معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: اگر فردی با علم و آگاهی از بیماری کرونا در سطح جامعه تردد کند و ناقل شود، می‌تواند مشمول مجازات قرار گیرد.

مجازات‌های سنگین برای تهدیدکنندگان بهداشت عمومیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان سید مهدی قویدل سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه به دلیل رعایت نکردن برخی افراد، همیشه شاهد نقض حقوق دیگران بوده ایم، تصریح کرد: در شرایط کنونی که ویروس کرونا نیز فراگیر شده است، انتظار می‌رود همه مردم، مجموعه‌ها و اصناف همکاری و مراعات کنند.

او با بیان اینکه همیشه شعار کادر درمان پیشگیری بهتر از درمان است و در نظام‌های مختلف حقوقی، جامعه‌شناسی و روانشناسی هم همه معتقدند، پیشگیری بهترین، کم هزینه‌ترین و موثرترین راه کاهش آسیب است و در عدالت ترمیمی، اصل بر اقدامات پیشگیرانه گذاشته می‌شود، افزود: در عدالت کیفری قانون گذار برای افرادی که رعایت نکنند و به حقوق دیگران تعرض و قانون را نقض کنند، مجازات‌هایی را در نظر گرفته است.

قویدل بیان داشت: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تا یک سال مجازات حبس برای تهدید کنندگان بهداشت عمومی در نظر گرفته شده است؛ یعنی: اگر فردی با علم و آگاهی از بیماری کرونا در سطح جامعه تردد کند و ناقل شود، می‌تواند مشمول این مجازات قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه قانون گذار، تشخیص تهدید علیه بهداشت عمومی را برعهده وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی گذاشته است، اعلام کرد: در حال حاضر نیز کادر بهداشت و درمان کشور به صورت مستمر اعلام می‌کنند: حضور شهروندان در مجامع عمومی تهدید علیه بهداشت است و باید مردم دقت و رعایت کنند.

قویدل با بیان اینکه ترس همیشه بد نیست؛ گفت: از منظر روانشناسی ترس خوب، بر حفظ جان ما کمک می‌کند و ما را در برابر با خطر آماده می‌سازد و بر خلاف باور رایج، ترس همیشه نشانه ضعف نیست.

او از مردم و به ویژه جوانان خواست درشرایط فعلی که همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و کادر پزشکی و پرستاری درگیر ویروس کرونا هستند؛ در چهارشنبه پایان سال دقت داشته باشند، مشکلی را بر مشکلات جامعه اضافه نکنند.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان کرمان اعلام کرد: در قانون مجازات اسلامی اقداماتی که موجب اخلال در نظم، آسایش و آرامش عمومی جامعه شود، جرم انگاری شده و مجازات‌هایی از قبیل سه ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق را به دنبال دارد.

او با بیان اینکه در راستای استفاده از ظرفیت عظیم مردم در امر پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی و شرکت دادن آنان در ارسال اخبار مختلف و بهره مندی از طرح ها، نظرات و پیشنهادات عالمانه آنان، سامانه سجام از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه راه اندازی شده است، گفت: شهروندان می‌توانند با مراجعه به درگاه الکترونیک http://sajam.adliran.ir/ اقدام به ثبت نام کنند.

قویدل با بیان اینکه توسعه پایدار و متوازن در هر جامعه؛ اگر همزمان با بهبود ابعاد گوناگون کیفیت زندگی صورت گیرد، به رشد منتهی می‌شود، بیان داشت: افزایش آسیب‌های اجتماعی نه تنها مانعی برای توسعه همه جانبه است؛ بلکه مانع ایجاد جامعه متعادل می‌شود و از دیدگاه جامعه شناسان؛ اگر جامعه و محیط، ناسالم و آسیب زا شوند، همه افراد در این حلقه آسیب آفرین، گرفتار می‌شوند.

او افزود: برنامه‌های اجتماعی پیشگیرانه و اصلاحی، زمانی به موفقیت می‌رسند که جامعه و محیط با آن شرایط سازگاری پیدا کنند؛ بنابرابن، ارتقای فرهنگ یک جامعه و افزایش آگاهی اجتماعی در کاهش آسیب‌ها تأثیر فراوانی دارد.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه آحاد مردم و افراد در جامعه بایستی نسبت به حقوق خود اطلاع داشته باشند، گفت: شهروندان در کنار حقوق خود، تکالیفی را نیز در برابر جامعه دارند که در منشور حقوق شهروندی آمده است و اگر رعایت شود می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای حفظ حقوق شهروندی امیدوار شد.

او تصریح کرد: در موقعیت کنونی و فضای حال حاضر کشور، همه مردم و تک تک افراد جامعه وظیفه دارند نسبت بر حفظ حقوق دیگران و سلامت افراد در جامعه اهتمام ویژه داشته باشند.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.