مهمترین تاکید اسلام در روز نوروز طهارت، پاکیزگی، پوشیدن بهترین لباس ها، خواندن نماز و گرفتن روزه است.

حجت الاسلام مصطفی اژدری، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، با بیان اینکه نوروز از اساطیر ایرانی ریشه گرفته و از نخستین بافت‌های فرهنگی مردم است که از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده، گفت: مردم معتقدند نوروز از آن دست آیین‌هایی است که با فرهنگ ایرانی زاده شده و تا امروز در تار و پود زندگی مردم به حیات خود تداوم بخشیده و در این میان هیچگاه پیوند خود را با مردم از دست نداده است.

او افزود: ظهور اسلام و برخورد مسالمت آمیز آن با سایر ادیان و آیین ها، از جمله: اعتقادات مذهبی و ملی ایرانیان موجب شد، مراسم و آداب مربوط به نوروز از جامعه اسلامی رخت برنبندد و با مسلمان شدن ایرانیان، نوروز اندک اندک با اعتقادات اسلامی آمیخته شود.

حجت الاسلام اژدری بیان داشت: در تعالیم اسلامی از نوروز به عنوان یک عید، آغاز فصل بهار و زنده شدن درختان که یادآور روز قیامت است، یاد شده، افزود: اتفاقات مختلف تاریخی در روایات اهل بیت (ع) همزمان با روز نوروز رخ داده است.

او تصریح کرد: علامه مجلسی حدیثی از امام صادق (ع) در مورد نوروز نقل می‌کند که امام (ع) می‌فرمودند: امروز روزی است که خداوند، عهد ازل (پیمان جاودانه) را با مردم بست، روزی است که نخستین بار خورشید بدرخشد و باد بوزید و.. روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی نشست؛ روزی است که جبرئیل بر پیامبر (ص) فرود آمد، روزی است که حضرت پیامبر (ص)، علی (ع) را بر شانه بلند کرد تا بت‌های کعبه را سرنگون ساخت، روزی است که دستور داد مردم با علی (ع) بیعت کنند و روزی است که مردم برای بار دوم پس از مرگ عثمان با علی (ع) بیعت کردند.

این کارشناس مذهبی گفت: معلی بن خنیس که فردی موثق است، می‌گوید: روز نوروز خدمت امام صادق (ع) رفتم. فرمودند: معلی آیا می‌دانی امروز چه روزی است؟ عرض کردم؟ عجم (غیر عرب) امروز را بزرگ می‌دارند و تبریک می‌جویند و برای همدیگر هدیه می‌فرستد؛ امام (ع) فرمودند: "به بیت عتیق (کعبه) سوگند می‌خورم که نوروز از زمان قدیم است. نوروز روزی است که در عالم خداوند از بندگانش پیمان گرفت که او را بپرستند و مشرک نشوند و ایمان به پیغمبران و حجج و ائمه (ع)  بیاورند. روزی است که آفتاب تایید و هوا که موجب حیات است وزیدن گرفت و زمین خلق شد. جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد. روزی است که قائم ما (عج) و ولات امر ظاهر شوند و روزی است که قائم (عج) بردجال غالب می‌گردد و کناسه کوفه او را دار می‌زند. هیچ نوروزی نیست که ما اهل بیت (ع)، انتظار فرج نداشته باشیم، چون: از روز‌های ما و شیعیان ماست. عجم احترام شما را نگه داشتند و شما ضایع کردید. "

این کارشناس مذهبی به اعمال عید نوروز اشاره کرد و گفت: از نگاه اسلام مهمترین تاکید اسلام در این روز طهارت و پاکیزگی و پوشیدن بهترین لباس هاست که این سنت اسلامی در آداب و رسوم ملی ما هم وجود دارد که همه خانه تکانی و نظافت را به واسطه این ایام انجام‌می دهند.

او افزود: امام صادق (ع) به معلی بن خنیس تعلیم دادند که چون نوروز شود، غسل کن و پاکیزه‌ترین جامه‌های خویش را بپوش و با بهترین بو‌های خوش، خود را خوش بو گردان و در آن روز روزه بدار. پس، چون از نماز پیشین و پسین و نافله‌های آن فارغ شوی، چهار رکعت نماز بگذار یعنی هر دو رکعت به یک سلام؛ و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره انا انزلنا بخوان و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل یا ای‌ها الکافرین، در رکعت سوم بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید و در رکعت چهارم بعد از حمد ده مرتبه سوره فلق و ناس بخوان و به سجده شکر بروید.

حجت الاسلام اژدری با بیان اینکه یکی دیگر از اعمال مورد تاکید اسلام، صله رحم و دید و بازدید از اقوام و خویشان است، تأکید کرد: باید با توجه به شرایط خاص امسال و شیوع ویروس کرونا این کار را برای حفظ سلامتی خود و دیگران به حداقل ممکن رساند و ترجیحا در خانه بمانیم.

انتهای پیام/ب 

برچسب ها: اسلام ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار