مأمورین اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خاش در طی گشت و پایش منطقه، موفق به مشاهده یک سر سوسمار سر وزغی در منطقه دشت رباط کوه کلهر این شهرستان شدند.

مشاهده مستقیم سوسمار سر وزغی در شهرستان خاشجواد عرب مجاهد رئیس اداره حفاظت محیط زیست خاش در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،گفت: مأمورین اجرائی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خاش منطقه دشت رباط کوه کلهر حین گشت و کنترل منطقه، موفق به مشاهده مستقیم یک سر سوسمار سر وزغی برای اولین بار در این منطقه شدند.

او افزود: در میان سوسمار‌های ایران، این گونه قدرت بیشتری در همرنگ سازی خود با محیط پیرامون را دارند. وقتی با نگاهی تیزبین‌تر به فَلس‌های پشت این مارمولک نگاه کنید به تطابق حیرت‌انگیز آن با محیط پیرامونش که اکثرا دانه‌های شن هستند، پی می‌برید!

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خاش ادامه داد: زیستگاه این سوسمار گریز پا، نواحی بیابانی در دشت‌های ماسه‌ای آمیخته با سنگریزه و همراه با پوشش گیاهی اندک و پراکنده مرکز و جنوب شرق ایران است، پراکندگی جهانی آن در پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و حتی بیابان‌های سوریه، عربستان و عمان گسترده است.

طول نمونه بالغ این جانور از پوزه تا انتهای دم نزدیک به ۲۱ سانتی‌متر است. از مورچه‌ها و دیگر حشرات تغذیه می‌کند که البته رژیم گیاهخواری در میان این سوسمار زیبا نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. وقتی در تابستان و در هنگام روز شن‌های بیابان بسیار داغ است، از این خزنده حرکات جالبی سر می‌زند. در چنین حالتی او را می‌بینید که پاهایش را دو به دو جابه‌جا کرده و بالا می‌گیرد تا کمترین تاثیر را از گرمای سوزنده شن‌ها در کف پاهایش احساس کند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار