"ساز ناکوک سوءاستفاده‌های کرونایی در بازار" در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب سیزدهم اسفندماه بررسی شد.

کلامی: تنظیم بازار فروش محصولات سلامت محور با وزارت بهداشت استبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران، محمدرضا کلامی سخنگوی ستاد تنظیم بازار و سید حسن موسوی کارشناس اقتصادی امشب ۱۳ اسفندماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی ساز ناکوک سوء استفاده‌های کرونایی در بازار پرداختند.

کلامی سخنگوی ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه مانند تمام کشور‌های دنیا وقتی کالایی تولید می‌شود، کسری‌ها را از طریق واردات تأمین می‌کنیم گفت: ما در کشور نظام توزیع داریم به طوری که این نظام رشد خوبی داشته است و توانستیم به نظام توزیع در قالب استارتاپ‌ها و فروش‌های الکترونیکی دست پیدا کنیم تا این نظام رقابت پذیر شود.

او با اشاره به اینکه ممکن است شبکه توزیع برخی کالاهایی که تقاضای کمتری دارند همچنان به صورت سنتی باشد ادامه داد : شرکت‌های پخش سراسری و پخش استانی اقدام به توزیع کالا می کنند لذا کالا به صورت مویرگی در سراسر کشور توزیع و پخش می شود.

هدف قانون مبارزه با قاچاق کالا ایجاد نظام توزیع است

سخنگوی ستاد تنظیم بازار با اشاره به قانون مبارزه با قاچاق کالا افزود: این قانون مصوب شده و هدف آن ایجاد نظام توزیع است؛  ستاد تنظیم بازار به رصد کالاها از مرحله تولید تا مصرف می پردازد.

کلامی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار باید در خصوص کالاهای اساسی انجام وظیفه کند اظهار داشت: ما در خصوص همه کالاها و خدمات مسئولیت نداریم؛  این ستاد مسئول تنظیم بازار کالاهای ضروری است، در خصوص کالاهای سلامت محور، اقلام بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی محوریت کار با وزارت بهداشت است.

او با اشاره به اینکه در خصوص کالا‌های اساسی وزارت صنعت و در بحث کالا‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی باید به تخصیص و تامین کالا بپردازند گفت: وزارتخانه‌های مربوطه هر کدام به صورت تخصصی می‌توانند نسبت به مسائل حوزه خودشان اقدام کنند.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه ۱۴ وزارتخانه و ۳ تا  ۴ دستگاه نظارتی در ستاد تنظیم بازار حضور دارند افزود: ما به رصد کالا‌های مورد نیاز مردم در بحث مواد غذایی می‌پردازیم، در بحث کالا‌هایی مانند ماسک، دستکش و الکل قبل از بحران کرونا این اقلام از طریق شبکه سنتی به داروخانه‌ها منتقل می‌شد، وزارت بهداشت سامانه‌ای را راه اندازی کرده تا کالا از ابتدا تا انتها در شبکه ثبت شود؛  برای مدیریت اوضاع تصمیماتی گرفته شده تا این شبکه اصلاح شود، به طوری که مصوبه‌ای داریم که طبق آن تعرفه صادرات ماسک و الکل باید کاهش پیدا کند.

او با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار تنزل پیدا نکرده است و همه مصوبات آن اجرا می‌شود گفت: در بحث ماسک، ژل و مواد ضدعفونی کننده تقاضا‌های غیرمتعارف واردبازارشده است.  وزیر بهداشت به عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا تکالیف و اختیاراتی  دارد و در بحث تامین و توزیع این اقلام هم هماهنگی‌هایی ایجاد شده است.

سیدحسن موسوی فرد کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در دوران فناوری آی تی اینگونه احتکار‌های ماسک و مواد شوینده جای تاسف دارد تصریح کرد: این اتفاقات واقعا تاسف برانگیز است، وزارت بهداشت سامانه‌ای دارد به طوری که در این سامانه دارو‌های بالای ۵۰ هزار تومان و دارو‌های خاص را می‌توان رصد کرد لذا اطلاعات دسترسی به مراجعین ارائه می‌شود، به طوری که اگر کمبود کالایی را شاهد باشیم، کل سیستم می‌تواند از ابتدا تا انتهای زنجیره را مشخص کند که در کدام داروخانه اقلام مورد نیاز وجود دارد لذا وزارت بهداشت باید تمامی اقلام خود را در سامانه اعلام کند.

او با بیان اینکه وزارت بهداشت باید کدینگ کالا را انجام می‌داد گفت: حوزه‌های مربوط به وزارت صنعت و کشاورزی باید تفکیک شود لذا وقتی سطح ستاد تنظیم بازار تنزل پیدا می‌کند مسئولین مسئولیت هایشان کاهش پیدا می‌کند، سطح بحران بالاتر از این است که اوضاع را در اختیار وزرا قرار دهیم، ستاد تنظیم بازار قبلاً فراتر از وزارتخانه‌ها کار را انجام می‌داند.

موسوی فرد تصریح کرد: اصنافی که بر روی خود نظارت می‌کنند در صورتی که مسئولیت تضامنی نسبت به تخلفات صنفی خودشان داشته باشند می‌توانند بهتر عمل کنند.

ستاد تنظیم بازار در مسئله توزیع ماسک و دستکش به وظیفه خود عمل نکرد

حسین هرورانی کارشناس حوزه بازرگانی در ادامه برنامه طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه تنظیم بازار یعنی مدیریت، تامین، ترخیص، توزیع، ذخیره سازی وکنترل قیمت‌ها است خاطرنشان کرد: تمام مصوبات ستاد تنظیم بازار لازم‌الاجرا است، متاسفانه ستاد در مسئله توزیع ماسک و دستکش به وظیفه خود عمل نکرده است، در خصوص بحث احتکار تا زمانی که سیستم داشبورد مدیریتی نداشته باشیم نمی‌توانیم واردات داشته باشیم، سیستم داشبورد مدیریت باید راه اندازی شود تا به هدفمان برسیم لذا باید پروسه تولید، واردات، نیاز مصرفی و قاچاق مشخص شود.

ایران بهترین شبکه توزیع را در میان کشور‌ها دارد

نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ایران بهترین شبکه توزیع را در میان کشور‌ها به خود اختصاص داده است گفت: شبکه توزیع مویرگی داریم به طوری که در دورترین نقاط کشور این شبکه به انجام وظیفه می‌پردازد.

او با بیان اینکه موضوع دستکش چیزی نیست که به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد گفت: زمانی که مجوز ورود دستکش صادر می‌شود باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت شود، دستکش از مواردی است که باید در شبکه بهداشت و درمان کشور پیش از بحث کرونا به آن توجه می‌شد لذا اگر ماسک از سوی عده‌ای احتکار شده تخلف محسوب می‌شود، اگر در مجموعه متخلف وجود دارد آن را نمی‌توان به حساب همه گذاشت.

نوده فراهانی عنوان کرد: بنده در حوزه اصناف از هیچ متخلفی صرف نظر نمی‌کنم؛  آنچه به ما واگذار می‌شود باید نسبت به آن مطمئن باشیم تا کارمان را درست انجام دهیم، بنده مسئول صدور پروانه کسب هستم، اما اختیارات باید طبق قانون به ما واگذار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
ایران بهترین شبکه توزیع را در میان کشور‌ها دارد!
آخرین اخبار