اندیشه دینی سردار سلیمانی جهانی شده است

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر محبوبیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دنیا، شهادت او را نشانگر جهانی شدن اندیشه های دینی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سلسله نشست‌های عقل سرخ در باب فهم به تدوین جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی با مشارکت جمع کثیری از اساتید، نخبگان و دانشجویان علوم انسانی کشور امروز (دوشنبه، ۱۴ بهمن) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست غلامرضا جمشیدیها استاد تمام جامعه شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه نظام فعلی "نه شرقی و نه غربی" است، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون استکبار جهانی از هیچ تلاشی برای از پا انداختن طفل نوپای انقلاب فروگذار نکرده است.

او با طرح این سوال که تحت این شرایط انقلاب باید برای بقای خود چه می‌کرد، گفت: انقلاب برای بقای خود چه راه‌حلی را پیش رو داشت؟ آیا باید راه گذشتگان را می‌رفت یا روشی تازه اتخاذ می‌کرد. بعد از انقلاب، جنگ تحمیلی اتفاق افتاد که ایران در جریان این جنگ با ابرقدرت‌های جهان مواجه بود، اما دیدیم که با مقاومت مردم، آمریکایی‌ها در این مورد هم چیزی به دست نیاوردند.

استاد تمام جامعه شناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه هر دولتی شعار خود را دارد، اظهار کرد: برای مثال دولت اول، دولت انقلاب بود بعد‌ها دولت سازندگی، دولت گفت‌وگوی تمدن‌ها و ... که آمریکا باز هم در هیچ کدام نتوانست به جایگاه پیش از انقلاب خود دست یابد.

جمشیدیها در ادامه با اشاره به پیدایش گروه تکفیری داعش بیان کرد: گروه داعش، آخرین گروهی بود که با آن به مبارزه برخواستیم این گروه همان گروهی بود که دولت انگلیس با شعار مسلمان کردن مجرمان به ایجاد و تبلیغ آن پرداخت که دیدیم با حضور امثال سردار سلیمانی و نیرو‌های نظامی کشورمان و کشور‌های همسایه به نتیجه دلخواه غرب و اروپا نرسید.

استاد تمام جامعه شناسی دانشگاه تهران افزود: نیرو‌های نظامی ما اگر نخواستند که با روش قبلی پیش بروند، آن‌ها از سواد کافی برای مقابله با این گروه تکفیری برخوردار بودند و توانستند با علم خود بهترین امکانات مبارزه را ایجاد کرده و در برابر زورگویی امثال آمریکا بایستند.

او با تأکید بر اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی مصداق عینی و دست‌آموز مکتب امام خمینی (ره) بود گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توانست اندیشه و سلوک امام (ره) را پیاده‌سازی کند مقاومت او و همرزمانش باعث شد آمریکا در همان وهله اول در رسیدن به اهدافش ناکام بماند.

جمشیدیها در پایان یادآوری کرد: آنچه در جریان شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی شاهد بودیم تنها یک مفهوم دارد اینکه اندیشه شهید حاج قاسم سلیمانی جهانی است و همه دنیا به درستی اعتقادش ایمان آوردند در واقع شهادت حاج قاسم سلیمانی نشان داد اندیشه‌های دینی جهانی شده است.

عقلانیت هنجاری، باید و نباید‌ها را تعیین می‌کند

در ادامه مهدی حسین‌زاده یزدی رئیس گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران گفت: در این باره که آیا انتقام یک مبحث احساسی یا یک مقوله عقلانی است بحث‌های فراوانی وجود دارد. در زبان فارسی وقتی از عقلانیت می‌گوییم در واقع درباره چیزی صحبت می‌کنیم ریشه در عقل یعنی تشخیص مصلحت دارد.

رئیس گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران افزود: در فارسی عقل در معنای نخست یعنی یک موجودیت مجرد و در معنای دوم یعنی مجرداتی که در مقابل وهم و احساس قرار می‌گیرد. برخی عقلانیت را به مستدل بودن تعریف کردند. شیوه و راه و روشی که بر اساس نگاه متافیزیکی به تدوین توجیه وقایع می‌پردازد.

او با بیان اینکه که می‌توان عقلانیت را در دو مقوله توصیفی و نوعی تعریف کرد، گفت: وقتی ما از عقلانی بودن چیزی یا کسی می‌گوییم در واقع آن را توصیف می‌کنیم که در اینجا به دو تعریف دیگر عقلانیت تحت عنوان عقلانیت هنجاری و عقلانیت نظری می‌رسیم.

رئیس گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران افزود: عقلانیت هنجاری عقلانیتی است که به ارزیابی می‌پردازد و باید و نباید‌ها را تعیین می‌کند و عقلانیت نظری به بررسی اینکه چه باور‌هایی را باید بپذیریم می‌پردازد.

حسین‌زاده در ادامه با اشاره به آیاتی که در قرآن مجید در خصوص عقلانیت انتقام آمده است، تصریح کرد: در اینجا انتقام به دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود، انتقام فردی زمانی رخ می‌دهد که عمل فرد ناشی از غرض باشد که این عمل پشتوانه و مبنای احساسی دارد، بحث دوم انتقام اجتماعی است که در این مورد هدف حفظ اجتماع است.

رئیس گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه ارزش انتقام بستگی به هدف دارد، تأکید کرد: بحث انتقامی که پس از شهادت سردار سلیمانی پیش آمد در پی اتفاقی بود که استکبار جهانی برای اولین بار رقم می‌زد. اینکه آن‌ها با صراحت و قاطعیت مسئولیت عمل زشت خود را در خصوص ترور دومین فرد نظامی کشور بپذیرند که در اینجا هم دو بحث مطرح می‌شود؛ نخست انتقامی که درخور رفتار انجام شده، باشد و دوم اینکه آنچه در قالب انتقام انجام می‌شود برای حفظ نظام است یا به منظور بازدارندگی دشمن انجام می‌شود.

او در پایان تأکید کرد: تحت این شرایط اگر قرار است انتقامی صورت بگیرد باید با هدف بازدارندگی و به عنوان عملی باردارنده انجام شود تا دشمن بداند که هر رفتاری که از او سرمی‌زند هزینه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار