معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان از تولید محصولات فناورانه و دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر داد.

عباس پرداختی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان توانسته است در تولید محصولات دانش بنیان و فناورانه گامی بزرگ بردارد.

او افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بحث ارزیابی اولیه واکسن سالک که فاز سوم مطالعه بالینی خودش را پشت سر گذاشته است توانسته گامی بردارد و تا الان نتایج خوبی را شاهد بودیم. اگر ایمنی کامل این واکسن توسط وزارت بهداشت تایید شود می‌توان آن را تولید انبوه و وارد بازار کرد.

او افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بحث استفاده از سلول‌های بنیادی نیز توانسته موفق باشد. سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که افتراق پیدا نکرده اند و می‌توان آن‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار داد مثل مفاصلی که آسیب دیدند البته با شرایط خاصی که به اسم آرتروز تروماتیک یا ساییدگی مفصلی که ناشی از آسیب‌های مکانیکی باشد از آن‌ها استفاده کرد و انجام این عمل برای افراد زیر ۴۰ سال امکان پذیر است.

پرداختی بیان داشت: در کرمان ثبت اختراعی هم صورت گرفته است و درآن از فیبرین خود بیمار به عنوان یک چهار چوب بافتی استفاده می‌شود و تاکنون برای سه نفر این عمل انجام شده که توانستیم در این زمینه موفق باشیم.

او تصریح کرد: در راستا سلول‌های بنیادی بحث سوختگی‌های قرنیه ناشی از مواد شیمیایی است که از ۴ مورد ۳ مورد موفقیت آمیز بوده است و در این بخش دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیشرو بوده است و در کشور توانستیم در این بخش‌های بعد از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و فارس جزو ۴ دانشگاهی باشیم که انستیتو سلول‌های بنیادی راه اندازی شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سامانه‌های دارورسانی دانشگاه علوم پزشکی که مورد استفاده قرار گرفته است به خصوص در اندازه‌های نانو برای درمان سالک وریزش مو و آکنه‌ها کیستیک بوده و در این زمینه نتایج موفقیت آمیزی را دریافت کرده ایم. تلاش می‌کنیم که آن‌ها را با مجوز غذا و دارو به عنوان محصولات دارویی و آرایشی وارد بازار مصرف کنیم و در این زمینه ما جزو ۵ دانشگاه برتر در کشور هستیم. کشور ما رتبه پنجم دنیا را در این زمینه دارد.

او افزود: در حوزه سلول‌های بنیادی و بحث فراورده‌های نانو و تحقیقات حوزه علوم اعصاب و در بحث سیاست گذاری در سلامت و آینده پژوهی در منطقه حرف برای گفتن داریم و بسیاری از ماموریت‌های کشور همچون مطالعات حیوانی، کاربرد انفورماتیک در پزشکی و اعتیاد شناختی جزوماموریت‌های آموزشی دانشگاه علوم شناختی کرمان است. تمرکز تحقیقات علوم شناختی کرمان به عنوان یک مرکز بین المللی با ژاپن، برزیل و استرالیا همکاری می‌کند و ماموریتی که از طرف وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی کرمان داده شده است برآورد نیرو‌ها انسانی کشور در زمینه‌های رشته هی مختلف حوزه علوم پزشکی است.

عباس پرداختی بیان داشت: بنابراین در علوم مختلفی که می‌تواند منجر به تولید محصولات نوآورانه و دانش بنیان شود توانسته ایم گامی بزرگ برداریم و خوشبختانه در دانشگاه اتفاقات ارزشمندی افتاده است.

او تصریح کرد: یکی از محصولات ما گچ و آتل فایبر گلاس است که فروش بالای ۲ میلیار تومان را در سال دارد این محصول ۴ سال گذشته منجر شد که کرمان رتبه اول جشنواره فناوری حوزه سلامت را به خودش اختصاص دهد و یکی دیگر از موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جشنواره تجاری سازی محصولات فناورانه دبی به عنوان دانشگاه کارآفرین کسب رتبه و جایزه دانشگاه کارآفرین بوده استکه در کناراین مورد دانشگاه علوم پزشکی کرمان توانسته در المپیاد کارآفرینی کشور رتبه اول تا سوم را در بخش انفرادی و تیمی کسب کند.

پرداختی افزود: رویکرد دانشگاه علوم پزشکی کرمان به این سمت است که علوم لبه دانش را به محصولات دانش بنیان و ثروت آفرین تبدیل کند و نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.