رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت: برخی مدیران به دنبال خرید کالای خارجی هستند/ قانون از ورود کالای خارجی مشابه داخلی ممانعت کندهادوی رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت و موسوی فرد کارشناس حوزه صنعت امشب ۴ دی ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی بی‌مهری دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی دولتی به کالا‌های داخلی پرداختند.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  سید محمد هادوی رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت و سید حسن موسوی فرد کارشناس حوزه صنعت امشب ۴ دی ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی بی‌مهری دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی دولتی به کالا‌های داخلی پرداختند.

هادوی رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت با اشاره به اینکه در بحث ساخت کالا‌های داخلی با معضلات جدی مواجه هستیم گفت: باید از صنعت داخلی کشور حمایت کنیم و به صورت جدی مسئولین به این موضوع توجه داشته باشند.

او با اشاره به اینکه تمام ارگان‌های دولتی و شبه دولتی، نیمه دولتی و هر ارگانی که عضو هیئت مدیره را یکی از بخش‌های حکومتی تعیین می‌کند مشمول قانون می‌شود، گفت: ارجاع کار باید به سمت خرید کالای ایرانی باشد.

هادوی با اشاره به اینکه در قانون، جرم انگاری را به طور جدی دنبال می‌کنیم؛ خاطرنشان کرد: به‌طور جد در حال اجرای قانون هستیم به گونه‌ای که همه بانک‌های کشور در جریان موضوع هستند، اینکه بخواهیم بگوییم تمام مدیران به دنبال خرید کالای خارجی هستند و پس از آن که به سنگ می‌خورند به سوی خرید کالای ایرانی می‌آیند درست نیست شاید سیاه انگاری در این قضیه اتفاق افتاده است.

او با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی، خودرو و لوازم خانگی متعهد هستند تا کالای ایرانی خوب تحویل بدهند افزود: قانون باید از ورود کالا‌های مشابه داخلی ممانعت کند، لذا همه مسئولین باید از کالا‌های ایرانی حمایت کنند و در این موضوع اتفاق نظر داشته باشند همچنین باید از سوی دیگر کیفیت کالا‌های ایرانی بالا برود.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت با بیان اینکه تعامل میان ما و خارج از کشور، بحثی اجتناب‌ناپذیر است عنوان کرد: در زنجان و گیلان به طور جداگانه ۲۵ قرارداد منعقد کرده‌ایم لذا ما به دنبال این موضوع هستیم تا بحث نمایشگاه‌ها را در استان‌ها توسعه دهیم، به طوری که دانشگاه‌های و پژوهشگاه‌ها باید درگیر کار محلی و منطقه‌ای باشند.

او ادامه داد: مجموعه آموزش و پرورش و تحصیلات تکمیلی باید از کالای ایرانی استفاده کند لذا باید بر روی این موضوع فرهنگ سازی صورت بگیرد.

هادوی با اشاره به اینکه باید فرهنگ سازی در همه ما نهادینه شود گفت: در وزارت صمت مجموعه معاونین و وزیر مصمم هستند تا جلسات هفتگی را برگزار کنند، از مردم تقاضا دارم تا کالای ایرانی را حمایت کنند، مردم مطمئن باشند که در وزارت صنعت و وزارتخانه‌های دیگر به جدیت قانون دنبال می‌شود و کیفیت ساخت داخل را به طور جد دنبال می‌کنیم.

هادوی با بیان اینکه سامانه توان ایران در یکی دو هفته آینده در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز به کار می‌کند افزود: کسانی که توانمند و تولید کننده هستند می‌توانند توانمندی خود را در این سامانه بارگذاری کنند و واردکنندگان نیز باید در این سامانه درخواست دهند.

او تصریح کرد: همه تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت تحریک صنایع مادر است و در آینده برنامه‌هایی در صنعت برق و مخابرات داریم که صنعت کشور را تکان خواهد داد لذا قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت افزود: در قراردادی که درباره پتروشیمی است یک طرف شرکت (او یک)، و ماشین سازی اراک و آذراب طرف‌های دیگر خواهند بود، تاکنون هفت میز ساخت داخل در وزارت صمت داشته ایم که بیشتر آن‌ها در بحث طرح‌ها متمرکز شده اند و این قرارداد نیز در این بخش است، همه تمرکز ما بر ارقام کلان است، زیرا ارقام ریز در پی قرارداد‌های کلان شکل می‌گیرد.

موسوی فرد کارشناس حوزه صنعت با اشاره به اینکه احتمالا اوضاع بهتر شده است گفت: به واسطه تحریم‌ها و فشارهای که به کشور وارد می شود بخش زیادی از نهادهای عمومی کشور ،دولت و شرکت‌های دولتی از تامین تجهیزاتشان ناامید میشوند ،متاسفانه مدیران ما نهایت تلاششان را می‌کنند تا از خارج کالای موردنظرشان را خریداری کنند اما وقتی نمی توانند این خرید خود را از خارج از کشور داشته باشند به سراغ تولیدکنندگان داخلی می آیند و به محض این که نسیمی می وزد و مذاکراتی صورت می‌گیرد و شرایط به لحاظ روابط بهبود پیدا می‌کند دوباره تولیدکننده داخلی رها می‌شوند.

او با اشاره به اینکه بارها هیات دولت تصویب کرده که خرید خارجی ممنوع است گفت: باید با واقعیت‌های موجود مواجه شویم ، کشور ما حجم بزرگی از بازار تولیدات صنعتی مانند وزارت بهداشت ،وزارت نیرو و وزارت نفت را دارد اما هیچکس نگهبان و متولی بازار نیست که بخواهد دلش به حال بازار بسوزد، تولید کننده از دولت حمایت نمی خواهد بلکه بزرگترین حمایت برای تولید کننده بازار است.

موسوی فرد تصریح کرد : متاسفانه حاضریم انواع و اقسام رانت‌ها و معافیت ها را بدهیم اما نیاز اصلی تولیدکننده بازار است که دریغ می کنیم.

این کارشناس حوزه صنعت با اشاره به اینکه نمایشگاه ها نیازمند تقاضاهای ساختار محور هستند  گفت: مجموعه مپنا می دانست که بازار بزرگی دارد و می دانست که باید نیروگاه های زیادی را در کشور تاسیس کند لذا این موضوع نیازمند طراحی، فناوری ،مجموعه سازی، قطعه سازی  و دانش فنی است وقتی نیاز به صورت یکجا ارائه می شود مشکلات برطرف می شود.

موسوی فرد  با اشاره به اینکه پیش شرط برنامه ریزی برای تولید کنندگان، اعلام میزان نیاز دستگاه‌های مختلف به تجهیزات گوناگون است تصریح کرد:فناوری در واردات اتفاق نمی‌افتد بلکه در همکاری این موضوع ایجاد می‌شود، باید با ساماندهی نیاز‌ها در دوران تحریم تولید در کشور نهادینه و ارتباط این بخش با بازار برقرار شود.

این کارشناس حوزه صنعت گفت: برای اجرای بهتر قانون حداکثر استفاده از تولید داخل باید قانون مناقصات اصلاح شود، موسسه استاندارد با تولید کنندگان همراهی کند و دولت برای تامین نیاز مالی تولید کنندگان خوش حساب باشد. 

امیرعباس اختراعی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران با اشاره به اینکه اکنون برای اظهار نظر در باره اجرای قانون جدید حداکثر استفاده از توان تولید داخل زود است  افزود: مجلس و قوه قضاییه وظیفه نظارتی بر اجرای این قانون دارند، در سال‌های گذشته ظرفیت‌های خوبی به علت عمل نکردن به این قانون از دست رفته، اما این اواخر توجه بیشتری به قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل شده است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران افزود: یکی از مهمترین مشکلات برای استفاده از توان تولید داخل، نگاه جزیره‌ای به صنعت کشور است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات برای استفاده از توان تولید داخل، نگاه جزیره‌ای به صنعت کشور است گفت: اکنون بیشترین نیاز صنعت کشور در بخش قطعه سازی است و در این حوزه کار‌های خوبی انجام شده است، اما برای حمایت جدی از تولید داخل باید طرح‌ها داخلی شوند، زیرا با اجرای هر طرح، از میلیون‌ها قطعه و هزاران دستگاه استفاده می‌شود لذا از دولت انتظار داریم با راهبرد درست، تسهیل گری، برنامه ریزی و نظارت، صنعت کشور را حمایت کند.

فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس طی گفتگوی زنده تلفنی با بیان اینکه در قانون جدید حداکثر استفاده از توان تولید داخل تعاریف را شفاف و دستگاه‌ها را برای خرید کالا‌های داخلی مشخص کرده و روزنه‌های فرار از قانون را بسته ایم افزود: سامانه‌ای در وزارت صمت در آینده رونمایی می‌شود که ثبت سفارش واردات فقط از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه برخی آیین نامه‌های قانون جدید حداکثر استفاده از توان تولید داخل، تاکنون تصویب یا ابلاغ نشده است خاطرنشان کرد: مشوق‌هایی برای تامین مالی پیمانکاران و تولید کنندگان و ضمانت نامه‌های بیمه‌ای برای آن‌ها در این قانون دیده شده است تا راهبرد توسعه صنعتی کشور اجرا نشود تقاضا محوری برطرف نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار