یا هیچ، منفی گرایی، من باید، تو باید، پیشگویی، ذهن خوانی، سرزنش کردن، عادلانه نیست، پیش داوری، من این را حس می‌کنم، تلاش می‌کنم تا شکست نخورم را جزء این عادات اشتباه محسوب می‌شوند که غلبه بر آن‌ها موجب بهزیستی خواهد شد.

او تصریح کرد: تحقیقات حوزه درمان‌های شناختی _رفتاری (CBT) نیز تایید می‌کند که افکار، احساسات و رفتار ما به یکدیگر پیوند خورده و در ارتباط با یکدیگر است، ضمن اینکه افکار بر شیوه رفتار و احساس ما اثر گذاشته و رفتار نیز متقابلا شبیه همین اثر را بر احساس و افکار دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار