نماینده اهواز گفت: با تخلیه زود هنگام آب سد‌ها امیدواریم بتوانیم بر حجم آبی که امسال می‌آید، غلبه کنیم.

علی ساری عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم خوزستان در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نگرانی مردم خوزستان برای وقوع سیل در بحبوحه ویروس کرونا اظهار کرد: در شرایطی قرار داریم که ویروس کرونا بر همه چیز مستولی شده به طوری که این موضوع ممکن است بر مشکلاتی که در آینده برای برخی استان‌ها ایجاد شود، تأثیر بگذارد.

او با اشاره به وقوع سیل در اوایل سال ۹۸ بیان کرد: در حقیقت چند فاکتور شدت سیل و خسارت‌های آن را بالا برده است، عواملی مانند عدم لایروبی رودخانه‌ها به طوری که رودخانه قبلا در شرایط بدتر از آن توانایی عبور دادن چنین دبی‌هایی را داشتند، ولی در سیل فروردین امسال شاهد بودیم که با دبی‌های کمتر از گذشته،  سر ریز شده و اکثر روستا‌ها و بخش‌ها به‌ویژه قسمت‌های مربوط به کسب و کار مردم این استان (که عمدتا کشاورزی است ) زیر سیل قرار گرفته و به شدت به محصولات کشاورزان آسیب رسانده است.

 عدم انجام لایروبی؛ دلیل اصلی تخریب منازل و مدارس در خوزستان

ساری ادامه داد: سیل امسال در روستا‌هایی که در حاشیه رودخانه‌ها قرار داشت، تخریب منازل، مدارس، جاده‌ها و زیر بنا‌ها را به همراه داشته که دلیل آن عمدتا بر نبود و عدم انجام لایروبی متمرکز است، در همین راستا آب‌ها امکان سرازیر شدن به سمت مقاطعی در نزدیکی تالاب‌هایی که سالیان سال رها شده بود را نداشته است.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاکتور‌های دیگری که شدت سیل و خسارت‌های آن را در خوزستان بالا برده است، تصریح کرد:کانال‌های سیل بری که در سال‌های گذشته به شکل طبیعی بودند هم پر شده و لایروبی نشده بود.

او اضافه کرد: دلیل دیگری که بر میزان خسارت‌های سیل امسال می‌افزاید، عمدتا سیل بندهایی است که در کنار بعضی از شهر‌ها و روستاها و در مجاورت رودخانه‌ها قرار داشته و سالیان سال رها شده و تعمیرات آنچنانی بر روی آن انجام نشده است، یعنی به شکل اساسی به آن نرسیدند، نه اینکه صرفا خاکی در اطراف رودخانه ریخته شود و به عنوان سیل بند از آن استفاده شود بلکه باید امکانات لازم تدارک دیده شود.

اقدام لازم برای ایجاد سیل بند در کنار رودخانه‌ها صورت نگرفته است

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قرار بود استان‌ها فعالیت لازم را در خصوص عواملی که منجر به بروز سیل می‌شود، انجام دهند ولی متأسفانه اقدام لازم صورت نگرفته است؛ مثلا در بخش مرزی رودخانه‌ها اقداماتی را شروع کرد‌ه‌اند، ولی کمتر از ۵ درصد آن هم به شکل سنتی نه حرفه‌ای در رودخانه کارون یا سایر رودخانه فعالیت داشته‌اند.

او با اشاره به احداث سیل بند‌ها در خوزستان تصریح کرد: این مأمویت به بنیاد مسکن داده شد، اما به دلیل آنکه بنیاد مسکن انجام آن را به بخشداری‌ها ارجاع داده و مقرر شده که از طریق شرکت‌های موجود احداث سیل بند‌ها انجام شود، تقریبا کار دچار نقصان شده است، ولی تا آنجایی که بنده اطلاع دارم به دلیل عدم انعقاد قرارداد‌های فی مافین، در اکثر مناطق عملا کاری انجام نشده است.

ساری تصریح کرد:  تخلیه زود هنگام سد‌ها و نگه داشتن ظرفیت آب پشت سدها از جمله اقداماتی است که عوامل پشت صحنه زودتر آغاز به کار کرده‌اند، امیدواریم از طریق همین  ظرفیت‌ها بتوانیم بر حجم آبی که  امسال می‌آید، غلبه کنیم و شاهد سیل نباشیم.

مردم اخبار را از صدا و سیما دنبال کنند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره ویروس کرونا تصریح کرد: وزارت بهداشت با تمام توان خود در حال کار است و امیدوارم مردم هم به هشدار‌هایی که وزارتخانه در این زمینه می‌دهد گوش داده و به شایعات دامن نزنند. مردم باید اخبار را از منابع رسمی وزارتخانه که عمدتا صدا و سیما و کانال‌های رسمی است،  دنبال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
حالا جالبه اگر بارون نیاد ، سدها هم که تخلیه شده !!!
کار بعضی از مسئولین ما بهتر از این نیست .
مجید جان دلبندم !!!
باید سد ها و سیل بندها را توسعه داد !!! نه سد را کامل تخلیه کرد !
آخرین اخبار