با مشاهده ناخن جویدن کودکتان، به اضطراب او پی ببرید

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، می‌توان با مشاهده ناخن جویدن در کودکان به اضطراب ناشی از ترس ابتلا به این ویروس در آن‌ها پی برد.

منا میثمی کارشناس ارشد روانشناسی و درمانگر کودک درخصوص مشکلات دوره کودکی و نوجوانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ناخن جویدن نوعی رفتار و واکنش عصبی است که کم و بیش در همه کودکان دیده می‌شود و کودک در مواجهه با اضطراب از خود نشان می‌دهد، ضمن اینکه این روزها با بحران ویروس کرونا و انتشار اخبار آن مواجهه هستیم، ممکن است این رفتار را در کودک خود مشاهد کنید که می‌توان به اضطراب او از ترس ابتلا به این بیماری پی برد.

او با بیان اینکه مشاهد ناخن جویدن کمک می‌کند که به اضطراب کودک پی ببریم، افزود: این واکنش عصبی در کودکان بین سنین ۲ تا ۴ سالگی آغاز می‌شود، البته در تعداد قابل توجهی از این کودکان در دوره‌هایی مکیدن انگشت هم قابل مشاهده است.

ناخن جویدن چه عوارضی دارد؟

میثمی در خصوص عوارض ناخن جویدن در کودکان بیان داشت: ناخن جویدن همراه با عوارض جسمی و روحی است، به عبارت دیگر، کاهش اعتماد به نفس، گوشه‌گیری، اختلال  در کارکرد‌های اجتماعی و شغلی در سنین بالاتر را می‌توان از جمله عوارض این واکنش برشمرد، ضمن اینکه خونریزی و عفونت مکرر دور انگشتان از عوارض جسمانی ناخن جویدن محسوب می‌شود.

کارشناس ارشد روانشناسی و درمانگر کودک در ادامه گفت: همانگونه که گفته شد، پایه بیش‌تر رفتار‌های عادتی و وسواسی، اضطراب است که با رفع عامل اصلی می‌توان این عادت را در کودک پایان داد، اگرچه رفتار‌های عادتی به سادگی می‌آیند، اما از بین بردن آن‌ها دشوار است، بنابراین والدین و مراقبان اصلی کودک باید حوصله داشته باشند تا این مشکل به مرور محو شود.

به گفته منا میثمی، رفتار‌های عادتی مثل ناخن جویدن، به دلایل مختلف از جمله؛ استرس، جدایی از والدین، خستگی، ناکامی، تاریکی و تنهایی بروز می‌کنند که با مداخله به موقع می‌توان آن‌ها را درمان کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.