همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر دو دفتر تسهيلگری محله كشميری ها و ته پل محله منطقه ثامن، با حضور جمعی از مدیران شهری مشهد افتتاح شد.

افتتاح دو دفتر تسهیلگری و توسعه محله در منطقه ثامن مشهدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید مصطفی نعمتی شهردار منطقه ثامن مشهد افتتاح و آغاز به کار دو دفتر تسهیلگری محله کشمیری‌ها و ته پل محله منطقه ثامن گفت: با هدف حفظ ساکنین محترم کنونی بافت و ترغیب ساکنین قبلی به بازگشت به بافت سعی بر آن داشته ایم تا با بهره گیری از توان دفاتر تسهیلگیری و مشارکت ساکنین شتاب ایجاد و اصلاح فضا‌های عمومی و امکانات شهری مورد نیاز را افزایش دهیم.
 
او ادامه داد: این بازآفرینی شهری در برگیرنده رویکرد و سیاستی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد و توسعه شهر‌ها در جهت پاسخگویی به چالش‌های برآمده از تغییرات و نیاز‌های نسل جدید است، به گونه‌ای که در نهایت ضمن چاره اندیشی برای چالش‌ها و مشکلات شهری به یک پیشرفت و بهبود پایدار کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی منجر شود.
 
شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: بر همین اساس با توجه به لزوم اجرای برخی تغییرات کالبدی و ایجاد زیرساخت‌های جدید در بافت پیرامون حرم مطهررضوی، بر اساس سیاست‌های جدید دولت و دستورالعمل بازآفرینی و مصوبات شورای اسلامی پنجم شهر مشهد مقدس، مقرر شد که اجرای این پروژه‌ها در قالب بازآفرینی در مقیاس محله در منطقه ثامن به صورت ویژه پیگیری و صورت پذیرد.
 
نعمتی افزود: در آغاز طرح، جمعیت ساکن در منطقه حدود ۵۱ هزار نفر بوده که در انتهای طرح نیز باید جمعیت ساکن ۵۲ هزار باشد، :اکنون جمعیت منطقه ثامن به ۱۴ هزار نفر رسیده و مردم از این منطقه رفته‌اند، و ما وفق سیاست‌های شورای پنجم در نظر داریم با ایجاد زیرساخت‌های توسعه و توجه به مولفه‌های بازآفرینی شهری و تعامل مناسب با مردم، شیب مهاجرت را معکوس کرده و مردم را به منطقه برگردانیم.

او تصریح کرد: بر همین اساس و با همت و پیگیری‌های مجموعه مدیریت شهری در این دوره و همچنین کمک‌های دولت محترم، اقداماتی از جمله دریافت کمک‌های دولتی در قالب انتشار اوراق مشارکت با سهم ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصد شهرداری مشهد، سعی بر آن داشته ایم تا شتاب ایجاد و اصلاح فضا‌ها و امکانات شهری را افزایش دهیم تا ضمن حفظ حضور ساکنین محترم کنونی بافت، انگیزه و شرایط لازم برای ترغیب به بازگشت ساکنین قبلی بافت فراهم گردد.

شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: با استقرار دفاتر تسهیلگر در محلات مختلف بافت پیرامون حرم مطهر، بحث تسهیل‌گری در ۹ محله منطقه ثامن مشهد را هم به‌صورت ویژه پیگیر هستیم و امیدواریم بتوانیم با جلب مشارکت مردم در محلات بافت سطح رضایتمندی مردم و ساکنین را افزایش دهیم، همچنین تقویت محلات نیز در دستور کار قرار گرفته تا خدمتی شایسته و در خورشان به زائران و مجاوران امام رضا (ع) ارائه شود.
 
 نعمتی با بیان اینکه این دفاتر می‌توانند به عنوان پل ارتباطی بین مدیران شهری و شهروندان ایفای نقش نمایند، افزود: مردم می‌توانند با مراجعه به دفاتر تسهیلگری و توسعه محله، مشکلات محله و پیشنهادات خود را در میان بگذارند و دفاتر موضوع را پس از کارشناسی، بررسی طرح‌های مصوب و ضوابط بالا دست و ملاحظات مربوطه، به دستگاه متولی منعکس و پیگیری خواهد کرد.
 

مطالبات مردم در ابعاد مختلف باید در طرح بازآفرینی محلات مورد توجه قرار گیرد

 
محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی مشهد در آیین افتتاحیه دفاتر تسهیلگری منطقه ثامن گفت: مطالبات مردم در ابعاد مختلف باید در طرح بازآفرینی محلات مورد توجه قرار گیرد و این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکرد‌ها و اولویت‌های مجموعه مدیریت شهری در دوره پنجم به حساب می‌آید.

او ادمه داد: در صورت ورود شهروندان و ساکنان این منطقه به اجرای طرح بازآفرینی، افق‌های روشنی را برای منطقه ثامن در جوار بارگاه نورانی حضرت رضا (ع) شاهد خواهیم بود.
 
رئیس شورای اسلامی مشهد گفت: این بافت ویژگی‌های خاص خود را دارد و راهبرد‌های شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری در دوره پنجم نیز مشخص است، ما در بافت اطراف حرم مطهر رضوی اعتقاد داریم که باید روی سرمایه‌های معنوی و تاریخی سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای صورت پذیرد.
 
حیدری با اشاره به اینکه باید از مکان‌هایی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی که امکان حفظ آن‌ها وجود دارد، نگهداری شود و این‌ مکان ها همه هویت و سرمایه شهر است و باید نسبت به حفظ آن‌ها حساسیت بیشتری داشت.
 
او تصریح کرد: باید تا جایی که امکان دارد، حضور مردم در منطقه ثامن تثبیت شود چرا که ظرفیت و پتانسیلی دارند که می‌تواند کمک شایانی به مبحث بازآفرینی داشته باشد.
 
رئیس شورای اسلامی مشهد گفت: به همین منظور تسهیل‌گران باید به این مقوله نیز ورودی جدی داشته باشند و بر اساس اصلاحاتی که قرار است در طرح اجرا شود، نظرات و مطالبات مردمی نیز لحاظ شود.
 
حیدری با بیان اینکه ما  در شورای اسلامی مشهد در دوره پنجم کاری خود، تمام تلاشمان را اعم از اختصاص اعتبارات و تصویب مصوبات کاربردی در این زمینه به کار گرفته‌ایم، افزود: لایحه‌ای نیز در شورای شهر به تصویب رسید که به واسطه آن تخفیف‌های بسیار خوبی را برای ورود سرمایه‌گذاران و تشویق آن‌ها به سرمایه‌گذاری در محلات مورد هدف بازآفرینی در نظر گرفته ایم.
 
او با اشاره به اینکه اولویت تمامی کار‌ها در محلات مورد هدف بازآفرینی به ویژه منطقه ثامن، انجام اقدامات و فعالیت‌ها به دست خود مردم است، ادامه داد: حضور سرمایه‌گذاران فقط در زمانی توجیه‌پذیر است که کار موجود فراتر از توان و ظرفیت اهالی باشد.
 
رئیس شورای اسلامی مشهد گفت: به دلیل امکان ارائه خدمات شهری به شهروندان این مناطق، ساکنان می‌توانند با تجمیع پلاک‌های خود با همسایگانشان، وارد فاز اجرایی بازآفرینی شده و از منافع موجود در آن استفاده کنند.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.