رشته‌های توپ و توری اگرچه شروع خوبی داشتند، اما حالا مسیر هر کدام در حال جداشدن است.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، رشته‌های توپ و توری در کشورمان شاید از دیگر کشور‌های آسیایی پر طرفدار باشند.  با درخشش این رشته‌های ورزشی در سال های گذشته اهمیت آن‌ها در کشور دو چندان شده است، به طور مثال حالا دیگر والیبال ما فراتر از قاره کهن بوده، بسکتبالمان سال ها بهترین تیم آسیا است و هندبالمان هم اگر چه این روز‌ها درخشش چندانی ندارد، اما همچنان در میان ۶ تیم برتر قاره کهن قرار دارد.

حرکت رو به جلو توپ و تور و حضور نسلی طلایی و فوق العاده در این ۳ رشته ورزشی تقریبا هم زمان بود و هر ۳ این رشته‌ها در بازه‌ای توانستند نخستین‌های خود را در عرصه آسیایی و جهانی تجربه کنند.

والیبال 

سرو قامتان ایرانی که تا سال ۲۰۰۹ تنها چند مدال آسیایی از جمله برنز قهرمانی ۲۰۰۳ آسیا، نقره بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو، نقره  بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان و برنز بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک را در اختیار داشتندT به ناگاه با برنامه ریزی دقیق و البته ساختن نسلی فوق العاده از سال ۲۰۰۹ اوج گرفتند و به عنوان‌های زیادی از جمله ۳ مدال طلا و ۲ مدال نقره قهرمانی آسیا، ۲ مدال طلا و یک نقره بازی‌های آسیایی، ۳ مدال طلا و ۲ مدال نقره جام کنفدراسیون‌های آسیا، برنز جام قهرمانان جهان، ۲ حضور در المپیک و کسب عنوان پنجمی سال ۲۰۱۶ و چند حضور در لیگ ملت‌های والیبال و کسب عنوان‌های چهارم و پنجم این رقابت‌ها را کسب کردند تا پرشی بلند به سمت برترین‌های جهان داشته باشند.

همه این اتفاق‌ها در اندک مدتی رخ داد و ورزشکاران کشورمان بدون شک با توجه ویژه‌ای که به آن‌ها صورت گرفت، توانستند شروع خوبی داشته باشند و عنوان‌های زیادی را کسب کنند. با این حال این راه و مسیر برای هر ۳ رشته توپی (والیبال، بسکتبال و هندبال) یکی نبود و در ادامه کار تفاوت‌های زیادی میان آن‌ها به وجود آمد. والیبال بدون شک در میان این ۳ رشته، امروزه هم هواداران بیشتری دارد و هم با توجه‌های بیشتری که به آن شده، توانسته به شرایطی برسد که دیگر از نسل طلایی و این گونه مسائل حرفی مطرح نیست و به ثبات خوبی رسیده است.

حمیدی: باید افتخار کنیم که در والیبال به شرایط آرمانی رسیده ایم

جمشید حمیدی کارشناس والیبال کشورمان در خصوص وضعیت این روز‌های والیبال کشورمان بیان داشت: والیبال ایران با رسیدن به المپیک ۲۰۲۰ در واقع به ایده آلی که از ۴ سال گذشته در نظر داشت دست یافت، والیبالیست‌های ما که از آن‌ها به عنوان نسل طلایی یاد می‌شود به اوج تکامل و پختگی رسیده اند و شاید به فلات یادگیری هم رسیده باشند، اما چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که تیم والیبال ما توانسته در جمع غول‌های والیبال خودش را نشان دهد.

او افزود: والیبال ما توانست از میان ۲۲۰ کشور به المپیک برسد و ما باید افتخار کنیم که به این شرایط آرمانی رسیدیم، بدون تردید بازیکنانی که حالا در اختیار داریم به اوج پختگی و آمادگی رسیده اند و سال‌ها سال است دوران مختلفی را پشت سر گذاشتند و از دوره آموزش مربیان مختلف گذشته اند، همه و همه در این چرخه تاثیر داشتند. همچنین سرمایه گذاری فدراسیون در صعود والیبال موثر موثر بود پایه‌های والیبال ما در بیش از ۵۰ سال گذاشته شد، اما برای رسیدن به اوج این اتفاقات موثر بود.

کارشناس والیبال کشورمان ادامه داد: یزدانی خرم تا حدودی سنگ بنای این کار را بنا بنهاد و داورزنی هم با مدیریت خوبش باعث شد والیبال به این موفقیت برسد، حالا این باقی می‌ماند که ما در المپیک به دنبال چه هستیم؟ قطعا اتفاقات خوب در گرو تلاش به دست می‌آید، اگر بتوانیم در دور حذفی به جمع ۴ تیم برسیم به افتخار بزرگی می‌رسیم و اگر به سکو هم برسیم به مریخ رسیدیم و باید به سبک مریخی هم زندگی کنیم.

حمیدی افزود: والیبال ما امروز هم بازیکنان با تجربه دارد و هم بازیکنان جوانی که حالا به اوج رسیدند، والیبال یک محصول است و برای ساختن چهره‌ها باید برنامه ریزی پیوسته داشت و اگر منقطع باشد دچار خلا خواهیم شد، کشور‌های زیادی را داریم که سال‌ها در المپیک بودند، اما حالا برای رسیدن به سطح اول مشکل دارند، از جمله این کشور‌ها می‌توان به هلند، ژاپن، چین، چک و... می‌توانند نمونه باشند.

بسکتبال

تیم ملی بسکتبال کشورمان هم که تا سال‌های ۲۰۰۶ - ۲۰۰۷ موفق به کسب عنوان‌های زیادی در آسیا نشده بود و تنها یک برنز بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ را در کارنامه داشت و یک مرتبه هم به المپیک رسیده بود، با حضور ستارگانی، چون حامد حدادی و براداران نیکخواه بهرامی صعودی بی سابقه را تجربه کرد و در اندک مدتی به عنوان‌ها و مدال‌های زیادی از جمله ۲ نقره و ۲ برنز بازی‌های آسیایی، ۳ طلا، یک نقره و یک برنز رقابت‌های قهرمانی آسیا، ۳ مدال طلای فیبا آسیا چلنج را  به دست آورد و توانست ۲ حضور دیگر در رقابت‌های المپیک را تجربه کند.

بسکتبال کشورمان هم اگرچه هنوز صدرنشین آسیاست و همین چندی پیش مجوز حضور در المیپک را هم کسب کرد، اما شرایط خوبی ندارد و نگرانی‌هایی درباره آینده این رشته با توجه به زیر ساخت‌های ضعیف، مشکلات مالی و نبود پشتوانه کافی وجود دارد.

پ

رضاپور: مسابقات جام جهانی متفاوت با قبل بود

افشین رضاپور کارشناس بسکتبال کشورمان درباره المپیکی شدن تیم ملی بسکتبال ایران بیان داشت: تیم ملی بسکتبال کشورمان به المپیک رسید و توانست این سهمیه را در رقابت‌های جام جهانی بگیرد، این رقابت‌ها نسبت به قبل پیشرفت زیادی داشت و برای نخستین مرتبه با حضور ۳۲ تیم و در ۸ گروه پیگیری شد. تیم ملی کشورمان پیش از این هم ۲ مرتبه در این رقابت‌ها یعنی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ حاضر بود که این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم برگزار شد. در آن زمان مسابقات با ۴ گروه ۶ تیمی بود و در نتیجه کار تیم ملی کشورمان هم سخت‌تر بود و باید با رقیبان قدرتمند تری از اروپا و آمریکای جنوبی بازی می‌کرد.

او افزود: مسابقات با این تغییراتی که داشت و با در نظر گرفتن پنجره‌های انتخابی جدید ما به عنوان بهترین تیم آسیایی به این رقابت‌ها برسیم. در گذشته شیوه بازی‌ها به این صورت بود که قهرمان آسیا به المپیک و جام جهانی بازی می‌کرد که در سال ۲۰۰۷ ما توانستیم با این قهرمانی به المپیک ۲۰۰۸ پکن برسیم، البته ما پس از آن در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ هم شانس قهرمانی آسیا را داشتیم که آن را از دست دادیم و المپیکی نشدیم و در رقابت‌های انتخابی هم که بسیار سخت بود نتوانستیم المپیکی شویم.

هندبال

تیم ملی هندبال کشورمان هم که تا سال‌های ۲۰۰۶ - ۲۰۰۷ نتوانسته بود عنوان خاصی کسب کند، پس از آن با حضور بازیکنانی با استعداد توانست یک نقره و یک برنز بازی‌های آسیایی، یک برنز قهرمانی آسیا را کسب کرده و حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را تجربه کند. هندبال اما امروزه با وجود در اختیار داشتن بازیکنان بزرگ نتوانست به دلیل نبود ثبات و مسائل مالی به موفقیتی دست یابد. 

پروانه: تیم ملی هندبال با شرایط متفاوتی نسبت به دیگر رشته‌ها به مسابقات انتخابی المپیک رفت

حسن پروانه کارشناس هندبال کشورمان درباره این که چرا ما در رشته‌هایی مانند بسکتبال و والیبال توانستیم المپیکی شویم، اما چنین موفقیتی را نتوانستیم در هندبال تکرار کنیم بیان داشت: ابتدا درباره موفقیت تیم ملی بسکتبال در راه المپیک بگویم که بسکتبال با صلابت المپیکی نشد و در پایان با ناکامی چین و در عوض پیروزی تیم ملی کشورمان برابر حریفان توانست به این سهمیه دست یابد، درباره والیبال، اما شرایط متفاوت بود، زیرا آن‌ها سازماندهی خوبی دارند و با حضور مجدد داورزنی در این رشته، تیم توانست مقتدرانه حریفان را پشت سر بگذارد و المپیکی شود.

او افزود: هندبال، اما شرایط متفاوتی داشت، تیم ملی هندبال کشورمان در حالی به مسابقات اعزام شد که علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال تنها چند ماه هدایت فدراسیون را بر عهده گرفته بود. تیم با همدلی که میان پیشکسوتان و بازیکنان ملی به وجود آمد شرایط خوبی پیدا کرد، شاید در هر ۵۰ سال بتوان  یک چنین تیمی را در هر رشته شاهد بود.

کارشناس هندبال کشورمان ادامه داد: ما شاید در دانش فنی کمی وضعیتمان متفاوت بود، ما در همه بازی‌ها به غیر از دیدار برابر کویت در نیمه نخست برنده بودیم، این نشان می‌داد برنامه و ایده‌ای در این بخش نداشتیم و به مشکل خوردیم و اتفاقات خوبی هم برای ما رخ نداد و با همه صلابتی که بازی کردیم در نهایت در نیمه دوم دیدار‌های مهم مان برابر قطر و کره جنوبی کنترل بازی را از دست دادیم و متاسفانه با همه امکاناتی که برای تیم از جمله هتل پنج ستاره، اردوی قطر، ترکیه و البسه آلمانی فراهم شده بود به نتیجه نرسیدیم.

او ادامه داد: تصور می‌کنم باید بپذیریم که ما برای نیمکتمان نه لزوما با مربی خارجی، اما باید وزین‌تر در این مسابقات حاضر می‌شدیم، درست است که اخوان هم در کنار تیم حضور داشت، اما به هر صورت او چند سال از هندبال دور بوده است، حبیبی هم در گزینش میان مربی‌های ایرانی این شایستگی را داشت، ولی این که کسی را در کنارش نبود که به او کمک کند، مسئله دیگری است.

کارشناس هندبال ادامه داد: ما دیدیم علیرضا حبیبی در بازی مقابل کره جنوبی محو بازی شده بود، شاید اگر در بازی مقابل کره یک پنالتی از دست نمی‌دادیم ما به جای آن‌ها جهانی شده بودیم، به هر حال امیدوارم ملی پوشان در رده جوانان موفق باشند و در مسابقاتی که علیرضا پاکدل پس از ۵ - ۶ سال میزبانی آن را بر عهده گرفته است بتوانیم موفق باشیم، همچنین باید بگویم پوست اندازی تیم ملی هم شروع خواهد شد و جوان‌تر‌ها هم خواهند آمد، همچنین باید وزن نیمکت، سنگین‌تر و وزین‌تر باشد تا کمک صورت بگیرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار