معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تداخلات دارویی بحث مهمی است و همه باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

عباس پرداختی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ تداخل کشنده داریم که این موارد را در دانشکده داروسازی به دانشجویان داروسازی آموزش می‌دهیم. تداخلات دارویی به چند دسته تقسیم می‌شوند، یکی از این تداخلات، تداخل غذا با دارو است که بعضی از غذا‌ها مانع جذب دارو‌ها می‌شوند مثل شیرو ماست همراه با دارو‌هایی مثل تتراسیکلین و سیپروفلوکساسین است، یکی دیگر از تداخلات تداخل دارو با دارو است، که به سه دسته تقسیم می‌شوند، تداخل شدید، متوسط و خفیف، یکی از شدیدترین تداخلات، بین دو داروی اریترومایسین و کاربامازپین است در حقیقت مصرف همراه این دو دارو می‌تواند باعث افزایش غلظت خونی کاربامازپین، بروز سمیت این دارو، اغما و حتی مرگ شود.

او بیان داشت: تداخل دارو با ترکیبات گیاهی مثلا بیماری که وارفارین یا آسپرین و یا دارو‌های رقیق کننده خون مصرف می‌کند استفاده یک سری از گیاهان مثل سیر و بابونه، زنجبیل و آبمیوه ذغال اخته می‌تواند باعث خونریزی داخلی بیمار شود.

پرداختی تصریح کرد: تداخل دارو با مکمل غذایی هم نمونه دیگری است، در این تداخل بیماری که وارفارین می‌خورد اگر در مکملی که مصرف می‌کند ویتامین k وجود داشته باشد این باعث می‌شود اثر وارفارین به شدت کم می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تشخیص اینکه این تداخلات وجود دارد بر عهده پزشکی است که نسخه را تجویز می‌کند و مسئول فنی داروخانه که به عنوان داروساز آموزش دیده و می‌تواند تداخلات چندگانه را بسنجد است.

او افزود: در بین  ۴  مواردی که نام برده شد مهم‌ترین آن‌ها تداخل دارو با دارو است و می‌تواند اثرات مخربی را منجر شود.

او بیان داشت: مورد دیگری که باید مد نظر باشد، بحث ناسازگاری دارو با دارو است به خصوص در سرم‌های نزریقی بعضی از دارو ها را نباید با هم مخلوط کرد.

پرداختی تصریح کرد: یکی از موفقیت‌های ما در این زمینه، چاپ مقاله‌ای در مورد تداخل گیاهان دارویی مختلف با دارو‌های شیمی درمانی بیماران سرطانی در کرمان بوده است که این مقاله یکی از مثال‌هایی است که باید مد نظر قرار بگیرد تا دارو‌های مختلف همراه ترکیبات گیاهی با احتیاط مصرف شوند.

او به مردم توصیه کرد: قبل از مصرف هر دارو به خصوص دارو‌های بدون نسخه (otc) حتما با پزشک داروساز در مورد سایر دارو‌هایی که استفاده می‌کنند، مشورت بگیرند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.