اردکانیان: ۱۱ هزار میلیارد از بدهی‌های مان را تسویه کرده ایم/ ۱۱ برنامه برای مدیریت مصرف در تابستان ۹۸ تدارک دیده شده استفرصت ها و چالش های صنعت آب و برق امشب ۶ شهریور ماه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت.


به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فرصت ها و چالش های صنعت آب و برق در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۶ شهریور ماه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت.

اردکانیان وزیر نیرو در ابتدا با اشاره به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: مؤسسان این اتحادیه روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس هستند به طوری که حدود ۴۰ کشور در صف همکاری و پیوستن به این اتحادیه قرار دارند تاکنون دو کشور یعنی ویتنام و جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش قرار گرفتند.

او با اشاره به اینکه از سال گذشته مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به وزارت نیرو محول شده است افزود: از تیر ماه امسال قانون پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این اتحادیه اقتصادی توسط رئیس جمهور ابلاغ شد لذا امروز در محل دبیرخانه کمیسیون اقتصادی اوراسیا یادداشت رسمی بین جمهوری اسلامی ایران و دبیر کل این اتحادیه اقتصادی مبادله شد، از امروز ظرف ۶۰ روز این موافقتنامه عملیاتی می‌شود بنابراین در پنجم و ششم آبان ماه رسما وارد این اتحادیه خواهیم شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۸۶۴ قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد گفت: برای اولین بار است که بعد از پیروزی انقلاب ما در یک موافقت نامه اقتصادی منطقه‌ای به شکل فعال وارد می‌شویم، ۵۰۳ قلم کالا برای ما دارای تعرفه تدریجی است که می‌توانیم آن را صادر کنیم ۷۰ قلم از این میزان تعرفه صفر خواهد داشت، یعنی از مرز‌های زمینی جمهوری ارمنستان و مرز‌های آبی فدراسیون روسیه و قزاقستان می‌توانیم محصولات خودمان را در بازار‌های آن کشور‌ها عرضه کنیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه از این طریق صادرات غیر نفتی جهش پیدا می کند، ادامه داد : ارزش صادرات و واردات مجموع کشورها ۷۵۳ میلیارد دلار خواهد بود لذا بازار بزرگی در انتظارمان است.

او با اشاره به اینکه سران این اتحادیه اقتصادی از رئیس‌جمهور کشورمان دعوت کرده‌اند تا در اجلاس بعدی به میزبانی نخست وزیر ارمنستان در اوایل مهر ماه در ایروان حضور پیداکند، خاطرنشان کرد: این دریچه بسیار موثر است و فرصت های شغلی زیادی را در بخش‌های مختلف محصولات ما خواهد داشت.

وزیر نیرو با اشاره به همکاری نزدیک اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه افزود: در آینده نزدیک از دبیر کل این اتحادیه اقتصادی دعوت خواهیم کرد تا به ایران بیایند لذا فرصت خوبی ایجاد شده که انشاء‌الله منشاء خیر و برکت خواهد بود.

او با اشاره به اینکه پارسال خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر را تجربه کردیم گفت: امسال هم یکی از‌تر ترین سال‌ها بود، کنار هم قرار گرفتن این دو شرایط حدی در عرصه هوا شناسی تجربه بسیار گرانقدری برای کشور است، پارسال در اوج تابستان و کمبود برق و آب با همکاران مان برنامه ۰۹۸ را تدوین کردیم، به این معنا با فرض اینکه شرایط آبی سال ۹۷ و ۹۸ مثل سال قبل از آن باشد و کماکان سد‌های ما به آن اندازه‌ای که انتظار داریم حجم آب در آن نباشند ما می‌خواهیم تابستان ۹۸ را بدون خاموشی سپری کنیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه هر سال با نرخ رشدی شاهد اوج بار هستیم گفت: حدود ۸ هزار مگاوات کمبود تولید خواهیم داشت لذا برنامه‌ریزی کردیم تا ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار بیاوریم و ۳ هزار مگاوات هم مدیریت مصرف باید انجام می‌دادیم به طوری که ۱۱ برنامه تدارک دیده شد تا مصرف مدیریت شود بنابراین باید عادات مصرفی خودمان را به نوعی اصلاح کنیم.

او با اشاره به اینکه ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی بیشتر از سال قبل به بخش صنعت دادیم عنوان کرد: با صنایع بزرگ قرارداد بستیم تا به‌گونه‌ای رفتار کنند تا در چند ساعت اوج بار، بار کمتری را بگیرند و در ساعات دیگر قیمت‌های تخفیفی به آن‌ها دادیم و انرژی بیشتری از این طریق در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در برخی از مناطق با تغییر ساعت کار ادارات وقتی دما از حدی بالا می‌رفت ساعات کار را تغییر دادیم گفت: از حدود ۲۳ هزار مگاوات توانی که صرف دستگاه‌های برودتی می‌کنیم ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ مگاوات مربوط به سازمان‌های دولتی و نهاد‌ها می‌شود لذا تغییر ساعات بسیار تاثیرگذار بود.

او با اشاره به اصلاح تعرفه‌ها تصریح کرد: تعرفه پرمصرف‌ها اندکی افزایش یافت به طوری که پرمصرف‌ها بهتر است به جرگه خوش مصرف‌ها بپیوندند.

اردکانیان با اشاره به اینکه ما از محل ۱۱ برنامه مدیریت مصرف توانستیم ۳۸۰۰ مگاوات اوج بار را کاهش دهیم افزود: برای این میزان باید نیروگاه می‌ساختیم که ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشت، اما توانستیم صرف را مدیریت کنیم لذا مدیریت مصرف یک عادت بسیار خوب، صحیح، اخلاقی و ضروری است که انشاء‌الله باید حفظ شود تا توسعه پیدا کند

او با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه را ادامه می‌دهیم گفت از ابتدای انقلاب صنعت برق رو به توسعه است به طوری که کمتر از ۸ هزار مگاوات کل ظرفیت نصب شده در آن دوران بود، اما الان به ۸۲ هزار مگاوات رسیده ایم، از اول انقلاب تا سال ۹۲ و شروع دولت روحانی به طور متوسط هر سال حدود ۱۷۷۵ مگاوات ظرفیت نصب شده اضافه کرده‌ایم لذا از سال ۹۲ تاکنون این رقم به حدود ۲۲۰۰ مگاوات در سال افزایش پیدا کرده است.

اردکانیان با اشاره به این که از حوالی مهر پارسال تا قبل از اوج بار امسال توانستیم ۱۵ واحد نیروگاهی را به مدار بیاوریم افزود: از این میزان حدود ۶۰۰ مگاوات بهبود راندمان بوده است یعنی همکاران ما توانسته‌اند در برخی از مواقع تغییراتی را در وضعیت پره‌های توربین ایجاد کنند تا در هر واحد حدود ۹ مگاوات ظرفیت را اضافه کنیم.

او با اشاره به اینکه تولید وضعیت خوبی پیدا کرده است و توانستیم مدیریت مصرف را به خوبی انجام دهیم عنوان کرد: صادرات انرژی را افزایش داده ایم، پارسال حدود دو و نیم میلیارد کیلو وات ساعت در پنج ماهه اول سال ۹۷ انرژی صادر کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه با همه همسایگانمان امکان تبادل انرژی داریم گفت: در ۵ ماهه سال ۹۸ این رقم به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون کیلووات ساعت افزایش یافت، برنامه ششم توسعه اجازه حدود ۵ هزار مگاوات در سال را برای سرمایه گذاری داده است لذا ما این مجوز را داریم و سعی می‌کنیم متناسب با نیاز‌های کشور در عرصه تولید و مدیریت مصرف در حوزه آب و برق اقدام کنیم.

او با اشاره به اینکه در این دوره برنامه ما مدیریت توامان عرضه و تقاضا خواهد بود تصریح کرد: باید عادات مصرف را اصلاح کنیم تا روند تولید جوابگوی مصرف باشد.

اردکانیان با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط هرسال اوج بار نسبت به سال قبل از آن ۵ و ۲۲ صدم درصد افزایش داشت گفت: در سال گذشته برنامه مدیریت مصرف را شروع کردیم لذا توانستیم این میزان را به ۲.۹۸ کاهش دهیم.

او با اشاره به اینکه امسال رشد اوج بار نسبت به سال قبل از ۱ درصد تجاوز نکرده است و این نشان از رفتار صحیح در مصرف انرژی است گفت: به مردم اطمینان می‌دهم که نخواهیم گذاشت تا هیچ مشکلی از ناحیه تحول بزرگی که در موضوع قبض‌های برق رخ می‌دهد به وجود آید، کار بسیار ارزنده‌ای صورت گرفته است، همکاران ما در سایر نقاط کشور مانند سیستان و بلوچستان کار را آغاز کردند، اگر قبض کاغذی را حذف کنیم معادل حفظ ۱۲۰۰۰ اسلحه درخت خواهد بود یعنی کاغذی که برای قبوض مصرف می‌شود این حجم از محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد البته این مسئله شروع حرکت پردامنه‌ای تحت عنوان دولت الکترونیک است، قرائت را کماکان خواهیم داشت و همکارانمان از این طریق گذران معیشت می‌کنند سعی می‌کنیم صرفه‌جویی را از طریق حذف قبوض مصرفی آغاز کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق ساخت داخل است اضافه کرد: ما صنعت برق بسیار مناسب و مطلوبی داریم به‌طوری‌که خدمات مهندسی آب و برق در صدر خدمات صادر شده قرار می‌گیرد، وزارت نیرو لذا ما راه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی با آغاز خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه ۱۱هزار میلیارد از بدهی‌های مان را تسویه کرده‌ایم خاطرنشان کرد: با همه تنگنا‌ها پارسال توانستیم جلو‌ترین دستگاه دولتی در استفاده از مکانیسم تبصره ۵ قانون بودجه باشیم الان هم کمتر از ۱۱ هزار میلیارد بدهی دیگر وجود دارد.

اردکانیان با اشاره به اینکه باید بتوانیم از فرصت‌های تبصره ۱۹ برای واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی استفاده کنیم گفت: وقتی می‌گوییم صنعت برق نگاه‌مان به مجموعه وزارت نیرو و بخش خصوصی است لذا این احساس در همکاران ما در بخش خصوصی وجود دارد تا در بازار صنعت برق عراق و در افغانستان حضور داشته باشند.

او با اشاره به اینکه اخیرا مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با افغانستان هم به وزارت نیرو محول شده است گفت: درهفته‌های اخیر بنده بعد از قبول این مسئولیت سفری به افغانستان داشتم به طوری که گفتگو‌های بسیار خوبی داشتیم و ظرف کمتر از دو هفته یک هیئت عالی‌رتبه صنعت برق مرکب از وزارت نیرو شرکت توانیر و بخش خصوصی به افغانستان رفتند و توافقات بسیار خوبی صورت گرفت.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه توزیع عادلانه‌تر یارانه‌ها باید صورت گیرد گفت: باید قیمت‌ها به نحوی اصلاح شود تا منابع لازم برای خرید بیشتر انرژی و برای کم کردن فشار بر روی بخش خصوصی و افزایش انگیزه آن‌ها فراهم کنیم

او با اشاره به اینکه ما از منابع عمومی چیزی دریافت نمی‌کنیم افزود:سال قبل مشکلات جدی داشتیم، ولی با ترتیباتی که داده شد و همکاری خوبی که با سازمان برنامه و بودجه وجود دارد، امسال وضعیتمان خوب است و منابع داخلی خودمان را دریافت می‌کنیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه احکام اعضای بازار برق را بنده امضا کردم گفت:ترکیب جدید و خوب ذیصلاحی شکل گرفته و انشاالله منتظر تصمیمات خوب آن‌ها هستیم

او با اشاره به اینکه انرژی تجدید پذیر سیاست قطعی و حتمی از سوی دولت و مجلس است گفت: قطعاً آن را به جدیت دنبال می‌کنیم برنامه دولت این بوده و هست که تا پایان دولت دوازدهم حدود ۴ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده تجدیدپذیر داشته باشیم الان در آستانه کمتر از ۱۰۰۰ مگاوات هستیم، طرح‌های متعددی در بخش انرژی تجدید پذیر افتتاح شده است به طوری که در زنجان نیروگاه ۷ مگاواتی خورشیدی را در ابهر افتتاح کردم، این نیروگاه حدود ۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت دارد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه صرفه جویی آب نیز صورت خواهد گرفت به طوری که از تولیدنزدیک به کمتر از ۱۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن جلوگیری خواهد شد عنوان کرد: ما فقط در بخش باد حدود ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده داریم

اردکانیان با اشاره به ردیف‌های قبوض آب و برق افزود:در هیچ موردی برخلاف مجوزی که داریم عمل نکردیم اگر اتفاقی رخ داده قطعا ناشی از اشتباه بوده و ما تصحیح می‌کنیم اگر ارقام دور از انتظار است مردم با ما تماس بگیرند، دولت مجوز افزایش ۷ درصدی برق را در اردیبهشت ماه نسبت به سال قبل صادر کرده است.

او همچنین با اشاره به اینکه برای مناطق عادی الگوی مصرف داریم گفت: دولت مجوز داد تا کسانی که از الگو تجاوز می‌کنند ۱۶ درصد تعرفه‌های شان نسبت به دیگران افزایش پیدا کند.

وزیر نیرو با اشاره به این که علاوه بر ۱۶ درصد ۷ درصد دیگر هم نیز به آن‌ها اضافه می‌شود عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت بر اساس آمار‌هایی که در اختیار همکاران ما از سازمان هواشناسی وجود دارد بنا را بر این گذاشتیم تا هر استانی الگوی مصرف ماهانه آب را اعلام کنند، هر استانی الگوی مصرف مشخصی دارد کسانی که از الگو بیشتر مصرف کنند مشمول تعرفه بیشترمی شوند برای اولین بار هم در مورد برق و هم در مورد آب تعرفه پرمصرف‌ها را به عنوان منبع درآمد در نظر نگرفتیم بلکه یک تعرفه بازدارنده خواهد بود.

او با اشاره به اینکه تعرفه‌های پر مصرف‌ها بازدارنده است گفت کسانی که زیر الگو مصرف می‌کنند معادل آن کیلووات ساعتی که کمتر از ۳۰۰ مصرف می‌کنند به همان اندازه به آن‌ها پرداخت می‌کنیم، این پرداخت در قبوض آن‌ها ذکر می‌شود

اردکانیان با اشاره به اینکه با نزول برکات الهی که نتیجه بردباری و صبوری مردم بود اتفاق بسیار خوبی رخ داد نه تنها سد‌های ما که تأمین کننده منابع آب شرب بودند به میزان قابل توجهی آب گیری شدند افزود:۴۰، ۵۰ تالاب بزرگ کشور علاوه بر دریاچه ارومیه آبگیری شدند و سد‌های برق‌آبی نیز آب گیری شده، ولی کماکان نباید فراموش کنیم که در منطقه خشک و نیمه خشکی به دنیا می‌آییم و زندگی می‌کنیم باید با کم آبی سازگار باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امسال مردم همکاری خیلی خوبی داشتند ادامه داد: تعداد شهر‌های تحت تنش به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر شده است در بخش کشاورزی وضعیت خوب است، سیل خساراتی رساند، ولی منافع بسیار زیادی داشت برای سال آبی ۹۸، ۹۹ پیش بینی همکارانمان در سازمان هواشناسی کشور برای فصل پاییز شرایط نرمال است یعنی متوسط ۳۰ ساله کشور، این پیش‌بینی‌ها قطعی و صد در صد نیست.

اردکانیان با اشاره به اینکه درخصوص چاه‌های غیر مجاز طرحی با عنوان تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی داریم که مصوب شورای عالی آب است و از سال ۱۳۹۴، این طرح دارای ردیف بودجه و اجرایی شده است ادامه داد: حدود ۴۹ هزار حلقه چاه غیرمجاز را که حدود ۲ میلیارد متر مکعب در سال برداشت می‌کردند پر کردیم و در برخی موارد کنتور‌های هوشمند نصب کردیم، ۲۶ هزار دستگاه کنتور هوشمند کمی توانستند وضعیت را بهبود دهند.

او با بیان اینکه حدود ۶۰۰ گروه گشت و بازرسی را در سه سال اخیر تجهیز کردیم که مشغول کار هستند و بانک اطلاعاتی را در دست اجرا داریم که حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل این طرح‌ها به منابع مالی نیاز داریم گفت: دولت از اسفند سال ۹۶، تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در سطح ۴ وزیر و ۲ معاون رئیس جمهور به مسؤلیت وزیر نیرو را تصویب کرد و کمیته استانی سازگاری با کم آبی در همه استان‌ها به مسؤلیت استانداران تشکیل شد تا طرح‌های خود را در این باره تدوین کنند لذا از مدت‌ها قبل مطالعه‌ای را آغاز کردیم تا در جنوب کشور در پهنه ۱۰۰ کیلومتری از شیرین سازی آب دریا برای تامین آب شرب استفاده کنیم و این مطالعات رو به پایان است.

وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: در بخش جلب مشارکت ظرفیت‌های بخش خصوصی، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را در طرح‌های آب و فاضلاب جذب کردیم که بخشی از آن مربوط به آب شیرین کن هاست.

انتهای پیام/

تشریح آخرین اقدامات وزارت نیرو در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار