شهبازی گفت:وسعت جنگل‌های شمال کشور از یک میلیون و ۸۰۰هزار هکتار در دهه هفتاد به ۲میلیون هکتار رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، خسرو شهبازی سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست با جامعه دانشگاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: وسعت جنگل‌های شمال کشور در دهه ۳۰ شمسی حدود ۲میلیون و ۵۰۰هزار هکتار بود، اما برخی سودجویی‌ها سبب شد این میزان ددهه ۷۰ به یک میلیون و ۸۰۰هزار هکتاربرسد.

او با بیان اینکه برای احیا جنگل‌های شمال اجرای طرح‌های حفاظتی در دستور گرفت، افزود: با اجرای این طرح‌ها وسعت جنگل‌های شمال اکنون به حدود ۲میلیون هکتار رسیده است.

شهبازی یکی از این طرح‌ها را طرح تنفس جنگل اعلام کرد و گفت: طرح تنفس جنگل در مجامع علمی با نگاه ملی تدوین و پس از تبدیل شدن به قانون اجرایی شد، اما مشخص نیست این طرح چرا سبب رنجش خاطر برخی‌ها شده است.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه نباید منافع چند شرکت بهره بردار یا عده‌ای ساکن جنگل سبب نادیده گرفتن این طرح حفاظتی شود، افزود: بهره برداران چوب ۶۰ سال گذشته ۶میلیون هکتار از جنگل‌های کشور را برداشت کردند.

او ادامه داد: نگاهی به این آمار‌ها نشان می‌دهد اوضاع جنگل‌های کشور به خصوص جنگل‌های شمال وخیم است و شرایط خوبی ندارند.

شهبازی با بیان اینکه مجامع بین المللی وضعیت جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی کشور‌ها را رصد می‌کنند، گفت: این امر در مورد ایران نیز مستثنی نیست.

تیموری رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری هم در این نشست با بیان اینکه در طرح تفس جنگل بهره برداران اکوسیستم جنگل لحاظ نشدند، گفت: با اجرای این طرح شاید دست بهره برداران اصلی از جنگل‌های شمال کوتاه شده باشد، اما راه برای بهره برداران خاموش باز است.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار